| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Kompozite Malzeme ve Yapıların Mekaniği | ME 638 | 6 | 9 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. İleri kompozit malzemeler ve uygulamalarına ilişkin terimleri bilebilmeli. |
| 2. Kompozit malzemeli yapıların imalat yöntemlerini bilebilmeli. |
| 3. Çok katmanlı malzemeler ve yapıların mekanik ve higro-termal tepkilerini tahmin için temel bağıntıları geliştirebilmeli. |
| 4. Sürekli elyaflılarda yoğunluklu olarak tabaka ve katmanlı malzeme için mikro-mekanik ve makro-mekanik bağıntıları geliştirebilmeli. |
| 5. İnce cidarlı basınç kapları ve tahrik şaftları gibi kompozit malzemeli yapıların tasarımlarını yapabilmeli. |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Ders şu konuları kapsar: tabaka gerilme-gerinim ilişkileri, sürekli elyaf takviyeli tabakanın etken sabitesi, sürekli elyaf takviyeli tabakanın dayanımı, tabaka nem-ısıl davranış analizi, sürekli olmayan destekli tabaka analizi, katmanların analizi, kompozit yapı tasarımı ve sunulması. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
YOK |
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | 1. Giriş 1.1 Ana Konseptler 1.2 Kompozit Malzeme Bileşenleri 1.3 Kompozitlerin Yapısal Uygulamaları 1.4. Kompozitlerin Çok İşlevli Uygulamaları |
| 2 | İmalat İşlemleri |
| 3 | 1.6. Kompozitlerin Mekanik Davranış Elemanları 1.7. Temel Malzemelerin Mekaniği Bağıntılarının Gözden Geçirilmesi |
| 4 | 2. Tabaka Gerilme-Gerinim İlişkileri 2.1. Giriş 2.2. Gerilem-Gerinim İlişkilerinde Etken Sabite 2.3. Gerilme-Gerinim İlişkilerinde Simetri 2.4. Ortotropik ve İzotropik Mühendislik Sabitleri 2.5. Özel Ortotropik Katman 2.6. Genel Ortotropik Katman. |
| 5 | 3. Sürekli Elyaf Takviyeli Tabaka Etken Sabitesi 3.1. Giriş 3.2. Basit Malzeme Mekaniği Modelleri 3.3. |
| 6 | 3.3. İleri Malzeme Mekaniği Modelleri 3.4. Elastisite Modelleri 3.5. Yarı-deneysel Modeller. |
| 7 | 4. Sürekli Elyaf Takviyeli Tabaka Dayanımı 4.1.Giriş 4.2. Çok Eksenli Dayanım Kriterleri |
| 8 | 4.3. Katman Dayanımı için Mikromekanik Modeller |
| 9 | 5. Tabaka Nem-ısıl Davranış Analizi 5.1. Giriş 5.2. Nem-ısıl Bozulma Özellikleri 5.3. Nem-ısıl Özellikler için Mikromekanik Modeller |
| 10 | 7. Katmanların Analizi 7.1. Giriş 7.2. Katmanlı Kirişlerin Teorisi |
| 11 | 7.3. Etkileşimli Katmanlı Sacların Teorisi 7.4. Katman Gerinim-Gerilme Bağıntısı Çıkarımı ve Kullanımı |
| 12 | 7.5. Katmanlarda Nem-ısıl Etkiler 7.6. Tabakalararası Gerilmeler 7.7. Katman Dayanımı |
| 13 | 7.8. Katmanların Eğilmesi ve Burkulması 7.9. Katman Tasarım Seçimi 7.10. Katman Analizinin Kompozit Yapılara Uygulanması |
| 14 | Dönem Projesi Sunumu |
| |
| Kaynaklar: |
| Ronald F. Gibson, Principles of Composite Material Mechanics, 4th ed., CRC Press, 2015, 978-1-4987-8824-3
Ever J. Barber, Introduction to Composite Materials Design, 2nd Ed., CRC Press, 2014, 978-1-4398-9413-2
Autor K. Kaw Mechanics of Composite Materials, 2nd ed., CRC Press, 2006, 978-0-8493-1343-1 |
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| D.Gay Composite Materials: Design and Applications, 3rd ed. CRC Press 2014 978-1-4665-8488-4
Ever J. Barbero, Finite Element Analysis of Composite Materials Using Ansys, 2nd ed., CRC Press 2013, 978-1-4665-1690-8
P.K.Mallick, Fiber Reinforced Composites:Materials, Manufacturing, and Design, 3rd ed., CRC Press 2008, 978-0-8493-4205-9 |
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Ders haftada 3 saat olarak verilir. |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Derse Devamsızlık | 14 | %5 |
| Ödev | 4 | %20 |
| Ara Sınav | 2 | %40 |
| Final Sınavı | 1 | %35 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 4 | 2,00 | 8,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 2 | 8,00 | 16,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 20,00 | 20,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Temel bilim, matematik ve mühendislik bilimleri hakkında yüksek düzeyde bilgi. | 3 |
| 2 | Araştırma alanında derinlemesine bilgi sahibi olur ve en son gelişmeleri bilir. | 3 |
| 3 | Araştırma alanındaki en güncel bilgilere ulaşma yeteneği ve araştırmayı yapmak için gerekli yöntem ve becerilerde en yüksek düzeyde uzmanlık. | 0 |
| 4 | Bilim veya teknolojiye yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirmek veya bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulamak için kapsamlı çalışmalar yapma yeteneği. | 0 |
| 5 | Bağımsız olarak orijinal bir araştırma sürecini algılama, tasarlama, uygulama ve tamamlama yeteneği; bu süreci yönetme yeteneği. | 0 |
| 6 | Ekiplerde ve bağımsız olarak çalışma ve bir ekibi yönetme; alanındaki uzmanlarla işbirliği yapma yeteneği. | 0 |
| 7 | Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik yayınlarda yayımlayarak bilimsel ve teknolojik literatüre katkıda bulunma. | 0 |
| 8 | Öncü araştırmalar yapma ve veri toplama yeteneği, araştırmaların sonuçlarını bilimsel nesnellik ve etik sorumlulukla topluma iletebilme yeteneği. | 0 |
| 9 | Mesleğindeki fikirleri ve gelişmeleri eleştirel analiz, sentez ve değerlendirme yapma yeteneği. | 0 |
| 10 | Bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurma yeteneği; Avrupa Dil Portföyünde en azından C1 seviyesinde yabancı bir dilde yazılı, sözlü ve görsel iletişim ve tartışma kurma yeteneği. | 0 |