PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Mekatronik Sistem Tasarımı IIMECE 309413 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Öğrenciler, mekatronik sistemin elektronik ve kontrol bölümlerini tasarlama problemine nasıl yaklaşacaklarını öğreneceklerdir
2. Öğrenciler hem tasarım sürecini nasıl düzenleyeceğini, hem de gerekli sistem bileşenlerini nasıl seçip bütünleştireceklerini öğreneceklerdir
3. Öğrenciler gömülü yazılımın nasıl geliştirileceğini ve uygulanacağını öğreneceklerdir.
4. Öğrenciler genel mekatronik sistemin nasıl test edileceğini öğreneceklerdir
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerMECE 302, MECE 218
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu dersin amacı mekatronik sistem tasarım sürecinin ana bileşenlerini oluşturmaktır. Konular arasında mekatronik sistemler için algılayıcılar ve eyleyiciler, sinyal işleme, mikroişlemci arabirimi ve gömülü programlama, modelleme ve kontrol ve sistem entegrasyonu yer almaktadır. Öğrenciler mekatronik sistem tasarım süreci ile ilgili bilgilerini arttırır ve önceki derslerde geliştirdiği becerileri bir arada kullanır. Gereksinimler dönem başında verilen mekatronik bir sistemin tasarımı dönem projesi olarak verilir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yoktur.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Mekatronik Sistem Tasarım Süreci: Genel Bakış ve Mimari
2Mekatronik Sistem Tasarım Süreci: Örnekler
3Mekatronik Sistemler için, Sensörler
4Girdi Sinyali Koşulları: Analogtan Dijitale Dönüştürme
5Girdi Sinyal Koşulları: Analog ve Dijital Filtreler
6 Mekatronik Sistemler için Aktüatörler
7 Mekatronik Sistemler için Aktüatörler
8Çıktı Sinyali Koşullandırması
9 Mekatronik Sistemlerin Modellenmesi ve Kontrolü
10Mikrodenetleyiciler: Aritmetik, Veri Türleri ve Programlama Dilleri
11 Mikrodenetleyiciler: Gömülü Sistemler için Program Yapıları
12Mikrodenetleyiciler: Çevre Birimleri
13Güç kaynakları, Piller, Voltaj Regülasyonu, Dijital ve Analog Devre Örnekleri.
14 Proje Yönetimi, Prototipleme ve Sorun Giderme
 
Kaynaklar:
1- de Silva, C.W. and Khoshnoud, F. and Li, M. and Halgamuge, S.K. Mechatronics: Fundamentals and Applications CRC Press 2015 1482239329 2- Bolton, W. Mechatronics Pearson 2018 1292250992
 
Diğer Kaynaklar:
1. Mechatronic System Design, D. Shetty, 2nd edition, Cengage Learning, 2011. 2. Mechatronic Systems, Sensors and actuators, R. Bishop 2nd edition, 2008. 3. Systems Engineering Principles and Practice, Alexander Kossiakoff, William N. Sweet, Sam Seymour, Steven M. Biemer (Wiley Series in Systems Engineering and Management)
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
- Haftada 3 ders saati - Dersin teorik kısmına eşlik edecek 1 tasarım projesi - 1 ara sınav ve 1 final sınavı yapılacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%25
Final Sınavı1%35
Aktiviteler1%30
Aktiviteler1%10
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)141,0014,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)110,0010,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)00,000,00
6Ev ödevleri141,0014,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)110,0010,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)125,0025,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)110,0010,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi.0
2Bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.0
3Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.4
4Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. 4
5Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.4
6Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.4
7Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.3
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi.0
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi.0
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.0
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.1
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
14Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.0
15Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.0
16Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0