Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yeşil Bina Sertifika Sistemlerinin Kıyaslamalı Analizi | ARCH 516 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Yeşil bina sertifikalandırma sistemlerinin temel özelliklerini belirleme, bu sistemlerin tasarım, yapım ve kullanım süreçlerinde sürdürülebilirlik ilkelerinin uygulanabilirliğini analiz etme yetkinliği kazandırılır. |
2. Dünyada ve Türkiye'de kullanılan yeşil bina sertifikalandırma sistemlerini kıyaslayarak, bu sistemlerin gelişim potansiyellerini tartışma ve gelecekteki iyileştirme olanaklarını keşfetme becerisi geliştirilir. |
3. Kavramsal olarak Yeşil Bina Sertifika Sistemlerini kıyaslayabilir |
4. Farklı Yeşil Bina Sertifika Sistemleri ile yapıları inceleyebilir |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | None |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | None |
|
Dersin Tanımı:
Bu derste, sürdürülebilirlik çerçevesi içinde, yeşil bina ve değerlendirme sistemleri detaylıca aktarılır. Yapı elde etmenin tüm aşamalarıyla (ön tasarım, tasarım, yapım ve kullanım) birlikte dünyada yaygın kullanılan yeşil bina değerlendirme sistemleri incelenir; yaklaşım farklılıkları başta olmak üzere ölçütile alt ölçütler, puanlama sistemleri, sertifikalandırma süreçleri, hesaplama yöntemi, geçerlilik süresi vb gibi pek çok başlık altında değerlendirilir. Örnek olay çalışması ile konu pekiştirilir.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu ders kapsamında, üretken yapay zekâ araçlarının görselleştirme, içerik üretimi ve örnek olay analizlerinin desteklenmesinde yardımcı araç olarak kullanılması teşvik edilmektedir. Özellikle yeşil bina sertifika sistemlerinin karşılaştırmalı analizlerinde, kriterlerin organize edilmesi, metinlerin yapılandırılması ve sunum materyallerinin hazırlanması süreçlerinde üretken yapay zekâdan faydalanılabilir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Griş, Sürdürülebilirlik Kavramının Tanımı |
2 | Yeşil Bina Kavramının Tanımı ve Tartışılması |
3 | Yeşil Bina Tasarım ve Yapım ilkeleri |
4 | Yeşil Bina Sertifikalandırma Sistemlerinin Sınıflandırılması ve Türkiye’deki Yasal Altyapıları |
5 | Ulusal Yeşil Bina Sertifikasyon Sistemlerinin İncelenmesi (Yes-TR, ÇEDBİK) |
6 | Uluslararası Yeşil Bina Sertifikasyon Sistemlerinin İncelenmesi (LEED) |
7 | Uluslararası Yeşil Bina Sertifikasyon Sistemlerinin İncelenmesi (BREEAM) |
8 | Uluslararası Yeşil Bina Sertifikasyon Sistemlerinin İncelenmesi (DGNB) |
9 | Uluslararası Yeşil Bina Sertifikasyon Sistemlerinin İncelenmesi (WELL) |
10 | Uluslararası Yeşil Bina Sertifikasyon Sistemlerinin İncelenmesi (CASBEE) |
11 | Yeşil Bina Sertifikasyon Sistemlerinin Örnek Olay Bazında Kıyaslamalı Analizi / Belgeleme |
12 | Yeşil Bina Sertifikasyon Sistemlerinin Örnek Olay Bazında Kıyaslamalı Analizi / Tartışma |
13 | Yeşil Bina Sertifikasyon Sistemlerinin Örnek Olay Bazında Kıyaslamalı Analizi |
14 | Yeşil Bina Sertifikasyon Sistemlerinin Örnek Olay Bazında Kıyaslamalı Analizi / Sunum |
|
Kaynaklar: |
Ayşin Sev, Sürdürülebilir Mimari, Yem Yayınları, 2009
Ken Yeang, Ekotasarım, Yem Yayımların, 2012
Linda Reeder, Guide to Green Building Rating Systems, Wiley, 2010
Thilo Ebert, Natalie Essig, Gerd Hauser, Green Building Certification, Detail Green Books, 2011
Peter Mösle, Michael Bauer, Michael Schwarz, Green Building: Guidebook for Sustainable
Architecture, Springer, 2010 |
|
Diğer Kaynaklar: |
National Regulation/Legislation for Green Buildings
http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2017/12/20171223-3.htm |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftalık 3 saatlik derslerde teorik bilgi sunum, tartışma, ödev ve örnek olay çalışmalarıyla aktarılmaktadır
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Projesi | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 2 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 2 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 1 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 2 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 3 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 1 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 2 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 3 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 2 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 2 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 0 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 2 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 0 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 3 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 2 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 3 |