Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İş Sağlığı ve Güvenliği I | ARCH 441 | 4 | 1 | 2 + 0 | 2 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Belirsiz |
Dersin Veriliş Biçimi | Uzaktan Eğitim |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili temel kavramları öğrenir. |
2. İş kazalarını ve meslek hastalıklarının nedenlerini ve bunlara karşı alınacak önlemleri bilir. |
3. Mimarın iş güvenliği açısından sorumluluklarını öğrenir. |
4. Güvenlik kültürünü benimser. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, tüm meslek gruplarında geçerli olan iş sağlığı ve güvenliği (İSG) konularını temel düzeyde ele almakta olup, öğrencilerin iş yerlerinde karşılaşabilecekleri tehlike ve risk faktörlerini tanıyarak güvenli çalışma kültürü geliştirmelerini hedeflemektedir. Ders kapsamında işçi ve işveren kavramları, iş kazaları ve meslek hastalıkları, 6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu gibi yasal düzenlemeler, koruyucu donanım kullanımı, işyerlerinde fiziksel, kimyasal, biyolojik ve ergonomik risk etmenleri, yangın tehlikeler ve ilgili mevzuatlar ayrıntılı biçimde işlenmektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında, iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili senaryo geliştirme ve risk analizi hazırlama süreçlerinde üretken yapay zeka araçlarının destekleyici olarak kullanılmasına izin verilmektedir. Ayrıca, öğrencilere, bu araçların etik ve akademik çerçevede nasıl kullanılacağı konusunda temel farkındalık kazandırılması da amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | İşçi ve işveren tanımları ve kavramları |
2 | İş sağlığı ve güvenliği temel bilgileri |
3 | İş kazaları |
4 | Meslek hastalıkları |
5 | Kanunlarda İş Sağlığı ve Güvenliği (6331 Sayılı İş Sağlığı ve İş Güvenliği Kanunu) |
6 | Kanunlarda İş Sağlığı ve Güvenliği |
7 | Araç, Gereç, Malzeme ve Koruyucu Teçhizat Seçimi / Kullanılması / Hazırlanması, Uyarı işaretleri ve levha standartları |
8 | Ara Sınav |
9 | Fiziksel risk etmenleri |
10 | Ergonomik riskler |
11 | Biyolojik risk etmenleri |
12 | Kimyasal risk etmenleri |
13 | İşyerlerinde yangın tehlikesi |
14 | Şantiyelerde riskler ve ilgili mevzuatlar |
|
Kaynaklar: |
Hughes P., Ferret E., Introduction to Health and Safety in Construction, Elsevier, 2005.
Holt J., Principles of Construction Safety, Blackwell Science, 2005.
Dizdar, E., İş Güvenliği, ABP Yayınevi & Matbaacılık, Trabzon, 2006.
Yiğit, A., İş Güvenliği, Alfa Aktüel Yayınları, 2011.
White , J., Health and Safety Management An Alternative Approach to Reducing Accidents, Injury and Illness at Work, CRC Press, 2019.
Coble R.J., Haupt T.C, Hinze J., The Management of Construction Safety and Health, CRC Press, 2000. |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada 2 saat ders yapılmaktadır. Teorik bilgiler ders saatlerinde verilmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Ödev | 8 | %20 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 2 |
2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 1 |
3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 1 |
4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 3 |
5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 4 |
6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 3 |