Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yapı Hizmetleri ve Yangından Korunma | INAR 491 | 4 | 1 | 2 + 2 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Yapı hizmetleri ve yangın güvenliği sistemlerinin temel ilkelerini açıklar. |
2. Mekanik, elektriksel, sıhhi tesisat ve havalandırma sistemlerini iç mekân tasarımıyla ilişkilendirir. |
3. Islak hacim ve mutfak alanlarına yönelik sistem çözümleri geliştirir. |
4. Teknik çizim okuma ve çizim yapma becerisi kazanır. |
5. Yangın güvenliği stratejilerini tasarım sürecine entegre eder. |
6. Yapay zeka destekli analiz ve araştırma yöntemlerini uygular. |
7. Sistem seçimi ve yerleşimi konularında sürdürülebilirlik, konfor ve güvenlik kriterlerini değerlendirir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, iç mekanlarda kullanılan mekanik, elektriksel ve yangın güvenliği sistemlerinin yanı sıra sıhhi tesisat, ıslak hacim ve mutfak tasarımı ile ısıtma, soğutma ve havalandırma sistemlerinin temel ilkelerini kapsar. Yapı hizmetlerinin iç mimari tasarımla entegrasyonu, sistemlerin teknik çizimleri, işleyişi ve güvenlik stratejileri teorik ve uygulamalı olarak ele alınır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu derste üretken yapay zeka, araştırma, analiz, görselleştirme ve tasarım geliştirme süreçlerini desteklemek amacıyla; yapı hizmetleri ve yangından korunma sistemlerine yönelik bilgi üretimi ve alternatif çözüm önerileri oluşturmak için kullanılacaktır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş ve Dersin Kapsamı |
2 | Mekanik Sistemlerin Temelleri |
3 | Elektrik Sistemleri ve Aydınlatma Prensipleri |
4 | Sıhhi Tesisat Sistemleri |
5 | Islak Hacim Tasarımı |
6 | Mutfak Tasarımı ve Teknik Gereklilikler |
7 | Isıtma Sistemleri |
8 | Soğutma Sistemleri |
9 | Havalandırma ve İç Hava Kalitesi |
10 | Yangın Algılama ve Alarm Sistemleri |
11 | Yangın Söndürme ve Kaçış Yolları |
12 | Yönetmelikler ve Standartlar |
13 | Örnek proje tasarım ve analiz çalışması |
14 | Proje Sunumu ve Değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
Papatya Nur DÖKMECİ YÖRÜKOĞLU, Lecture Notes and PowerPoint Slides, Unpublished
|
|
Diğer Kaynaklar: |
İbrahim G. Kan, Yapıların Elektrik Tesisatı, Birsen Yayınevi, 2004, 9755113746-349074
Müslim Avcıoğlu, Yapı Tesisatı, Nobel Yayın Dağıtım , 2013, 9786051334370
Cavit Sıdal, Sıhhi Tesisat, Birsen Yayıncılık / Mühendislik Dizisi, 2000, 9789755110288
Cavit Sidal, Tesisat Terimleri Sözlüğü, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, 9789757438717
Elvan Odabaşı Kanar, Şaban Güngördü, Mekanik Tesisat, Birsen Yayınevi, 2011, 9789755114576 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, içmimarlık öğrencilerinin yapı hizmetleri ve yangın güvenliği sistemlerini hem teorik hem uygulamalı olarak öğrenmelerini amaçlar. Öğrencilerin teknik bilgi ile tasarım becerilerini bütünleştirmelerine olanak tanıyan çok disiplinli bir yaklaşımla yürütülür. Etkileşimli anlatım, teknik çizim uygulamaları, vaka analizleri ve üretken yapay zeka destekli araştırmalar ile desteklenir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %20 |
Katılım/Tartışma | 1 | %10 |
Ödev | 4 | %40 |
Proje | 1 | %30 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 3 |
2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 4 |
3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 3 |
4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 4 |
5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 3 |
6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 3 |
7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 1 |
8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 2 |