PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Sağlık PsikolojisiPSY 411414 + 045,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Sağlık psikolojisinde temel bilgileri ve modelleri öğrenerek bunları günlük yaşama uygulayabilecek becerileri geliştirirler
2. Sağlık psikolojisi alanındaki araştırma yöntemlerini öğrenerek, araştırma bulgularını yorumlayabilirler
3. Hastalıkların oluşma sürecinde psikososyal faktörlerin rolüne dair farkındalık kazanırlar
4. Sağlık psikologlarının hastalıkları önleme, tedavi ve sağlık davranışlarını sürdürme konularındaki rolünü anlarlar
5. Kişisel farklılıkların ve kültürel faktörlerin sağlık ve hastalık süreçleri üzerindeki etkisini anlar ve duyarlılık kazanırlar
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, sağlık psikolojisine kapsamlı bir giriş sunarak psikolojik etmenlerle fiziksel sağlık arasındaki etkileşimi incelemektedir. Sağlık psikolojisinin temel kavramlarını kapsar ve sağlıklı davranışlara bağlı kalmanın önemini vurgular. Stres, ağrı ve başa çıkma süreçlerinin psikolojik boyutlarını ve davranış ile kronik hastalıklar arasındaki ilişkiyi ele alır. Ayrıca sigara, alkol ve madde kullanımı, beslenme ve egzersiz gibi davranışsal sağlık konularına da değinilir. Genel olarak ders, sağlık psikolojisi alanındaki araştırmaları ve sağlıkla ilişkili psikolojik mekanizmalar üzerine yapılan bulguların sağlık uygulamalarını nasıl şekillendirebileceğini ve genel iyi oluşu nasıl geliştirebileceğini vurgular.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Sağlık Psikolojisinin Temelleri: Sağlık Psikolojisine Giriş
2Sağlık Psikolojisinin Temelleri: Sağlık Araştırmalarının Yürütülmesi
3Sağlık Psikolojisinin Temelleri: Sağlık Hizmeti Arayışı ve Alımı
4Sağlık Psikolojisinin Temelleri: Sağlıklı Davranışlara Bağlılık
5Davranışsal Sağlık: Genel Bakış
6Davranışsal Sağlık: Egzersiz Yapmak
7Ara Sınav
8Davranışsal Sağlık: Beslenme ve Kilo
9Davranışsal Sağlık: Tütün Kullanımı
10Davranışsal Sağlık: Alkol ve Diğer Maddelerin Kullanımı
11Stres, Ağrı ve Başa Çıkma: Genel Bakış
12Stres, Ağrı ve Başa Çıkma: Stresin Tanımlanması, Ölçülmesi ve Yönetimi
13Stres, Ağrı ve Başa Çıkma: Stres, Bağışıklık ve Hastalık İlişkisinin Anlaşılması
14Stres, Ağrı ve Başa Çıkma: Ağrının Anlaşılması ve Yönetimi
 
Kaynaklar:
Health Psychology: An Introduction to Behavior and Health, Linda Brannon, John A. Updegraff, and Jess Feist, 2017, Cengage Learning
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders, sınıfiçi ders anlatımı olarak tasarlanmıştır
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav I1%40
Final Sınavı1%60
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Sosyal ve Davranış Bilimleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir.3
2İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir.4
3Alana ilişkin kavramsal bilgiyi analiz eder ve uygulamaya yansımalarını değerlendirir.3
4Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır.3
5Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir.4
6Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir.2
7Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır.4
8Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden, sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir.4
9Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.0
10Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır.3
11Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarma, değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir.3
12Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür.4
13Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.1
14Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder.4
15Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.2
16Değişime karşı açık bir tutum sergiler.1