PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Kapadokya'da Yerleşmeler TarihiARCH 5063 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. güncel mimarlık tarihi konularında araştırma yapma, soru sorabilme ve yorum getirme becerilerini geliştirme
2. Farklı bağlamların değerlendirebilmesi becerilerinin geliştirilmesi
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders kapsamında Kapadokya üzerinden neolitik dönem höyüklerinden günümüze uzanan mimarlık ve yerleşme tarihi okumaları yapılacaktır. Bu okumalar aracılığıyla Anadolu coğrafyası ve tarihine, bu topraklar üzerinde birbirini takip etmiş ve/veya karşı karşıya gelmiş kültürlerin etkileşimlerine ve değişen yönetim merkezleri ile bu coğrafyanın kurduğu ilişkilere daha geniş bir perspektifte bakmak mümkün olacaktır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

-
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Dersin ana hatları / yöntemleri ve amaçları / gereksinimleri. Giriş.
2Kapadokya: Fiziki durum ve topoğrafya
3Kapadokya’da yerleşmeler tarihi: süreklilik-kesinti tartışması
4Kayaya oyma mimari-inşaa edilmiş mimari-karma mimari: Kapadokya’da yerleşme şekilleri
5Erken dönem yerleşmeleri: Neolitik, Tunç Çağı yerleşmeleri, Hititler, Persler
6Helenistik ve Roma döneminde Kapadokya
7Bizans döneminde Kapadokya (4-8. yy.): İlk Hıristiyanlar için sığınak. Arap akınları ve nüfusta düşüş
8Bizans döneminde Kapadokya (9-11. yy.): Güvenli dönem. Manastırlar ve büyük konaklar
9Kapadokya’da kültürel karşılaşmalar (12-13. yy.)
10Kapadokya’da Selçuklular: Aksaray, Kayseri, Niğde.
11Osmanlı döneminde Kapadokya: Nevşehir
12Tarımsal enstalasyonlar: 20. yy.’ın başına kadar pratiğin sürekliliği
13Geleneksel yerleşmelerin son aşaması: Kapadokya’da 19. yy. evleri. 1924 Nüfus Mübadelesi
14UNESCO Dünya Mirası ve Kapadokya: Günümüz yerleşmelerinin sorunları ve potansiyeller
 
Kaynaklar:
-
 
Diğer Kaynaklar:
Bixio, R./Caloi V./De Pascale, A., Cappadocia. Records of the Underground Sites, BAR International Series, 2413 Oxford 2012. Giovannini, L. (ed.) Arts of Cappadocia Geneva 1972. Korat, G., Taş Kapıdan Taç Kapıya: Kapadokya İstanbul:İletişim Yayınları 2003. Ousterhout, R. A Byzantine Settlement in Cappadocia, Dumbarton Oaks Studies, 40, Washington, D.C. 2005. Öztürk, F.G. Kapadokya’da Dünden Bugüne Kaya Oymacılığı [Rock Carving in Cappadocia From Past to Present] Arkeoloji ve Sanat, Istanbul 2009. Rodley, L. Cave Monasteries of Byzantine Cappadocia Cambridge 1985. Sözen, M. (ed) Cappadocia Istanbul: Ayhan Şahenk Foundation 1998. Stea, D./Turan, M., Placemaking: Production of Built Environment in Two Cultures Aldershot 1993.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bir dizi ders anlatımı/okuma yapılacaktır. Ara sınav, bunlara ve sınıf içi tartışmalara dayalı olarak gerçekleştirilecektir. Bir dönem ödevi vardır ve öğrencilerin, çalışmalarını dönem boyunca geliştirmeleri beklenmektedir. Dönem ödevi üzerine haftalık eleştiriler/değerlendirmeler yapılacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Katılım/Tartışma1%10
Ara Sınav1%35
Proje1%55
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi4
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi4
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması0
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması4
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması4
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek4
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak4
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek4
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak0
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek4
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek0
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek4
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek0
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek0
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek0
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek0