PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Savunma Sistemlerinde Matematiksel ModellerIE 4583 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Savunma problemlerinin özellikleri, homojen ve heterojen Lanchester denklemlerinin karakteristikleri hakkında bilgi
2. Gerekirci ve stokastik savunma sistem problemlerini modelleme yeteneği
3. Savunma problemleri için doğru çözüm aracını bulma ve kullanma yeteneği
4. Rapor yazma ve sunma yeteneği
5. Takım halinde çalışma yeteneği
6. Etik konularda farkındalık
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Askeri yöneylem araştırmasının gözden geçirilmesi; savunma analizinde matematiksel modeller; deterministik muharebe simülasyon modelleri (homojen ve heterojen modeller); stokastik (Lanchester, ayrık-zamanlı) muharebe simülasyon modelleri (homojen ve heterojen modeller); silah etki endeksi/zayiat modelleri; silah sistemi ve mühimmat planlama modelleri; melez kara muharebe modelleri; deniz muharebe modelleri ve simülasyonu; hava savunma modelleri.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yoktur
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Temel LP/MIP model formülasyonu
2Lanchester denklemlerine giriş
3Homojen gerekirci Lanchester denklemleri
4Vaka Analizi
5Heterojen gerekirci Lanchester denklemleri
6Stokastik Lanchester denklemleri
7Kesikli stokastik homojen muharebe modelleri
8Kesikli stokastik heterojen muharebe modelleri
9Kesikli stokastik heterojen muharebe modelleri
10Silah etkinlik indeksi ve zaiyat modelleri
11Silah ve Mühimmat Planlama Modelleri
12Hibrid kara muharebe modelleri
13Hibrid silah ve mühimmat planlama modelleri
14Deniz harbi ve hava savunma modelleri
 
Kaynaklar:
(1) N.K. Jaiswal, Military Operations Research: Quantitative Decision Making, Kluwer Academic Publishers, 1997. 0-7923-9858-0 (2) J. Bracken, M. Kress, Rosenthal, Warfare Modelling, John Wiley & Sons, 1995 (3) J.S. Przemieniecki, Mathematical Models in Defense Analysis, AIAA Education Series, 1994. 1-56347-092-6
 
Diğer Kaynaklar:
(1) James G. Taylor, A Tutorial on the Determination of Single Weapon System Kill Rates for Use in Lanchester Type Combat Models, Naval Postgraduate School, 1982. (2) Bathe M.R., Hartley D.A., Haysman P.J., Shephard R.W. and Thorpe L., Applied Operations Research: Examples From Defense Assessment, Plenum Press, 1988. 0-306-42518-1
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftalık 3 saat teorik ders
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Final Sınavı1%35
Ödev2%20
Proje1%15
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)131,0013,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)12,002,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)141,0014,00
6Ev ödevleri25,0010,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)112,0012,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)116,0016,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)116,0016,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi.2
2Edinilen bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanma becerisi.2
3İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, uygun yöneylem araştırması metotları ve modelleme teknikleri ile formüle etme ve analiz etme becerisi.4
4İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.2
5Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya süreci gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.2
6Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, Endüstri Mühendisliği ile ilgili yazılım olanakları ile uygun teknikleri, kaynakları, modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.1
7Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.1
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi.0
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi.1
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.1
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.1
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.2
14Teknik resim, akış diyagramı gibi görsel araçları kullanma becerisi.2
15Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.0
16Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.0
17Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0