Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Mimari Tasarımda Kültürel Şemaların Bilişsel Kullanımı | ARCH 513 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. ‘Kültür’ ve ‘biliş’ kavramlarının ‘mimari tasarım’ alanı üzerindeki etkisinin kavranması |
2. Kültürel şemaların (ve mimari tiplerin) mimari tasarımdaki bilişşel etkilerinin farkına varılması. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders ‘kültür’, ‘biliş’ ve ‘mimari tasarım’ alanlarını karşılaştırmalı olarak incelerken, kültürel şemaların ve mimari tiplerin mimari tasarımdaki bilişşel etkilerini ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Ders kapsamında: kültür kavramı (kültürün tanımı, insan bilişindeki yeri, önemi ve kullanımı; bilişşel temsil yapılarıyla olan ilişkileri), bilişsel şemalar (bilişşel şema tanımı, şema teorisi, şema tipleri ve şema üretimi), kültürel şemalar (kültürel şema tanımı, kültürel şemaların bilişteki yeri, tipleri ve kullanımı), kültürel şemaların yaratıcılıktaki yeri ve bilişşel kullanımı (yaratıcılıkta kültürün ve kültürel bağlamın yeri ve önemi), kültürel şemaların mimari tasarımda yeri ve bilişşel kullanımı (kültürün, kültürel şemaların ve öncel bilginin mimari tasarımdaki yeri), mimari tasarımda kullanılan alana özgü öncel bilgi tipleri (mimari tipler ve öncül örnekler), mimari tip kavramı (mimari tip kavramının tanımı, tarihi, çeşitleri ve eleştirisi), mimari tip kavramının kültürel şemalarla olan bilişsel ilişkisi, mimari tip kavramının mimari tasarımda bilişsel kullanımı, ve mimari tip kullanımının sosyal rolü, incelenecek ve bu teorik incelemelerin ışığında mimari tasarım alanından seçilmiş çeşitli vakalar irdelenecektir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse Giriş ve Ders İzlencesinin Sunumu |
2 | Biliş 1: Tanımı ve Kapsamı |
3 | Biliş 2: Bilginin Depolanması ile İlgili Kuramlar ve Şema Teorisi – Okuma 1 |
4 | Bilişsel Şemalar: Bilişşel Şema Tanımı ve Şema Tipleri |
5 | Kültür ve Biliş 1: Bağlamsal Biliş Teorisi ve Kültür-Biliş İlişkisi Okuma 2 |
6 | Kültür ve Biliş 2: Kültürün Tanımı ve Kapsamı, Kültürün insan bilişindeki yeri - Okuma 3 |
7 | Kültür ve Biliş 3: Kültürel Şemalar, Kültürel Şemalarin Bilişteki Yeri ve Kullanimi) |
8 | Okumalar ve Okuma Özetleri Üzerine Tartışma |
9 | Biliş ve Yaratıcılık 1: Tasarım Alanında Yaratıcılık ve Problem Çözme İşlevinin Bilişşel Özellikleri- Okuma 4 |
10 | Kültür, Biliş ve Yaratıcılık 1: Kültürel Şemalarin Yaraticiliktaki Yeri ve Bilişşel Kullanimi |
11 | Kültür, Biliş ve Yaratıcılık 2: Kültürel Şemalarin Mimari Tasarimda Yeri ve Bilişşel Kullanimi - Okuma 5 |
12 | Kültür, Biliş ve Yaratıcılık 3: Mimari Tasarimda Kullanilan Öncel Bilgi Tipleri (Mimari Tipler ve Öncel Örnekler) ve Mimari Tip Kavrami - Okuma 6 |
13 | Kültür, Biliş ve Yaratıcılık 4: Mimari Tip Kavraminin Tanimi, Tarihi, Çeşitleri ve Eleştirisi, ve Mimari Tip Kavraminin Kültürel Şemalarla Olan Bilişsel Ilişkisi – Okuma 7 |
14 | Okumalar ve Okuma Özetleri Üzerine Tartışma |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Goldstein, Bruce (2013). Bilişsel Psikoloji, Kaknüs Yayınları, İstanbul.
Bruning, R., Schraw, G. and Norby, M. (2014). Bilişsel Psikoloji ve Öğretim. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Ross, N. Culture and Cognition: Implications for Theory and Method Sage Publications, 2004
Tomasello, M. The Cultural Origins of Human Cognition, Harvard University Press, 1999
Aran, Kemal (2000). Barınaktan Öte: Anadolu Kır Yapıları, Tepe Mimarlık Kültürü Merkezi, İstanbul. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders teorik sunuş ve tartışmalar içermektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %35 |
Final Sınavı | 1 | %45 |
Ödev | 7 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 4 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 4 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 3 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 3 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 4 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 4 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 4 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 3 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 1 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 4 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 2 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 3 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 1 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 1 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 2 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 3 |