PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Kentsel ArkeolojiKENT 5633 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Kentsel arkeoloji terimini ve koruma tekniklerinin gelişimini tanımlamak
2. Farklı tarihi dönemlerdeki kültür çeşitliliğini tanımlayabilecek bilgi sahibi olmak
3. Kültürel karşılaştırmalar yaparak çağdaş tasarım problemlerine çözümler geliştirebilmek
4. Yeni araştırma ve yapılaşma uygulamalarına yönelik eleştirel bir bakış açısı geliştirebilmek
5. Kentsel koruma alanlarında uzmanlık gerektiren konularda çağdaş teknikleri uygulayabilmek
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu derste kentsel arkeoloji kavramı, kentsel arkeoloji vasıtasıyla kent kimliğinin tanımlanması, planlamada korumanın ve özelinde arkeolojinin yeri, planlamada ilgili disiplinler arası ilişkinin yeri ve önemi, tarihi kentsel elemanların arkeoloji yardımı ile analizi ve bu konularda ulusal ve uluslararası örneklerin incelenmesi konuları yer alır. Dersin amacı, yerleşimin kesintisiz sürdüğü kentlerde kent kimliğini oluşturan tarihi tabakalaşma izlerinin anlam ve öneminin ve planlamadaki yerinin açıklanarak koruma ve değerlendirme bilincinin kazandırılmasıdır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Kentsel arkeoloji kavramının tanımlanması: arkeoloji ve kentte arkeoloji
2İlgili disiplinler arasında arkeolojinin yeri ve disiplinler arası ilişkiler
3Arkeoloji, kent planlama, mimarlık ve peyzaj mimari açısından kentsel arkeoloji
4Kentin ve çevrede arkeoloji: kentsel ve kırsal çevrede arkeolojiye yönelik toplumsal yaklaşımlar
5Ara sınav
6Kentsel arkeoloji ve kent kimliğinin tanımlanması
7Tarihi kentsel elemanların arkeoloji yardımı ile analizi
8Kentsel arkeoloji araştırmalarında kullanılan metotlar, teknikler ve farklılıklar
9Kentsel korumanın planlamadaki yeri ve arkeolojik sit alanlarına yönelik mesleki tutum ve yaklaşımlar
10Ara sınav
11Anıtsal yapılar, geleneksel konut dokuları, arkeolojik eser ve alanların birliktelikleri, potansiyel ve sorunları
12Kentsel arkeolojinin yasal boyutu ve uluslararası anlaşmalar
13Kent içindeki arkeolojik alanların kent bütünü içerisinde değerlendirilmeleri için öneriler, Arkeoparklar
14Yurtiçi ve yurtdışı Arkeoparklar, karşılaştırmalar, tasarım ve uygulama örnekleri
 
Kaynaklar:
Council of Europe (1999). Report on the Situation of Urban Archeology in Europe. Council of Europe Publishing. ISBN: 92-871-3671-8 Colin Renfrew & Paul Bahn (2004). Archeology. Thames and Hudson. ISBN: 0-500-28441-5 Nahoum Cohen (2016). Urban Conservation. MIT Press. ISBN: 978-605-5888-10-0
 
Diğer Kaynaklar:
Michael Parfect & Gordon Power (1997). Planning for Urban Quality. Routledge. ISBN: 0-415-15968-7
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
KENT 561 dersi konunun görsel malzeme eşliğinde ders olarak anlatılması, sınıf tartışmaları ve ev ödevi hazırlanması şeklinde yürütülecektir. Her hafta 3 saat ders anlatımını takiben 1 saatlik haftalık kişisel çalışma gerektirir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev1%20
Ara Sınav2%40
Aktiviteler1%30
Ders Katılımı14%10
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında özgün çalışmalar gerçekleştirebilmek için gerekli, uzmanlık düzeyinde bilgiye sahip olur.3
2Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında mevcut bilgi birikimini, yazını, çalışmaları ve projeleri anlayıp, eleştirel bir yaklaşımla çok boyutlu değerlendirebilecek farkındalığa sahip olur.3
3Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli sorun tespit etme, analitik düşünme, problem çözme ve karar verme gibi bilişsel ve pratik becerilere sahip olur.2
4Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur.4
5Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak kentsel tasarım ve dönüşüm alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur.4
6Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir.2
7Kentsel tasarım ve dönüşüm konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir.4
8Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur.4
9Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir.2
10Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Kentsel tasarım ve dönüşümle ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir.0
11Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir.1
12Kentsel tasarım ve dönüşümü doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir.1
13Kentsel tasarım ve dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir.4
14Kentsel tasarım ve dönüşüm alanındaki çalışmalarını kentsel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir.4
15Kentsel tasarım ve dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir.4