PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Sediment TaşınımıCE 4723 + 036,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Öğrenciler, bir sediment tanesinin hareketi, akarsularda taşınan sediment yükünün hesaplanması ve uygulamada akarsularda sediment ölçümü ile ilgili temel bilgilere sahip olurlar.
2. Öğrenciler, mühendislik uygulamalarında hidrolik yapılarda ve köprü ayaklarında oyulma ile ilgili temel bilgilere sahip olur.
3. Öğrenciler, uygulamada su alma yapılarının ve çökeltim havuzlarının tasarımına ilişkin temel bilgilere sahip olurlar.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerCE270
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Sedimentin (katı maddenin) özellikleri, şekil faktörü, çökelme hızı, askıda sediment konsantrasyon dağılımı, kritik kayma gerilmesi ve Shields diyagramı, taban-yatak şekilleri ve akıma karşı dirençleri, akarsularda taşınan sedimentin ölçülmesi, bir akarsuda taşınan toplam sediment yükünün hesaplanması, rezervuar sedimantasyonu, hidrolik yapılarda ve köprü ayaklarında oyulma, çökeltme havuzu.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrenciler isterlerse Üretken Yapay Zeka kullanabilir
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Sedimentin özellikleri, şekil faktörü, çökme hızı
2Sediment taşınım türleri, tek boyutlu akımda askıda sediment konsantrasyon dağılımı
3İki boyutlu bir akarsu akışımında askıda sediment konsantrasyonu
4Yatakta sediment hareketi, tane hareketinin başlaması
5Kritik kayma gerilmesi ve Shields diyagramı
6Taban şekilleri ve akıma karşı dirençleri
7Taban yükü hesaplama yöntemleri
8Akarsularda taşınan sedimentin ölçümü
9Bir akarsuda taşınan toplam sediman yükünün hesaplanması
10Haznelerde sediment
11Hidrolik yapılarda ve köprü ayaklarında oyulma
12Jetler nedeniyle oyulma
13Nehir islahı ve oyulmaya karşı koruma yapıları
14Su alma ağızlarında ve sediment kontrol yapıları ve çökeltim havuzu tasarımı
 
Kaynaklar:
Simons, D.B., and Şentürk, F., "Sediment Transport Technology", Water Resources publication, 1992, ISBN: 0918334667
 
Diğer Kaynaklar:
-Annandale, G.W., "Scour Technology: Mechanics and Engineering Practice", McGraw-Hill, 2005, ISBN: 0071440577 -Burns, S.E.,Bhatia, S.K., Avilla, C.M.C., "Scour and Erosion", ASCE, 2010, ISBN:0784411476 -Leopold, L.B., Wolman, M.G.,Miller,J.P., "Fluvial Processes in Goemorphology", Dover Publications, 1995, ISBN: 0486685888
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Her hafta 3 saat ders yapılacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav2%50
Ödev2%10
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma.3
2Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.0
3Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.0
4Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.0
5Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.0
6Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.0
7Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.0
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma.0
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma.0
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma.0
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.0
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
14Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma.0
15Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma.0
16Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0