Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
19 yy ve Erken 20.yy Osmanlı-Türkiye Mimarlığı | ARCH 505 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. 19.yy ve 20.yy başındaki mimari üretim hakkında bilgi sahibi olmayı |
2. Bu mimari üretimi değişen aktörler ve sosyal siyasi gelişim çerçevesinde yorumlamayı |
3. Mimarlığın kimlik inşası ve temsil üzerindeki rolünü analiz edebilecek, |
4. Oryantalizm kavramını ve mimarlık üzerindeki etkilerini değerlendirebilecek, |
5. Osmanlı'da yeni teknik ve teknolojilerin mimari ve kentsel gelişime etkilerini açıklayabilecek. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, 19. yüzyıl ve erken 20. yüzyılda Osmanlı-Türkiye mimarlık üretiminin sosyal, kültürel ve tarihsel bağlamlarıyla incelenmesini içerir. "Geç Dönem Osmanlı Dünyası: Kavramsal Çerçeve", "19. yüzyılda Mimarlık Mesleği", "Yeni Yapı Tipleri, Malzemeler ve Teknikler", "Temsil, Hafıza ve Kimlik İnşası", "Oryantalizm" ve "Zaman Kavramı" gibi temel konular, ilgili literatür ve okumalar üzerinden ele alınacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrenciler literatür taraması ve kaynak analizlerinde destekleyici olarak yapay zeka araçlarını kullanabilirler. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Ders içeriği, iş yükü ve ölçme yöntemlerinin tanıtılması. Giriş. |
2 | Geç Dönem Osmanlı Dünyası: Kavramsal Çerçeve I |
3 | Geç Dönem Osmanlı Dünyası: Kavramsal Çerçeve II |
4 | 19.yy’da Osmanlı’da Mimarlık Mesleği- Mimarlar |
5 | 19.yy’da Osmanlı’da Yeni Yapı Tipleri, Yeni Malzeme, Yeni Teknikler I |
6 | 19.yy’da Osmanlı’da Yeni Yapı Tipleri, Yeni Malzeme, Yeni Teknikler II |
7 | Osmanlı Dünyasında Temsil, Hafıza ve Kimlik İnşası- I |
8 | Osmanlı Dünyasında Temsil, Hafıza ve Kimlik İnşası- II |
9 | Oryantalizm I |
10 | Oryantalizm II |
11 | Geç Osmanlı’da Zaman Kavramı I |
12 | Geç Osmanlı’da Zaman Kavramı II |
13 | Öğrenci sunumları ve kapanış tartışması I |
14 | Öğrenci sunumları ve kapanış tartışması II |
|
Kaynaklar: |
Akyürek, Göksun
Bilgiyi Yeniden İnşaa Etmek Tanzimat Döneminde Mimarlık, Bilgi, İktidar İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları 2011
Bozdoğan, Sibel and Gülru Necipoğlu
"Entangled Discourses: Scrutinizing Orientalist and Nationalist Legacies in the Architectural Historiography of the "Lands of Rum"." Muqarnas, 2007: XXIV
Can, Selman
Bilinmeyen Aktörleri ve Olayları ile Son Dönem Osmanlı Mimarlığı İstanbul: Erzurum İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü 2010
Çelik, Zeynep Empire, Architecture, and the City: French-Ottoman Encounters, 1830-1914 Seatle & London: University of Washington Press 2008
Çelik, Zeynep The Remaking of İstanbul, Portrait of an Ottoman City in the Nineteenth Century Berkley, Losangles, London: University of California Press 1986
Cengizkan, Ali. Modernin Saati Ankara: Mimarlar Derneği 2002
Deringil, Selim The Well Protected Domains London, New York: I.B. Tauris, 2004
Erkmen, Alev Geç Osmanlı Dünyasında Mimarlık ve Hafıza: Arşiv, Jubile, Abide İstanbul: Metis Yayınları 2011
Lewis, Bernard The Emergence of Modern Turkey New York: Oxford University Press 1968
Ortaylı, İlber İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı İstanbul: Timaş Yayınları 2009
Şenyurt, Oya Osmanlı Mimarlık Örgütlenmesinde Değişim ve Dönüşüm İstanbul: Doğu Kitabevi 2011 |
|
Diğer Kaynaklar: |
Akyürek, Göksun, Bilgiyi Yeniden İnşaa Etmek Tanzimat Döneminde Mimarlık, Bilgi, İktidar İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları 2011
Can, Selman, Bilinmeyen Aktörleri ve Olayları ile Son Dönem Osmanlı Mimarlığı İstanbul: Erzurum İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü 2010
Çelik, Zeynep 19. Yüzyılda Osmanlı Başkenti: Değişen İstanbul İstanbul 1996
Çelik, Zeynep Avrupa Şark’ı Bilmez, Eleştirel Bir Söylem (1872-1932), İstanbul 2009
Kuban, Doğan Osmanlı Mimarisi İstanbul: Yem Yayınları 2007
Çelik, Gökçe (Ed.) Geç Osmanlı Döneminde Sanat Mimarlık ve Kültür Karşılaşmaları İstanbul: İş Bankası Yayınları
Deringil, Selim The Well Protected Domains London, New York: I.B. Tauris, 2004
Erkmen, Alev Geç Osmanlı Dünyasında Mimarlık ve Hafıza: Arşiv, Jubile, Abide İstanbul: Metis Yayınları 2011
Lewis, Bernard, The Emergence of Modern Turkey New York: Oxford University Press 1968
Ortaylı, İlber İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı İstanbul: Timaş Yayınları 2009
Şenyurt, Oya Osmanlı Mimarlık Örgütlenmesinde Değişim ve Dönüşüm İstanbul: Doğu Kitabevi 2011
Akyürek, Göksun, Bilgiyi Yeniden İnşaa Etmek Tanzimat Döneminde Mimarlık, Bilgi, İktidar İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları 2011
Wishnitzer, Avner Alaturka Saatleri Ayarlama, Geç Osmanlı’da Zaman ve Toplum İstanbul: Yem Yayınları 2019 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, seminer ve tartışma tabanlıdır. Öğrencilerin haftalık okumaları tamamlayarak derse aktif katılım göstermeleri beklenir. Öğrenci sunumları ve grup tartışmalarıyla desteklenir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 10 | %15 |
Dönem Ödevi | 1 | %60 |
Dönem Ödevi (Sunumu) | 1 | %25 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 3 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 4 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 0 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 3 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 3 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 3 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 0 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 0 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 0 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 0 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 0 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 2 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 0 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 0 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 0 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 0 |