PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Mimaride Aydınlatma TasarımıARCH 5083 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. - Aydınlatmanın temel ilkelerini ve aydınlatma fiziğini bilir
2. - Herhangi bir mekanın aydınlık düzeyini hesaplayabilir
3. - Mekanlarda doğal aydınlatmayı esas alan tasarımlar yapabilir
4. - Farklı bina tipleri için uygun aydınlatma tasarımları uygulayabilir
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders kapsamında aydınlatmanın temel ilkeleri, ışık, renk, algı ile bunların mimari tasarıma yansıtılma biçimleri, aydınlatma fiziği, aydınlık düzeyi hesabı, yapay aydınlatma, doğal aydınlatma, güneş/gölge analizi, günışığı faktörü, farklı bina tipleri için uygun aydınlatma tasarımı seçenekleri aktarılmaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Ders kapsamında mimari aydınlatma bilgisine ilişkin temel bina fiziği konularının kavranması ve anlaşılmasında üretken yapay zeka olanaklarından yararlanılması mümkündür.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş: Fiziksel gereklilikler ve Konfor
2Aydınlatmanın temel ilkeleri: ışık, renk, algı
3Aydınlatmanın temel ilkeleri: ışık akısı, aydınlık düzeyi, parlama
4Güneş, gölge, güneş kontrolü, doğal aydınlatma
5Günışığı ile aydınlatma ilkeleri – temel prensipler
6Günışığı ile aydınlatma ilkeleri - pencereler
7Günışığı ile aydınlatma ilkeleri – özel teknikler
8Yapay aydınlatma araçları
9Aydınlatma tasarımı temel hesapları
10Aydınlatma tasarımında kullanılan simülasyon programları – 1 / Ödev-1
11Aydınlatma tasarımında kullanılan simülasyon programları – 2 / Ödev-2
12Aydınlatma tasarımında kullanılan simülasyon programları – 3 / Ödev-3
13Ödev sunumları
14Ödev sunumları
 
Kaynaklar:
S. Szokolay Introduction to Architectural Science Elsevier - Architectural Press 2004 0 7506 58495 N. Lehner Heating, Cooling, Lighting: Sustainable Design Methods for Architects John Wiley and Sons Inc. 2009 978-0470048092 F. K. Smith, F. J. Bertolone Bringing Interiors to Light Whitney Library 1986 0-8230-7080-8 IESNA Lighting Handbook IESNA Publications 2000 0-87995-150-8
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 3 saat teorik ağırlıklı ders işlenmektedir. Dönem içinde verilen pekiştirici ödevler ile konunun uygulanabilirliği desteklenmektedir. Verilen ödevler dönem başında duyurulur.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Aktiviteler3%60
Proje1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi2
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi2
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması1
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması2
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması2
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek2
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak1
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek2
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak1
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek1
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek3
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek1
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek0
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek1
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek1
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek4