PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Yeşil Bina Sertifika Sistemlerinin Kıyaslamalı AnaliziARCH 5163 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Yeşil bina sertifikalandırma sistemlerinin temel özelliklerini belirleme, bu sistemlerin tasarım, yapım ve kullanım süreçlerinde sürdürülebilirlik ilkelerinin uygulanabilirliğini analiz etme yetkinliği kazandırılır.
2. Dünyada ve Türkiye'de kullanılan yeşil bina sertifikalandırma sistemlerini kıyaslayarak, bu sistemlerin gelişim potansiyellerini tartışma ve gelecekteki iyileştirme olanaklarını keşfetme becerisi geliştirilir.
3. Kavramsal olarak Yeşil Bina Sertifika Sistemlerini kıyaslayabilir
4. Farklı Yeşil Bina Sertifika Sistemleri ile yapıları inceleyebilir
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerNone
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerNone
 
Dersin Tanımı:

Bu derste, sürdürülebilirlik çerçevesi içinde, yeşil bina ve değerlendirme sistemleri detaylıca aktarılır. Yapı elde etmenin tüm aşamalarıyla (ön tasarım, tasarım, yapım ve kullanım) birlikte dünyada yaygın kullanılan yeşil bina değerlendirme sistemleri incelenir; yaklaşım farklılıkları başta olmak üzere ölçütile alt ölçütler, puanlama sistemleri, sertifikalandırma süreçleri, hesaplama yöntemi, geçerlilik süresi vb gibi pek çok başlık altında değerlendirilir. Örnek olay çalışması ile konu pekiştirilir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bu ders kapsamında, üretken yapay zekâ araçlarının görselleştirme, içerik üretimi ve örnek olay analizlerinin desteklenmesinde yardımcı araç olarak kullanılması teşvik edilmektedir. Özellikle yeşil bina sertifika sistemlerinin karşılaştırmalı analizlerinde, kriterlerin organize edilmesi, metinlerin yapılandırılması ve sunum materyallerinin hazırlanması süreçlerinde üretken yapay zekâdan faydalanılabilir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Griş, Sürdürülebilirlik Kavramının Tanımı
2Yeşil Bina Kavramının Tanımı ve Tartışılması
3Yeşil Bina Tasarım ve Yapım ilkeleri
4Yeşil Bina Sertifikalandırma Sistemlerinin Sınıflandırılması ve Türkiye’deki Yasal Altyapıları
5Ulusal Yeşil Bina Sertifikasyon Sistemlerinin İncelenmesi (Yes-TR, ÇEDBİK)
6Uluslararası Yeşil Bina Sertifikasyon Sistemlerinin İncelenmesi (LEED)
7Uluslararası Yeşil Bina Sertifikasyon Sistemlerinin İncelenmesi (BREEAM)
8Uluslararası Yeşil Bina Sertifikasyon Sistemlerinin İncelenmesi (DGNB)
9Uluslararası Yeşil Bina Sertifikasyon Sistemlerinin İncelenmesi (WELL)
10Uluslararası Yeşil Bina Sertifikasyon Sistemlerinin İncelenmesi (CASBEE)
11Yeşil Bina Sertifikasyon Sistemlerinin Örnek Olay Bazında Kıyaslamalı Analizi / Belgeleme
12Yeşil Bina Sertifikasyon Sistemlerinin Örnek Olay Bazında Kıyaslamalı Analizi / Tartışma
13Yeşil Bina Sertifikasyon Sistemlerinin Örnek Olay Bazında Kıyaslamalı Analizi
14Yeşil Bina Sertifikasyon Sistemlerinin Örnek Olay Bazında Kıyaslamalı Analizi / Sunum
 
Kaynaklar:
Ayşin Sev, Sürdürülebilir Mimari, Yem Yayınları, 2009 Ken Yeang, Ekotasarım, Yem Yayımların, 2012 Linda Reeder, Guide to Green Building Rating Systems, Wiley, 2010 Thilo Ebert, Natalie Essig, Gerd Hauser, Green Building Certification, Detail Green Books, 2011 Peter Mösle, Michael Bauer, Michael Schwarz, Green Building: Guidebook for Sustainable Architecture, Springer, 2010
 
Diğer Kaynaklar:
National Regulation/Legislation for Green Buildings http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2017/12/20171223-3.htm
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftalık 3 saatlik derslerde teorik bilgi sunum, tartışma, ödev ve örnek olay çalışmalarıyla aktarılmaktadır
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%40
Final Projesi1%60
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi2
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi2
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması1
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması2
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması3
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek1
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak2
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek3
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak2
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek2
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek0
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek2
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek0
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek3
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek2
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek3