Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Sağlık Psikolojisi | PSY 411 | 4 | 1 | 4 + 0 | 4 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Sağlık psikolojisinde temel bilgileri ve modelleri öğrenerek bunları günlük yaşama uygulayabilecek becerileri geliştirirler |
2. Sağlık psikolojisi alanındaki araştırma yöntemlerini öğrenerek, araştırma bulgularını yorumlayabilirler |
3. Hastalıkların oluşma sürecinde psikososyal faktörlerin rolüne dair farkındalık kazanırlar |
4. Sağlık psikologlarının hastalıkları önleme, tedavi ve sağlık davranışlarını sürdürme konularındaki rolünü anlarlar |
5. Kişisel farklılıkların ve kültürel faktörlerin sağlık ve hastalık süreçleri üzerindeki etkisini anlar ve duyarlılık kazanırlar |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, sağlık psikolojisine kapsamlı bir giriş sunarak psikolojik etmenlerle fiziksel sağlık arasındaki etkileşimi incelemektedir. Sağlık psikolojisinin temel kavramlarını kapsar ve sağlıklı davranışlara bağlı kalmanın önemini vurgular. Stres, ağrı ve başa çıkma süreçlerinin psikolojik boyutlarını ve davranış ile kronik hastalıklar arasındaki ilişkiyi ele alır. Ayrıca sigara, alkol ve madde kullanımı, beslenme ve egzersiz gibi davranışsal sağlık konularına da değinilir. Genel olarak ders, sağlık psikolojisi alanındaki araştırmaları ve sağlıkla ilişkili psikolojik mekanizmalar üzerine yapılan bulguların sağlık uygulamalarını nasıl şekillendirebileceğini ve genel iyi oluşu nasıl geliştirebileceğini vurgular.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Sağlık Psikolojisinin Temelleri: Sağlık Psikolojisine Giriş |
2 | Sağlık Psikolojisinin Temelleri: Sağlık Araştırmalarının Yürütülmesi |
3 | Sağlık Psikolojisinin Temelleri: Sağlık Hizmeti Arayışı ve Alımı |
4 | Sağlık Psikolojisinin Temelleri: Sağlıklı Davranışlara Bağlılık |
5 | Davranışsal Sağlık: Genel Bakış |
6 | Davranışsal Sağlık: Egzersiz Yapmak |
7 | Ara Sınav |
8 | Davranışsal Sağlık: Beslenme ve Kilo |
9 | Davranışsal Sağlık: Tütün Kullanımı |
10 | Davranışsal Sağlık: Alkol ve Diğer Maddelerin Kullanımı |
11 | Stres, Ağrı ve Başa Çıkma: Genel Bakış |
12 | Stres, Ağrı ve Başa Çıkma: Stresin Tanımlanması, Ölçülmesi ve Yönetimi |
13 | Stres, Ağrı ve Başa Çıkma: Stres, Bağışıklık ve Hastalık İlişkisinin Anlaşılması |
14 | Stres, Ağrı ve Başa Çıkma: Ağrının Anlaşılması ve Yönetimi |
|
Kaynaklar: |
Health Psychology: An Introduction to Behavior and Health, Linda Brannon, John A. Updegraff, and Jess Feist, 2017, Cengage Learning
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, sınıfiçi ders anlatımı olarak tasarlanmıştır
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav I | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Sosyal ve Davranış Bilimleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir. | 3 |
2 | İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. | 4 |
3 | Alana ilişkin kavramsal bilgiyi analiz eder ve uygulamaya yansımalarını değerlendirir. | 3 |
4 | Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır. | 3 |
5 | Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir. | 4 |
6 | Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir. | 2 |
7 | Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır. | 4 |
8 | Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden, sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir. | 4 |
9 | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | 0 |
10 | Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır. | 3 |
11 | Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarma, değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir. | 3 |
12 | Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür. | 4 |
13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 1 |
14 | Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 4 |
15 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 2 |
16 | Değişime karşı açık bir tutum sergiler. | 1 |