PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Türkiye'de Korumanın Yasal BoyutuARCH 5103 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. 1. Öğrenci, kültür mirasının korunması ile ilgili kurumsal yapı ve yasal mevzuat hakkında bilgi sahibi olur
2. 2. Koruma ile ilgili tartışmalarda yasal ve kurumsal zemine oturan düşünceler ortaya koyabilir
3. 3. Kültür mirası bilincinin oluşumuna katkı sağlar
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerARCH304
 
Dersin Tanımı:

ARCH511 Türkiye’de Mimari Mirasın Korunmasının Yasal Boyutu dersi kapsamında, kültür mirasımız ile ilgili tüm y.lisans çalışmalarında hakkında bilgiye ihtiyaç duyulabilecek mevcut ortamın yasal koşulları ve bu koşulların oluşum gerekçeleri ana hatlarıyla öğrencilere anlatılır. Ders süreci belirli konu başlıklarında tartışmalarla ilerler, tartışmalar vakalar üzerinden mevzuatın işleyişi ve sorunları üzerinden yürütülür. Ders kapsamında öğrencilerden, hâlen yürürlükte olan ve yürürlükten kalkmış olan mevzuat metinlerinin, bunlarla ilgili seçili akademik çalışmaların okunarak irdelenmesi, vaka analizleri yapılması beklenmektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Ders kapsamında yapay zeka kullanımını gerektirecek herhangi bir uygulama yapılmamaktadır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Bir gereksinim olarak kültür mirasının ve mimari mirasın korunması
2Kültür mirası türleri ve kültür mirasının değerlemesi
3Osmanlı’nın mirası yasal mevzuat, hazırlanma gerekçeleri ve sorunları
4Cumhuriyet Dönemi Gelişmeleri: 1923-1973
5Cumhuriyet Dönemi Gelişmeleri: 1973-1983
6Cumhuriyet Dönemi Gelişmeleri: 1983-….
72863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yasası: ortaya çıkışı, genel tanım ve kapsam sorunları
82863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yasası: Mimari Mirasın korunması süreci ve sorunları
92863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yasası: Gereksinimler bağlamında yasanın çağdaşlık sorunu
10Temel kavramlar: Envanter ve Tescil
11Temel kavramlar: Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulu, Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu
12Temel kavramlar: Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulu, Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu
13Mevcut mevzuat ve sistemin geleceği
14Genel değerlendirme
 
Kaynaklar:
Bu derse ait ders kitabı veya basılı ders notu yoktur.
 
Diğer Kaynaklar:
MADRAN, E., (2002), Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kültür Varlıklarının Korunmasına İlişkin Tutumlar ve Düzenlemeler, Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi. MADRAN, E., ÖZGÖNÜL, N., (2005), Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, Ankara: TMMOB Mimarlar Odası.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
3 saat anlatım. 2 adet vize ve 1 adet final sınavları.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav2%40
Final Sınavı1%60
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi3
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi3
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması0
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması0
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması0
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek0
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak0
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek0
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak0
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek0
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek0
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek0
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek0
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek2
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek0
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek0