PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Mimari Tasarımda Kültürel Şemaların Bilişsel KullanımıARCH 5133 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. ‘Kültür’ ve ‘biliş’ kavramlarının ‘mimari tasarım’ alanı üzerindeki etkisinin kavranması
2. Kültürel şemaların (ve mimari tiplerin) mimari tasarımdaki bilişşel etkilerinin farkına varılması.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders ‘kültür’, ‘biliş’ ve ‘mimari tasarım’ alanlarını karşılaştırmalı olarak incelerken, kültürel şemaların ve mimari tiplerin mimari tasarımdaki bilişşel etkilerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Ders kapsamında: kültür kavramı (kültürün tanımı, insan bilişindeki yeri, önemi ve kullanımı; bilişşel temsil yapılarıyla olan ilişkileri), bilişsel şemalar (bilişşel şema tanımı, şema teorisi, şema tipleri ve şema üretimi), kültürel şemalar (kültürel şema tanımı, kültürel şemaların bilişteki yeri, tipleri ve kullanımı), kültürel şemaların yaratıcılıktaki yeri ve bilişşel kullanımı (yaratıcılıkta kültürün ve kültürel bağlamın yeri ve önemi), kültürel şemaların mimari tasarımda yeri ve bilişşel kullanımı (kültürün, kültürel şemaların ve öncel bilginin mimari tasarımdaki yeri), mimari tasarımda kullanılan alana özgü öncel bilgi tipleri (mimari tipler ve öncül örnekler), mimari tip kavramı (mimari tip kavramının tanımı, tarihi, çeşitleri ve eleştirisi), mimari tip kavramının kültürel şemalarla olan bilişsel ilişkisi, mimari tip kavramının mimari tasarımda bilişsel kullanımı, ve mimari tip kullanımının sosyal rolü, incelenecek ve bu teorik incelemelerin ışığında mimari tasarım alanından seçilmiş çeşitli vakalar irdelenecektir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Derse Giriş ve Ders İzlencesinin Sunumu
2Biliş 1: Tanımı ve Kapsamı
3Biliş 2: Bilginin Depolanması ile İlgili Kuramlar ve Şema Teorisi – Okuma 1
4Bilişsel Şemalar: Bilişşel Şema Tanımı ve Şema Tipleri
5Kültür ve Biliş 1: Bağlamsal Biliş Teorisi ve Kültür-Biliş İlişkisi Okuma 2
6Kültür ve Biliş 2: Kültürün Tanımı ve Kapsamı, Kültürün insan bilişindeki yeri - Okuma 3
7Kültür ve Biliş 3: Kültürel Şemalar, Kültürel Şemalarin Bilişteki Yeri ve Kullanimi)
8Okumalar ve Okuma Özetleri Üzerine Tartışma
9Biliş ve Yaratıcılık 1: Tasarım Alanında Yaratıcılık ve Problem Çözme İşlevinin Bilişşel Özellikleri- Okuma 4
10Kültür, Biliş ve Yaratıcılık 1: Kültürel Şemalarin Yaraticiliktaki Yeri ve Bilişşel Kullanimi
11Kültür, Biliş ve Yaratıcılık 2: Kültürel Şemalarin Mimari Tasarimda Yeri ve Bilişşel Kullanimi - Okuma 5
12Kültür, Biliş ve Yaratıcılık 3: Mimari Tasarimda Kullanilan Öncel Bilgi Tipleri (Mimari Tipler ve Öncel Örnekler) ve Mimari Tip Kavrami - Okuma 6
13Kültür, Biliş ve Yaratıcılık 4: Mimari Tip Kavraminin Tanimi, Tarihi, Çeşitleri ve Eleştirisi, ve Mimari Tip Kavraminin Kültürel Şemalarla Olan Bilişsel Ilişkisi – Okuma 7
14Okumalar ve Okuma Özetleri Üzerine Tartışma
 
Kaynaklar:
 
 
Diğer Kaynaklar:
Goldstein, Bruce (2013). Bilişsel Psikoloji, Kaknüs Yayınları, İstanbul. Bruning, R., Schraw, G. and Norby, M. (2014). Bilişsel Psikoloji ve Öğretim. Ankara: Nobel Yayıncılık. Ross, N. Culture and Cognition: Implications for Theory and Method Sage Publications, 2004 Tomasello, M. The Cultural Origins of Human Cognition, Harvard University Press, 1999 Aran, Kemal (2000). Barınaktan Öte: Anadolu Kır Yapıları, Tepe Mimarlık Kültürü Merkezi, İstanbul.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders teorik sunuş ve tartışmalar içermektedir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%35
Final Sınavı1%45
Ödev7%20
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi4
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi4
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması3
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması3
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması4
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek4
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak4
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek3
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak1
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek4
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek2
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek3
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek1
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek1
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek2
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek3