Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kaya Mekaniği'ne Giriş | CE 466 | | | 3 + 0 | 3 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kaya Mühendisliği için mikro mekanizmanın önemini takdir etmek |
2. Laboratuvar ve saha test sonuçları kullanılarak kayaçların deformasyon karakteristiklerini ve mukavemet parametrelerini tahmin edebilme |
3. Mohr çevrelerini, etkili stres teorisini, Hooke yasasını ve yaygın hata kriterlerini nasıl kullanacağınızı öğrenin. |
4. Dairesel açıklıklar etrafında in-situ stresler ve stres dağılımı hakkında bilgi edinin |
5. Tüm bu teknikleri / araçları, gerilim-zorlanma ilişkisi ve hata kriterleri yardımıyla sağlam ve bozulmamış geomaterials ile mühendislik problemlerine uygulayın. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | CE 361 Geoteknik Mühendisliği |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu 3 kredili saat tanıtım kursu, Geoteknik Mühendisliğinin uygulamalı bir dalı olan Rock Mekaniğinin temel konuları üzerine kurulmuştur. Derste, sağlam kayaların ve kaya kütlelerinin fiziksel özellikleri, kaya malzemelerinin karakterizasyonu, gerilmeler ve gerilmeler, etkin gerilmeler, kaya malzemelerinin ve kütlelerinin şekil değiştirme ve mukavemet özellikleri, hata kriterleri, alan ve laboratuvar testleri, termal, mekanik ve hidrolik özellikleri kayaçlar. Kayaçlardaki mühendislik yapılarının temelleri, derin kazılar ve kayalardaki yeraltı açıklıkları ve / veya yeraltı depolarının kaya eğimi stabilitesi gibi mühendislik uygulamaları / amaçları için Kaya Mekaniği uygulamasına özel dikkat gösterilmektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Kaya Mekaniği ve Yer Bilimleri |
2 | Kayaların Fiziksel Özellikleri |
3 | Stres ve Deplasmanlar |
4 | Stres ve Deplasmanlar |
5 | Stres ve Deplasmanlar |
6 | Kayaların Isıl ve Termal Özellikleri |
7 | Kayaların ve Kaya Kütlelerinin Deformasyonu |
8 | Elastisite Teorisi |
9 | Elastisite Teorisi |
10 | Uygulamalar |
11 | Uygulamalar |
12 | Kayanın Mukavemet Özellikleri |
13 | Kayanın Mukavemet Özellikleri |
14 | Kısa Tekrar |
|
Kaynaklar: |
R. E. Goodman Introduction to Rock Mechanics John Wiley & Sons 1989, 2nd Edition |
|
Diğer Kaynaklar: |
J. Hudson, J. Harrison Engineering Rock Mechanics, First Edition Elsevier Science 2000 9780080438641 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Her hafta 3 saat ders var.
There will be no laboratory work for this course.
Microsoft Office (Word, Excel ve PowerPoint) bilgisi bu ders için gereklidir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %45 |
Proje | 1 | %15 |
Ödev | 1 | %10 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma. | 0 |
2 | Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 0 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 0 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 0 |
5 | Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 0 |
6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 0 |
7 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma. | 0 |
12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 0 |
13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
14 | Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
15 | Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma. | 0 |
16 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |