Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Grup-İçi ve Gruplar-Arası İlişkiler | PSY 412 | | | 4 + 0 | 4 | 8,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrenciler, grup içi ve gruplar arası ilişkilerin psikolojik teorilerini açıklayabilecek ve anlayabileceklerdir. |
2. Öğrenciler sosyal psikolojideki ana grup içi ve gruplar arası teorileri tanımlayabilecek, değerlendirebilecek, karşılaştırabilecek ve kıyaslayabilecektir. |
3. Öğrenciler, grup içi süreçleri ve performansı etkileyen üretken ve üretken olmayan psikolojik faktörler hakkında bilgi sahibi olacaklardır. |
4. Öğrenciler, öğrendikleri temel çatışma çözme tekniklerini disiplinler arası bir çerçeve kullanarak pratik sosyal ve kültürel konulara ve problemlere uygulayabileceklerdir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | PSY 252 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, öğrencileri grup içi ve gruplar arası ilişki teorileri ve bu teorileri destekleyen ampirik bulgularla tanıştırmayı amaçlamaktadır. Özellikle, bu sosyal psikoloji alanının disiplinler arası bağlantıları ve pratik uygulamaları ders boyunca tartışılacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrencilerin mevcut derste fikir geliştirme ve hazırlama süreçlerinde üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarını kullanmalarına izin verilmektedir. Ancak, yapay zeka araçlarından doğrudan metin kopyalanmasına izin verilmemektedir. Öğrenciler yapay zekadan elde ettikleri fikirleri kendi cümleleri ile ifade etmeli, özgün yorum ve analizleri ile harmanlamalıdır. Yapay zeka araçları kullanılmışsa, bu durum ödevde açıkça belirtilmeli ve kullanılan ÜYZ'nın sohbet kayıtları ödevin eki olarak sunulmalıdır.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş ve Kursun Tanımı ve Ders Koşulları; Stereotiplerin ve Önyargıların Kökenleri ve Sürdürülmesi |
2 | Sınıflandırma ve Klişe Geliştirme (Medyanın Etkileri, Ebeveynler ve Doğrudan Deneyim) |
3 | Klişelerin Doğruluğu, Yeterlik ve Muhafaza |
4 | Grup İçi ve Gruplararası İlişkilerin Temel Teorileri: 1. Gerçekçi Grup Çatışması Teorisi (Bölüm) |
5 | Grup İçi ve Gruplararası İlişkilerin Temel Teorileri: 1. Gerçekçi Grup Çatışması Teorisi (Makale Tartışması) |
6 | Ara Sınav |
7 | Grup İçi ve Gruplararası İlişkilerin Temel Teorileri: 2. Sosyal Kimlik Teorisi (Bölüm) |
8 | Grup İçi ve Gruplararası İlişkilerin Temel Teorileri: 2. Sosyal Kimlik Teorisi (Makale Tartışması) |
9 | Tutumlar Üzerindeki Bilişsel Etkilere İlişkin Örnek Olaylar, Video Oturumları ve Sınıf Tartışması |
10 | Grup İçi ve Gruplararası İlişkilerin Temel Teorileri: 3. Göreli Yoksunluk Teorisi |
11 | Tutumlar Üzerindeki Duygusal Etkilere İlişkin Örnek Olaylar, Video Oturumları ve Sınıf Tartışması |
12 | Önyargı Üzerine Modern Görüşler |
13 | Kişilik ve Önyargı |
14 | Genel Tekrar ve Bitiş |
|
Kaynaklar: |
Jones, M., Social Psychology of Prejudice, Pearson Education, 2002, 0-13-028771-7 |
|
Diğer Kaynaklar: |
- |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, teorik ders anlatımı olarak planlanmıştır. Derse katılım zorunludur. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %20 |
Proje | 2 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 30,00 | 30,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 2 | 30,00 | 60,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 40,00 | 40,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Sosyal ve Davranış Bilimleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir. | 4 |
2 | İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. | 4 |
3 | Alana ilişkin kavramsal bilgiyi analiz eder ve uygulamaya yansımalarını değerlendirir. | 3 |
4 | Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır. | 4 |
5 | Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir. | 4 |
6 | Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir. | 2 |
7 | Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır. | 4 |
8 | Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden, sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir. | 4 |
9 | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | 3 |
10 | Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır. | 4 |
11 | Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarma, değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir. | 2 |
12 | Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür. | 4 |
13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 3 |
14 | Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 2 |
15 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 4 |
16 | Değişime karşı açık bir tutum sergiler. | 4 |