PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Yüksek Binaların TasarımıCE 4823 + 036,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. yüksek yapılarda kullanılan çeşitli yapı sistemlerini anlar
2. yazılımlar vasıtasıyla 3 boyutlu analitik modeller oluşturabilir
3. Farklı yükleme koşullarında yüksek bina davranışını değerlendirebilir
4. Farklı yükleme koşulları altında yapısal analiz gerçekleştirme
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerCE 382, CE 481
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders yüksek binaların tasarımının temel prensipleri konusunda giriş yapmaktadır. Özel olarak işenen konular şunları içermektedir: Yüksek bina konsepti, tarihsel arkaplan, tasarım felsefesi, yükseklik ve yapısal form, yanal yükleme koşulları, rüzgar etkisi, deprem yükleri, çeşitli yapısal sistemlerin yüksek bina davranışı: rijit çerçeveler, yanal ötelenmesi engellenmiş çerçeveler, dolgulu çerçeveler, perde duvarlar, çatkı duvarlar
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yok
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Yüksek bina yapılarına giriş
2Tasarım Kriterleri
3Yükler ve Malzemeler
4Yapısal Form
5Kat Sistemleri - Betonarme ve Çelik Çerçeve
6Yapısal modelleme ve analiz
7Yanal ötelenmesi engellenmiş çerçeveler
8Rijit çerçeve yapıları
9Dolgu çerçeve yapıları
10Perde duvarlar
11Boru sistemler
12Yüksek bina stabilitesi
13Yüksek binanın rüzgar yüküne karşı dinamik davranışı
14Örnek olay çalışmaları
 
Kaynaklar:
1- Bryan Stafford Smith & Alex Coull Tall Building Structures Analysis and Design A Wiley-Interscience Publications, Newyork 1991 2- Bungale S., Taranath Steel, Concrete, & Composite Design of Tall Buildings, 2nd Ed. CRC Press 2016
 
Diğer Kaynaklar:
Bungale S., Taranath Reinforced Concrete Design of Tall Buildings CRC Press 2010 Chopra, Anil K. Dynamics of Structures (3rd Edition): Theory and Application to Earthquake Engineering Prentice Hall 2006
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders haftada 3 saat teorik ders şeklinde işlenecektir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev4%20
Ara Sınav1%25
Proje1%25
Final Sınavı1%30
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma.3
2Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.0
3Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.0
4Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.0
5Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.0
6Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.0
7Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.0
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma.0
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma.0
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma.0
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.0
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
14Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma.0
15Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma.0
16Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0