| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Envanter Planlama ve Kontrol | IE 471 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. Envanter planlama ve kontrol problemlerini çözmek için niceliksel ve analitik yöntemler kullanma becerisi |
| 2. Envanter sistemleri için model oluşturma becerisi |
| 3. Stok ile ilgili problemler için literatür araştırma yapabilme becerisi |
| 4. Optimizasyon amacıyla çeşitli yazılımları kullanma ve genel amaçlı bir dilde algoritma kodlama becerileri |
| 5. Takım çalışmasına yatkın olma, |
| 6. Etik ve mesleki konuların farkında olma |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Bu dersin amacı, envanter planlama ve kontrol modellerini anlama, formüle etme ve inşa etme konusunda daha iyi beceriler geliştirmektir. Sürekli gözden geçirme ve periyodik gözden geçirme için envanter politikaları deterministik ve stokastik vakalar için kapsanmıştır. Matematiksel modellerin analizi yapılır. Öğrencilerden, bir proje çalışmasının gereği olarak tipik bir envanter problemine çözüm bulmak amacıyla bir literatür araştırması yapmaları beklenir. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yoktur |
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Envanter problemlerinin doğası. Tarihsel bakış. Envanter sistemlerinin yapısı. Envanter sistemlerinde maliyetler. |
| 2 | Ekonomik Sipariş Miktarı (EOQ) Modeli ve temel varsayımları |
| 3 | Temel EOQ yaklaşımının uzantıları |
| 4 | Miktar indirimleri ve kaynak kısıtlı çoklu öğe sorunları. |
| 5 | Normal dağıtılmış talep ile yeniden sipariş noktası modelleri. Servis Seviyesi Yaklaşımı ve Optimal (Q, R) Modelleri |
| 6 | Stokastik teslim süreleri ile ilgili problemler. Kayıp satışlı (Q, R) Modeli |
| 7 | Stokastik talepli tek dönem modelleri. |
| 8 | Stokastik Talepli Periyodik İnceleme Modelleri: (S, T) Modeli |
| 9 | Stokastik Talebi Olan Periyodik İnceleme Modelleri: Poisson dağıtılmış talebe sahip (nQ, R, T) Modeli |
| 10 | Stokastik Talebi Olan Periyodik İnceleme Modelleri: Normal dağılımlı talebe sahip (nQ, R, T) Modeli |
| 11 | Stokastik Talep ile Periyodik İnceleme Modelleri: (S, R, T) Modeli |
| 12 | Deterministik ve zamanla değişen talep ile ayrık parti boyutlandırma problemleri. Wagner-Whitin ve Zangwill algoritmaları |
| 13 | Tamamlayıcı Proje Tartışmaları |
| 14 | Envanter Kontrolünün Pratik Uygulama Sorunları |
| |
| Kaynaklar: |
| G.F. Hadley and T.M. Whitin, Analysis of Inventory Systems, Prentice-Hall, 1963. 978-1258240233
D. Sipper, and R. Bulfin, Production, Planning, Control, and Integration, McGraw-Hill, 1997. 978-0070576827
S. Nahmias, Production and Operations Analysis (6th ed.), McGraw-Hill, 2008. 978-0073377858
E.A. Silver, D. Pyke, and R. Peterson, Inventory Management and Production Planning and Control (3rd ed.), Wiley, 1998. 978-0471119470 |
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| |
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Haftada 3 saat ders yapılacaktır. Öğrenciler proje çalışması için takımlar halinde çalışmalıdır. |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Ödev | 2 | %15 |
| Ara Sınav | 1 | %30 |
| Proje | 1 | %15 |
| Final Sınavı | 1 | %40 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 0,50 | 7,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 2,00 | 2,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 6 | 2,00 | 12,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 12,00 | 12,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 20,00 | 20,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 15,00 | 15,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi. | 1 |
| 2 | Edinilen bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanma becerisi. | 1 |
| 3 | İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, uygun yöneylem araştırması metotları ve modelleme teknikleri ile formüle etme ve analiz etme becerisi. | 4 |
| 4 | İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 0 |
| 5 | Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya süreci gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 0 |
| 6 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, Endüstri Mühendisliği ile ilgili yazılım olanakları ile uygun teknikleri, kaynakları, modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 0 |
| 7 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
| 8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi. | 0 |
| 9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
| 10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi. | 1 |
| 11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. | 1 |
| 12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 2 |
| 13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 1 |
| 14 | Teknik resim, akış diyagramı gibi görsel araçları kullanma becerisi. | 1 |
| 15 | Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi. | 0 |
| 16 | Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. | 0 |
| 17 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |