Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kentsel Arkeoloji | KENT 563 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kentsel arkeoloji terimini ve koruma tekniklerinin gelişimini tanımlamak |
2. Farklı tarihi dönemlerdeki kültür çeşitliliğini tanımlayabilecek bilgi sahibi olmak |
3. Kültürel karşılaştırmalar yaparak çağdaş tasarım problemlerine çözümler geliştirebilmek |
4. Yeni araştırma ve yapılaşma uygulamalarına yönelik eleştirel bir bakış açısı geliştirebilmek |
5. Kentsel koruma alanlarında uzmanlık gerektiren konularda çağdaş teknikleri uygulayabilmek |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu derste kentsel arkeoloji kavramı, kentsel arkeoloji vasıtasıyla kent kimliğinin tanımlanması, planlamada korumanın ve özelinde arkeolojinin yeri, planlamada ilgili disiplinler arası ilişkinin yeri ve önemi, tarihi kentsel elemanların arkeoloji yardımı ile analizi ve bu konularda ulusal ve uluslararası örneklerin incelenmesi konuları yer alır. Dersin amacı, yerleşimin kesintisiz sürdüğü kentlerde kent kimliğini oluşturan tarihi tabakalaşma izlerinin anlam ve öneminin ve planlamadaki yerinin açıklanarak koruma ve değerlendirme bilincinin kazandırılmasıdır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Kentsel arkeoloji kavramının tanımlanması: arkeoloji ve kentte arkeoloji |
2 | İlgili disiplinler arasında arkeolojinin yeri ve disiplinler arası ilişkiler |
3 | Arkeoloji, kent planlama, mimarlık ve peyzaj mimari açısından kentsel arkeoloji |
4 | Kentin ve çevrede arkeoloji: kentsel ve kırsal çevrede arkeolojiye yönelik toplumsal yaklaşımlar |
5 | Ara sınav |
6 | Kentsel arkeoloji ve kent kimliğinin tanımlanması |
7 | Tarihi kentsel elemanların arkeoloji yardımı ile analizi |
8 | Kentsel arkeoloji araştırmalarında kullanılan metotlar, teknikler ve farklılıklar |
9 | Kentsel korumanın planlamadaki yeri ve arkeolojik sit alanlarına yönelik mesleki tutum ve yaklaşımlar |
10 | Ara sınav |
11 | Anıtsal yapılar, geleneksel konut dokuları, arkeolojik eser ve alanların birliktelikleri, potansiyel ve sorunları |
12 | Kentsel arkeolojinin yasal boyutu ve uluslararası anlaşmalar |
13 | Kent içindeki arkeolojik alanların kent bütünü içerisinde değerlendirilmeleri için öneriler, Arkeoparklar |
14 | Yurtiçi ve yurtdışı Arkeoparklar, karşılaştırmalar, tasarım ve uygulama örnekleri |
|
Kaynaklar: |
Council of Europe (1999). Report on the Situation of Urban Archeology in Europe. Council of Europe Publishing. ISBN: 92-871-3671-8
Colin Renfrew & Paul Bahn (2004). Archeology. Thames and Hudson. ISBN: 0-500-28441-5
Nahoum Cohen (2016). Urban Conservation. MIT Press. ISBN: 978-605-5888-10-0 |
|
Diğer Kaynaklar: |
Michael Parfect & Gordon Power (1997). Planning for Urban Quality. Routledge. ISBN: 0-415-15968-7 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
KENT 561 dersi konunun görsel malzeme eşliğinde ders olarak anlatılması, sınıf tartışmaları ve ev ödevi hazırlanması şeklinde yürütülecektir.
Her hafta 3 saat ders anlatımını takiben 1 saatlik haftalık kişisel çalışma gerektirir.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 1 | %20 |
Ara Sınav | 2 | %40 |
Aktiviteler | 1 | %30 |
Ders Katılımı | 14 | %10 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında özgün çalışmalar gerçekleştirebilmek için gerekli, uzmanlık düzeyinde bilgiye sahip olur. | 3 |
2 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında mevcut bilgi birikimini, yazını, çalışmaları ve projeleri anlayıp, eleştirel bir yaklaşımla çok boyutlu değerlendirebilecek farkındalığa sahip olur. | 3 |
3 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli sorun tespit etme, analitik düşünme, problem çözme ve karar verme gibi bilişsel ve pratik becerilere sahip olur. | 2 |
4 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur. | 4 |
5 | Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak kentsel tasarım ve dönüşüm alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur. | 4 |
6 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir. | 2 |
7 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir. | 4 |
8 | Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur. | 4 |
9 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir. | 2 |
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Kentsel tasarım ve dönüşümle ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir. | 0 |
11 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir. | 1 |
12 | Kentsel tasarım ve dönüşümü doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir. | 1 |
13 | Kentsel tasarım ve dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir. | 4 |
14 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanındaki çalışmalarını kentsel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir. | 4 |
15 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir. | 4 |