PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
19 yy ve Erken 20.yy Osmanlı-Türkiye MimarlığıARCH 5053 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. 19.yy ve 20.yy başındaki mimari üretim hakkında bilgi sahibi olmayı
2. Bu mimari üretimi değişen aktörler ve sosyal siyasi gelişim çerçevesinde yorumlamayı
3. Mimarlığın kimlik inşası ve temsil üzerindeki rolünü analiz edebilecek,
4. Oryantalizm kavramını ve mimarlık üzerindeki etkilerini değerlendirebilecek,
5. Osmanlı'da yeni teknik ve teknolojilerin mimari ve kentsel gelişime etkilerini açıklayabilecek.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, 19. yüzyıl ve erken 20. yüzyılda Osmanlı-Türkiye mimarlık üretiminin sosyal, kültürel ve tarihsel bağlamlarıyla incelenmesini içerir. "Geç Dönem Osmanlı Dünyası: Kavramsal Çerçeve", "19. yüzyılda Mimarlık Mesleği", "Yeni Yapı Tipleri, Malzemeler ve Teknikler", "Temsil, Hafıza ve Kimlik İnşası", "Oryantalizm" ve "Zaman Kavramı" gibi temel konular, ilgili literatür ve okumalar üzerinden ele alınacaktır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrenciler literatür taraması ve kaynak analizlerinde destekleyici olarak yapay zeka araçlarını kullanabilirler.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Ders içeriği, iş yükü ve ölçme yöntemlerinin tanıtılması. Giriş.
2Geç Dönem Osmanlı Dünyası: Kavramsal Çerçeve I
3Geç Dönem Osmanlı Dünyası: Kavramsal Çerçeve II
419.yy’da Osmanlı’da Mimarlık Mesleği- Mimarlar
519.yy’da Osmanlı’da Yeni Yapı Tipleri, Yeni Malzeme, Yeni Teknikler I
619.yy’da Osmanlı’da Yeni Yapı Tipleri, Yeni Malzeme, Yeni Teknikler II
7Osmanlı Dünyasında Temsil, Hafıza ve Kimlik İnşası- I
8Osmanlı Dünyasında Temsil, Hafıza ve Kimlik İnşası- II
9Oryantalizm I
10Oryantalizm II
11Geç Osmanlı’da Zaman Kavramı I
12Geç Osmanlı’da Zaman Kavramı II
13Öğrenci sunumları ve kapanış tartışması I
14Öğrenci sunumları ve kapanış tartışması II
 
Kaynaklar:
Akyürek, Göksun Bilgiyi Yeniden İnşaa Etmek Tanzimat Döneminde Mimarlık, Bilgi, İktidar İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları 2011 Bozdoğan, Sibel and Gülru Necipoğlu "Entangled Discourses: Scrutinizing Orientalist and Nationalist Legacies in the Architectural Historiography of the "Lands of Rum"." Muqarnas, 2007: XXIV Can, Selman Bilinmeyen Aktörleri ve Olayları ile Son Dönem Osmanlı Mimarlığı İstanbul: Erzurum İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü 2010 Çelik, Zeynep Empire, Architecture, and the City: French-Ottoman Encounters, 1830-1914 Seatle & London: University of Washington Press 2008 Çelik, Zeynep The Remaking of İstanbul, Portrait of an Ottoman City in the Nineteenth Century Berkley, Losangles, London: University of California Press 1986 Cengizkan, Ali. Modernin Saati Ankara: Mimarlar Derneği 2002 Deringil, Selim The Well Protected Domains London, New York: I.B. Tauris, 2004 Erkmen, Alev Geç Osmanlı Dünyasında Mimarlık ve Hafıza: Arşiv, Jubile, Abide İstanbul: Metis Yayınları 2011 Lewis, Bernard The Emergence of Modern Turkey New York: Oxford University Press 1968 Ortaylı, İlber İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı İstanbul: Timaş Yayınları 2009 Şenyurt, Oya Osmanlı Mimarlık Örgütlenmesinde Değişim ve Dönüşüm İstanbul: Doğu Kitabevi 2011
 
Diğer Kaynaklar:
Akyürek, Göksun, Bilgiyi Yeniden İnşaa Etmek Tanzimat Döneminde Mimarlık, Bilgi, İktidar İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları 2011 Can, Selman, Bilinmeyen Aktörleri ve Olayları ile Son Dönem Osmanlı Mimarlığı İstanbul: Erzurum İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü 2010 Çelik, Zeynep 19. Yüzyılda Osmanlı Başkenti: Değişen İstanbul İstanbul 1996 Çelik, Zeynep Avrupa Şark’ı Bilmez, Eleştirel Bir Söylem (1872-1932), İstanbul 2009 Kuban, Doğan Osmanlı Mimarisi İstanbul: Yem Yayınları 2007 Çelik, Gökçe (Ed.) Geç Osmanlı Döneminde Sanat Mimarlık ve Kültür Karşılaşmaları İstanbul: İş Bankası Yayınları Deringil, Selim The Well Protected Domains London, New York: I.B. Tauris, 2004 Erkmen, Alev Geç Osmanlı Dünyasında Mimarlık ve Hafıza: Arşiv, Jubile, Abide İstanbul: Metis Yayınları 2011 Lewis, Bernard, The Emergence of Modern Turkey New York: Oxford University Press 1968 Ortaylı, İlber İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı İstanbul: Timaş Yayınları 2009 Şenyurt, Oya Osmanlı Mimarlık Örgütlenmesinde Değişim ve Dönüşüm İstanbul: Doğu Kitabevi 2011 Akyürek, Göksun, Bilgiyi Yeniden İnşaa Etmek Tanzimat Döneminde Mimarlık, Bilgi, İktidar İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları 2011 Wishnitzer, Avner Alaturka Saatleri Ayarlama, Geç Osmanlı’da Zaman ve Toplum İstanbul: Yem Yayınları 2019
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders, seminer ve tartışma tabanlıdır. Öğrencilerin haftalık okumaları tamamlayarak derse aktif katılım göstermeleri beklenir. Öğrenci sunumları ve grup tartışmalarıyla desteklenir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev10%15
Dönem Ödevi1%60
Dönem Ödevi (Sunumu)1%25
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi3
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi4
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması0
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması3
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması3
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek3
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak0
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek0
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak0
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek0
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek0
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek2
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek0
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek0
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek0
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek0