PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Sistem Tasarımı ve UygulamasıIE 408421 + 437,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş Biçimiİşbaşı Eğitimi
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Gerçek yaşam problemleriyle başa çıkabilmek için sistem analizlerini uygulama becerisine sahip olur.
2. Sistem düşüncesi yaklaşımını anlar.
3. Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerilerine sahip olur.
4. Sistem veya süreçlerin performanslarını analiz etme ve iyileştirme becerilerine sahip olur.
5. Endüstri Mühendisliği problemleriyle ilgili modern teknikleri, bilgi işleme araçlarını ve yazılımları kullanma becerisine sahip olur.
6. Sorunu tanımlamadan önce analiz ve belirtilerin miktarını belirleme becerisine sahip olur.
7. Rapor yazımında beceri sahibi olur.
8. Sözlü sunum becerilerine sahip olur.
9. Geliştirilmiş takım çalışması becerilerine sahip olur.
10. İş hayatı uygulamaları ve etik konulardan haberdar olur.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerIE 407
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, diğer derslerde ele alınan Yöneylem Araştırması ve Endüstri Mühendisliği teknikleri ve metodolojilerinin proje bazlı bir sentezidir. Bu klasik anlamda bir ders değildir. Projeler, karmaşık sistemlerin tasarımı ile ilgilidir ve talep, kaynak, kapasite, konum, bilgisayar entegrasyonu ve bilgi ihtiyaçlarına dayalı olarak imalat ve hizmet sistemlerinin modellenmesi ve analizini içerebilir. IE 408, IE 407 dersinde ele alınan problem için çözüm yöntemleri ve karar destek sisteminin oluşturulması ile önerilen çözümün uygulanmasına adanmıştır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yoktur.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Proje Akademik Danışmanı ile Toplantı
2Çözüm Metodolojisinin Geliştirilmesi
3Çözüm Metodolojisinin Geliştirilmesi: Veri üretimi ve metodun doğrulanması
4Çözüm Metodolojisinin Geliştirilmesi: Metodun Geçerliliği
5Çözüm Metodolojisinin Sonlandırılması
6Çözümün Elde Edilmesi: Veri toplama ve test çalıştırmaları
7Çözümün Elde Edilmesi: Çözümün Doğrulanması
8Çözümün Elde Edilmesi: Duyarlılık analizi
9Karar Destek Sistemi: Karar destek sisteminin tasarımı
10Karar Destek Sistemi: Karar destek sistemi prototipinin geliştirilmesi
11Karar Destek Sistemi: Çözüm elde etmek için karar destek sisteminin test edilmesi
12Karar Destek Sistemi: Önerilen çözümün mevcut sistemle karşılaştırılması
13Proje Uygulama Planının Hazırlanması
14Proje Uygulama Planının ve Şirkette (Türkçe) ve Bölümde (İngilizce) yapılacak Sözlü Sunumların Hazırlanması
 
Kaynaklar:
-
 
Diğer Kaynaklar:
-
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders, Bölüm Kurulu tarafından belirlenen ve her eğitim-öğretim yılı başında değiştirilen esaslara göre yürütülür. Öğrenciler, her hafta akademik danışmanları ile bir saat toplantı yapar ve bu toplantı esnasında önceki hafta yapılan işler değerlendirilir ve gelecek hafta yapılacaklar belirlenir. Dönem içinde 14 hafta toplantı yapılır ve bu toplantılar esnasında akademik danışman öğrencilerin performanslarını değerlendirir. Performans notu, dönem sonu notuna %30 oranında etki eder. Öğrenciler yaptıkları çalışmaları dönem sonunda İngilizce rapor ile akademik danışmana sunar. Akademik danışman tarafından değerlendirilen rapor, dönem sonu notuna %25 oranında etki eder. Öğrenciler, yine dönem sonunda, çalıştıkları şirketlerde yaptıkları çalışmaları şirketteki danışmanlar ile diğer şirket çalışanlarına Türkçe olarak sunar. Final sınavları sonrasında, Bölümdeki tüm öğrenciler ile akademik danışmalar ve diğer öğretim elemanlarının katıldığı bir ortamda İngilizce sözlü sunum yaparlar. Türkçe sunum notu, dönem sonu notuna %5 oranında etki ederken; İngilizce sunum notu ise %25 oranında etki eder. Ayrıca, proje ekibindeki öğrenciler, kendilerine verilen bir anketi doldurarak ekipteki diğer öğrencilerin dönem boyunca gösterdikleri ekip için performanslarını değerlendirirler (yani, akran değerlendirmesi). Bu değerlendirmeden elde edilen not, dönem sonu notuna %10 oranında etki eder. Ders kapsamında öğrenciler İngilizce ve Türkçe posterler hazırlarlar. Türkçe ve İngilizce posterlerin yarıyıl sonu notuna etkisi %5'tir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Alan Çalışması2%5
Ders Katılımı14%30
Sözlü Sunum2%30
Grup Projesi1%10
Proje Raporu1%25
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektiriyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)141,0014,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)144,0056,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)140,507,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)00,000,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)143,0042,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)00,000,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)212,0024,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)135,0035,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)00,000,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi.3
2Edinilen bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanma becerisi.3
3İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, uygun yöneylem araştırması metotları ve modelleme teknikleri ile formüle etme ve analiz etme becerisi.3
4İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.3
5Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya süreci gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.3
6Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, Endüstri Mühendisliği ile ilgili yazılım olanakları ile uygun teknikleri, kaynakları, modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.3
7Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.4
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi.3
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.3
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi.3
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.3
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.3
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.4
14Teknik resim, akış diyagramı gibi görsel araçları kullanma becerisi.4
15Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.2
16Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.2
17Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.4