Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İş Sağlığı ve Güvenliği II | ARCH 442 | 4 | 2 | 2 + 0 | 2 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Belirsiz |
Dersin Veriliş Biçimi | Uzaktan Eğitim |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. İş sağlığı ve güvenliği kültürü kazanır. |
2. Büro ve şantiyede karşılaşacağı riskler ve tehlikelerden haberdar olur. |
3. Yapı sektöründe karşılaşılabilecek tehlikeleri fark edebilme ve bu tehlikeleri yok edecek ya da kontrol altında tutacak önlemleri alabilme becerisi kazanır. |
4. İşyerlerindeki riskleri belirleme, analiz etme ve değerlendirebilme yeteneği kazanır. |
5. İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili mevzuat ve hukuksal sorumluluklar hakkında bilgi sahibi olur. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Arch 441 |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, Mimarlık, İç Mimarlık ve Şehir ve Bölge Planlama disiplinlerinde mesleki uygulamalar sırasında karşılaşılabilecek iş sağlığı ve güvenliği (İSG) risklerini tanıtmayı ve bu risklere karşı alınabilecek önlemleri öğretmeyi amaçlar. Öğrencilere, hem ofis hem de şantiye ortamlarında karşılaşılabilecek tehlikeler, bu tehlikelerin yasal boyutları, önlenmesi ve yönetimi konularında temel bilgi ve beceriler kazandırılır. Ders kapsamında inşaat sektöründe İSG'nin önemi, yüksekten düşme gibi özgül riskler, yangın güvenliği, bina yönetim sistemleri, afet ve acil durumlara hazırlık, risk analizi ve İSG yönetim sistemleri gibi konular ele alınır. Ayrıca öğrenciler, meslek hayatlarında karşılaşabilecekleri İSG uygulamalarıyla ilgili güncel yönetmelik ve mevzuatlar hakkında da bilgilendirilir.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında, iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili senaryo geliştirme ve risk analizi hazırlama süreçlerinde üretken yapay zeka araçlarının destekleyici olarak kullanılmasına izin verilmektedir. Ayrıca, öğrencilere, bu araçların etik ve akademik çerçevede nasıl kullanılacağı konusunda temel farkındalık kazandırılması da amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Mimarlık,İç Mimarlık ve Şehircilikte iş güvenliğinin önemi |
2 | Hukuksal sorumluluk ve yaptırımlar, mesleki iş güvenliği ile ilgili yönetmelikler |
3 | İnşaat sektöründe iş sağlığı ve güvenliği |
4 | Yüksekte çalişmalarda iş sağliği ve güvenliği |
5 | Büroda karşılaşılabilecek tehlikeler ve önleme yöntemleri |
6 | Şantiyede karşılaşılabilecek tehlikeler ve önleme yöntemleri |
7 | Ara sınav |
8 | Bina yönetim sistemleri |
9 | Yangın güvenlik sistemeleri |
10 | Risk analizi ve değerlendirmesi |
11 | Risk analizi ve değerlendirmesi |
12 | Afet ve acil durum risk analizi |
13 | Acil durum yönetimi |
14 | İş güvenliği yönetim sistemleri |
|
Kaynaklar: |
White, J., Health and Safety Management An Alternative Approach to Reducing Accidents, Injury and Illness at Work, CRC Press, 2018.
Coble R.J., Haupt T.C, Hinze J., The Management of Construction Safety and Health, CRC Press, 2000.
Birecikli, B.M., Şantiye Tekniği ve Şantiye İş Güvenliği, Birsen Yayınevi, 2010.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada 2 saat ders yapılmaktadır. Teorik bilgiler ders saatlerinde verilmektedir.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Ödev | 5 | %20 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 2 |
2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 1 |
3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 1 |
4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 4 |
5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 4 |
6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 3 |