Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Planlama Stüdyosu VI | CRP 402 | 4 | 2 | 4 + 4 | 6 | 16,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kentsel tasarım ölçeğinde saha analizlerinin gerekliliklerini anlamak |
2. Kentsel tasarım ölçeklerinde vizyon/strateji/senaryo geliştirmek |
3. Uygulama planları için veri ve belgeler toplayarak, bilgileri analiz ederek ve sonuçları etkin bir şekilde sunarak niteliksel/nicel planlama ve tasarım becerileri kazanmak |
4. Seçilen vizyonlar ve sahalar dahilinde saha analizleri ve 1/1000 uygulama planı önerileri geliştirmek |
5. Kentsel tasarım ölçeğinde profesyonel planlama pratiği için içgörü kazanmak |
6. Kentsel tasarım projelerinin teknik ve pratik detayları hakkında bilgi sahibi olmak |
7. Grafik ve sözlü iletişim becerilerini geliştirmek |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
CRP402 planlama stüdyosu, problem temelli projeler ve ek mekânsal ödevler aracılığıyla öğrenme süreçlerini tanıtır. Seçilen kent için daha ileri düzeyde mekânsal analizler, gelişme eğilimleri, sorun tespitleri ve planlama önerileri geliştirilecektir. Stüdyo, öğrencilerin fiziksel gelişme süreçlerine ve kentsel sorunlara analitik bir bakış geliştirmelerini amaçlar. Çok boyutlu ve hiyerarşik yapıları inceler ve bütün ile parçaları arasındaki ilişkileri kentsel coğrafi ve kartografik veriler kullanarak yorumlar.
Stüdyo çalışmaları üç düzeyde entegrasyona dayanır: (i) planlama ve tasarım bütünlüğü, (ii) bilimsel ve stratejik düşünme biçimlerinin bütünlüğü, (iii) soyut ve somut ilişkilerin bütünlüğü. Stüdyo çalışmaları, birinci dönemde hazırlanan 1/5000 ölçekli nazım plan kararlarının gözden geçirilmesiyle başlar. Bu mekânsal kararlar doğrultusunda, öğrenciler kendi belirledikleri vizyonlar kapsamında 1/1000 ölçekli uygulama planı önerileri ve kentsel tasarım projeleri (1/1000 ve 1/500 ölçeklerde) geliştirirler. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında yapılan sunumlarda, üretken yapay zeka araçlarından yararlanılabilmektedir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Tanışma Toplantısı / Ders: Yapısal/Teknik Saha Analizi |
2 | Kritik Oturumu (Yapısal Analiz Üzerine) |
3 | Jüri 1: Yapısal Saha Analizi / Kritik Oturumları (Kavramsal Analiz Üzerine) |
4 | Kritik Oturumu (Kavramsal Analiz Üzerine) |
5 | Jüri 2: Kavramsal Analiz / Kritik Oturumları (1/1000 Uygulama Planı Üzerine) |
6 | Kritik Oturumu (1/1000 Uygulama Planı) |
7 | Jüri 3: 1/1000 Uygulama İmar Planı |
8 | Kritik Oturumu (Müdahale/Tasarım Stratejileri Üzerine) |
9 | Jüri 4: Müdahale/Tasarım Stratejileri / Kritik Oturumları (1/1000 Kentsel Tasarım Projesi) |
10 | Kritik Oturumları (1/1000 Kentsel Tasarım Projesi) |
11 | Kritik Oturumları (1/1000 Kentsel Tasarım Projesi) |
12 | Kritik Oturumları (1/1000 Kentsel Tasarım Projesi) |
13 | Jüri 5: 1/1000 Kentsel Tasarım Projesi |
14 | Kritik Oturumları (1/1000 Kentsel Tasarım Projesi Düzeltmeler) |
|
Kaynaklar: |
Chapin F. S. & Kaiser E. J. Urban Land Use Planning, 3rd edition. University of Illinois Press, Urbana Chicago London 1979 0-252-00580-5 |
|
Diğer Kaynaklar: |
- |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders haftada 4 saat teorik anlatım ve 4 saat stüdyo çalışması olarak düzenlenecektir. Stüdyo çalışmaları bireysel çalışma, stüdyo eleştirileri ve jüri sistemi olarak düzenlenmiştir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Sınıf Katılımı | 28 | %10 |
Ara Sınav | 2 | %20 |
Final Projesi | 3 | %50 |
Proje Raporu | 1 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 28 | 4,00 | 112,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
6 | Ev ödevleri | 14 | 5,00 | 70,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 2 | 60,00 | 120,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 3 | 30,00 | 90,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur. | 4 |
2 | Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur. | 4 |
3 | Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur. | 4 |
4 | Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur. | 4 |
5 | Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur. | 4 |
6 | Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir. | 4 |