Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Mesleki Uygulama ve Etik | INAR 492 | 4 | 2 | 2 + 2 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. İç mimari projeler için gerekli olan belge ve dosya türlerini tanımlar ve hazırlar. |
2. Etik ilkeleri tasarım sürecine entegre eder ve karar verme becerisi geliştirir. |
3. Malzeme seçimi, şartname hazırlığı ve sunum paftaları oluşturma konusunda yetkindir. |
4. İşveren, müşteri ve ekip ile etkili iletişim kurar. |
5. Profesyonel uygulama ve piyasa koşulları hakkında bilinç geliştirir. |
6. Zaman, bütçe ve iş organizasyonu yapar. |
7. İç mimari projeye ait imalat detaylarını çizebilir, teklif dosyası hazırlayabilir ve müşteri sunumu gerçekleştirebilir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, profesyonel iş yaşamında iş akışı, etik kurallar, şantiye yönetimi ve profesyonel ilişkileri simüle etmek ve öğrenciyi profesyonel hayata hazırlamak amacıyla tasarlanmıştır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu derste üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarının (örneğin, ChatGPT, DALL·E, Midjourney vb.) sınırlı ve etik çerçevede kullanımı teşvik edilebilir. Öğrenciler, araştırma, fikir geliştirme veya sunum hazırlama süreçlerinde bu araçlardan destek alabilirler. Ancak, üretilen içeriğin özgünlüğü, doğruluğu ve akademik sorumluluğu tamamen öğrenciye aittir. Yapay zekadan alınan destek, uygun biçimde belirtilmeli ve kaynak gösterilmelidir. Ders kapsamında intihal, otomatik içerik üretimiyle sınırlı bilgi aktarımı gibi etik dışı kullanımlar kabul edilmez. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Ders ve Tartışma • İç Mimarlık Mesleği ve Kariyer Seçenekleri • Meslek Etiği I |
2 | İşletme Yönetimi ve Organizasyon Yapıları • Maliyet Analizi |
3 | Teklif Dosyaları ve Fiyatlandırma • Ofis Kurmak – Akademik bilgi ile piyasa koşullarını senkronize etmek |
4 | Mesleki Sorumluluklar ve Yasal Yükümlülükler |
5 | Sektörle İşbirliği: Konuk Profesyonel Sunumları |
6 | Sektörle İşbirliği: Konuk Profesyonel Sunumları |
7 | Proje sunumları |
8 | Proje sunumları |
9 | Pazarlama ve Profesyonel İletişim |
10 | Mesleki Sorumluluklar ve Yasal Yükümlülükler |
11 | Sektörle İşbirliği: Konuk Profesyonel Sunumları |
12 | Proje Sunumu |
13 | Proje sunumları |
14 | Sektörle İşbirliği: Konuk Profesyonel Sunumları |
|
Kaynaklar: |
Fraklin, James R. Architect’s Professional Practice Manual. McGraw-Hill Higher Education, 2000.
Piotrowski, Christine. Professional Practice for Interior Designers. Van Nostrand Reinhold, 1989.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
FRYER, Barry. The Practice of Construction Management. BSP Professional Books, 1990,
FREIN, Joseph P. Handbook of Construction Management and Organization. Van Nostrand Reinhold, 1980.
ASHCROFT, Roland. Construction for Interior Designers. Taylor &Francis, 2013. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders teorik ve uygulamalı olmak üzere iki bölümden oluşur. Haftalık derslerde kavramsal bilgiler, mesleki uygulamalarla ilişkilendirilerek ele alınır. Öğrencilerden, gerçekçi senaryolar doğrultusunda kendi iç mimari firmalarını kuruyormuş gibi davranmaları; logo tasarımı, teklif dosyası, şartname hazırlığı, imalat çizimleri ve sözleşme belgeleri üretmeleri beklenir. Ders süresince grup çalışmaları, vaka analizleri, sektör profesyonelleriyle etkileşimler, sunumlar ve jüri oturumlarıyla desteklenen aktif katılım esas alınır. Dijital araçların kullanımı teşvik edilir ve tüm belgeler dijital portfolyo formatında teslim edilir. Öğrenciler, hem bireysel hem de grup çalışmalarıyla kendi projelerini geliştirme ve profesyonel düzeyde sunma deneyimi kazanırlar. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Proje Sunumları | 1 | %15 |
Proje Sunumları | 1 | %20 |
Proje Sunumları | 1 | %25 |
Final Projesi | 1 | %30 |
Katılım/Tartışma | 1 | %10 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 4 |
2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 4 |
3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 4 |
4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 3 |
5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 4 |
6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 4 |
7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 4 |
8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 4 |