Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İşletmelerde Rekabet | MAN 437 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Rekabetçilik kavramının tanımlanması ve eleştirel olarak analiz edilmesi |
2. Rekabetçiliğin kuramsal temelinin anlaşılması |
3. Ulusal rekabetçiliğin farklı boyutlarının kavranması |
4. Sektörel rekabetçilik ile ilgili göreceli farklılıkların ayırt edilebilmesi |
5. Firma rekabetçiliğinin hem kontrol edilebilen hem de kontrol edilemeyen belirleyicilerinin temel özelliklerinin tespit edilmesi |
6. Firmanın kaynaklarının ve yeteneklerinin farklı türlerinin değerlendirilmesi |
7. Firma başarısının önemli etkenleri olan inovasyon, ArGe ve uluslararasılaşmanın temellerinin kavranması |
8. Ağ ilişkilerinin eleştirel bir şekilde analiz edilmesi |
9. Farklı örgüt kültürü çeşitlerinin öğrenilmesi |
10. Rekabetçiliğin stratejik temellerinin anlaşılması |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Rekabetçilik işletme seviyesinden sektör seviyesine, sektör seviyesinden ülke seviyesine uzanan çok geniş bir alanı kapsamakla beraber bu derste rekakabetçiliğe mikro perspektiften yaklaşılmıştır. Derste, rekebetçiliğin mikro, orta ve makro seviyeleri ile rekabetçiliğin teorik temelleri yanında inovasyonun temelleri, ağ oluşturma (networking), uluslararasılaşma ve örgüt kültürü gibi bir işletmenin rekabetçiliğini belirleyen araçlar da incelenmektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
--- üretken yapay zeka kullanımı yoktur ---
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Rekabetçilik ile ilgili Kavramlar (mutlak/karşılaştırmalı üstünlük, verimlilik, etkinlik, kârlılık) |
2 | Ulusal Seviyede Rekabetçilik: Türkiye ve Diğer Ülkelerin Rekabetçilik Seviyeleri |
3 | Satış Yeteneği: Maliyetler ve Ticari Performans |
4 | Kazanma Yeteneği: Verimlilik ve Performans Eğilimi |
5 | Uyum Sağlama Yeteneği: İnovasyon ve Esneklik |
6 | Çekim Yeteneği: Bölgenin Cazibiyeti |
7 | Ulusların Rekabet Avantajı: Porter Elmas Modeli |
8 | Firma Seviyesinde Rekabetçilik: Pazar-Temelli Yaklaşım (I/O Kuramı) |
9 | Firma Seviyesinde Rekabetçilik: Kaynak- Temelli Yaklaşım |
10 | Uluslararasılaşma |
11 | Ar-Ge ve İnovasyon |
12 | Ağ İlişkileri |
13 | Örgüt Kültürü |
14 | Final Projesi Anlatımı |
|
Kaynaklar: |
Michael A Hitt, R. Duane Ireland and Robert E. Hoskisson (2014) Strategic Management: Competitiveness and Globalization – Concepts and Cases Cengage Learning ISBN978-1285425177
Paul De Grauwe (Editor) (2010) Dimensions of Competitiveness MIT Press ISBN978-0262013963
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Michael E. Porter (1985) Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance New York: Free Press ISBN978-068484146-5
Michael E. Porter (1998) The Competitive Advantage of Nations New York: Free Press ISBN978-068484147-2
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders süresi haftalık 3 saattir. Ders konuları ile ilgili tartışma ortamının oluşturulabilmesi amacıyla öğrencilere firmaların rekabetçiliği ile ilgili örnek olay uygulamaları verilecektir. Öğrencilerin her ders öncesinde bu örnek olay uygulamalarını okumaları beklenmektedir.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Dönem Ödevi | 1 | %30 |
Final Projesi | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | İşletmelerin faaliyet gösterdikleri ekonomik ve hukuki çevre ile ilgili ayrıntılı bilgiye sahip olur. | 4 |
2 | Yönetim-organizasyon, muhasebe, finans, pazarlama, üretim/faaliyet yönetimini kapsayan temel işletmecilik fonksiyonları ile ilgili ayrıntılı teorik altyapı bilgisine sahip olur. | 3 |
3 | İşletmecilikte sıklıkla kullanılan sayısal tekniklerle ilgili temel ve orta seviyede bilgi sahibi olur. | 1 |
4 | Uzman olmak isteği bir işletmecilik alanında (sayısal yöntemler dahil) derinlemesine bilgi sahibi olur. | 2 |
5 | Elde ettiği bilgiyi bir işletmeyi kurmak veya işletmenin tamamını veya bir bölümünü yönetmek için uygulayabilir. | 4 |
6 | İşletmecilik problemlerini açıklıkla tanımlamak ve çözüm geliştirmek için kantitatif ve kalitatif yöntemleri uygulayarak veri toplayabilir, verileri düzenleyebilir, verileri analiz edebilir, analiz sonuçlarını yorumlayabilir. | 3 |
7 | Analizler, bulgular, çıkarımlar ve tekliflerle ilgili üstleri, ekip elemanları, meslektaşları ve astlarıyla yeterli yazılı ve sözlü iletişimde bulunabilir. | 4 |
8 | İşletme ve yönetim alanlarında araştırma yapabilir. | 4 |
9 | Ekip çalışması içinde lider veya uzman olarak sorumluluklarını yerine getirebilir. | 4 |
10 | Paydaşların ihtiyaçlarını analiz etmek ve bu analizlere dayanarak örgütün amaç ve hedeflerini geliştirmek için örgütün paydaşları ile etkili iletişim kurma becerisini kazanır. | 4 |
11 | Kendisinin öğrenme ve kişisel gelişme gereksinimlerini belirleyebilir ve aynı zamanda daha ileri derece programlarını takip edecek kapasiteye ulaşır. | 3 |
12 | Bağlı olduğu örgütü değerlendirebilme becerisi kazanır ve edindiği bilgilere eleştirel olarak yaklaşabilir. | 4 |
13 | Bölümün öğretim dili olan İngilizceyi en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde kullanabilir. | 4 |
14 | İşletmeciliğin gerektirdiği bilişim teknolojilerini Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi seviyesinde kullanabilir. | 3 |
15 | İşletme yöneticisi olarak, kalite farkındalığı, iş sağlığı ve güvenli, hizmet içi eğitim, çevre duyarlılığı, sosyal sorumluluk, sosyal, örgütsel ve iş etiği konularında sorumluluk sahibi olup uygun davranışlar sergiler. | 2 |
16 | Bağlı olduğu örgütte yenilik ve sürekli gelişmeyi teşvik edebilir. | 3 |