Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yüksek Binaların Tasarımı | CE 482 | | | 3 + 0 | 3 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. yüksek yapılarda kullanılan çeşitli yapı sistemlerini anlar |
2. yazılımlar vasıtasıyla 3 boyutlu analitik modeller oluşturabilir |
3. Farklı yükleme koşullarında yüksek bina davranışını değerlendirebilir |
4. Farklı yükleme koşulları altında yapısal analiz gerçekleştirme |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | CE 382, CE 481 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders yüksek binaların tasarımının temel prensipleri konusunda giriş yapmaktadır. Özel olarak işenen konular şunları içermektedir: Yüksek bina konsepti, tarihsel arkaplan, tasarım felsefesi, yükseklik ve yapısal form, yanal yükleme koşulları, rüzgar etkisi, deprem yükleri, çeşitli yapısal sistemlerin yüksek bina davranışı: rijit çerçeveler, yanal ötelenmesi engellenmiş çerçeveler, dolgulu çerçeveler, perde duvarlar, çatkı duvarlar |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Yüksek bina yapılarına giriş |
2 | Tasarım Kriterleri |
3 | Yükler ve Malzemeler |
4 | Yapısal Form |
5 | Kat Sistemleri - Betonarme ve Çelik Çerçeve |
6 | Yapısal modelleme ve analiz |
7 | Yanal ötelenmesi engellenmiş çerçeveler |
8 | Rijit çerçeve yapıları |
9 | Dolgu çerçeve yapıları |
10 | Perde duvarlar |
11 | Boru sistemler |
12 | Yüksek bina stabilitesi |
13 | Yüksek binanın rüzgar yüküne karşı dinamik davranışı |
14 | Örnek olay çalışmaları |
|
Kaynaklar: |
1- Bryan Stafford Smith & Alex Coull Tall Building Structures Analysis and Design A Wiley-Interscience Publications, Newyork 1991
2- Bungale S., Taranath Steel, Concrete, & Composite Design of Tall Buildings, 2nd Ed. CRC Press 2016
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Bungale S., Taranath Reinforced Concrete Design of Tall Buildings CRC Press 2010
Chopra, Anil K. Dynamics of Structures (3rd Edition): Theory and Application to Earthquake Engineering Prentice Hall 2006
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders haftada 3 saat teorik ders şeklinde işlenecektir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 4 | %20 |
Ara Sınav | 1 | %25 |
Proje | 1 | %25 |
Final Sınavı | 1 | %30 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma. | 3 |
2 | Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 0 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 0 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 0 |
5 | Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 0 |
6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 0 |
7 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma. | 0 |
12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 0 |
13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
14 | Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
15 | Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma. | 0 |
16 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |