Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kültür Mirasının Belgelenmesi | ARCH 316 | 3 | 2 | 2 + 2 | 3 | 4,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kültür mirasını ölçme ve belgelemenin temel yöntemlerini bilmek |
2. Kültür mirasını fotoğraf ile belgeleme becerisi kazanmak |
3. Kültür mirasını yazılı belgeleme becerisi kazanmak |
4. Kültür varlıklarını takım çalışması ile ölçme ve rölöve projesi hazırlama becerisi kazanmak |
5. Arkeolojik alanlarda belgeleme yöntemleri, ileri belgeleme yöntemleri, restitüsyon ve restorasyon projeleri hazırlama konularında bilgi sahibi olmak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, kültürel miras ve koruma alanında yürütülmekte olup, öğrencilere kültür varlıklarını ölçme ve belgeleme yöntemleri hakkında hem uygulamalı hem de teorik bilgi kazandırmayı amaçlamaktadır. Ders kapsamında öğrenciler, fotoğrafla belgeleme, yazılı belgeleme, mimari ölçüm yapma ve rölöve projesi hazırlama konularında beceri edinmektedir. Ayrıca ders, arkeolojik alanlarda belgeleme yöntemleri, ileri düzey belgeleme teknikleri ve restitüsyon ile restorasyon projeleri hazırlama konularında genel bilgiler sunmaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Kullanılmamaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş, Tanımlar, Ders Planı |
2 | Kültürel Mirasın Belgelenmesi I |
3 | Kültürel Mirasın Belgelenmesi II |
4 | Fotoğrafla Belgeleme |
5 | Yazılı Betimleme ve Belgeleme |
6 | Kentsel-Mimari-Somut Olmayan Miras Envanteri |
7 | Arkeolojik Belgeleme |
8 | 3B Belgeleme |
9 | Mimari Belgeleme (Temeli ve Farklı Teknikler) |
10 | Mimari Belgeleme (Alan Çalışması) |
11 | Mimari Belgeleme (Eleştiri ve Tartışmalar) |
12 | Mimari Belgeleme (Sonlandırma) |
13 | Genel Değerlendirme ve Kritikler |
14 | Genel Değerlendirme ve Kritikler |
|
Kaynaklar: |
Uluengin, M. B. (2013). Rölöve. İstanbul: YEM Yayınları.
Chitham, R. (1991). Measured Drawing for Architects. London: Architectural Press.
Ahunbay, Z. (2009). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon. İstanbul: YEM Yayınları. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Yıldırım, A. E. ve Öz, B. N. (2022). Türkçe-İngilizce Kültürel Miras Sözlüğü. UCLG-MEWA.
Sørensen, S. M. L., and Carman, J. (Eds). (2009). Heritage Studies: Methods and Approaches. Oxford, New York: Routledge. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada iki saati teorik iki saati uygulamalı 4 saatlik ders süresiyle gerçekleştirilen bu ders, belgeleme yöntemleri üzerine yapılan ders anlatımları, uygulamalı çalışmalar, alan çalışmaları, eleştiriler ve tartışmalar içermektedir.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ders Katılımı | 1 | %10 |
Alan Çalışması | 1 | %50 |
Final Projesi | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 2 |
2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 4 |
3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 2 |
4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 0 |
5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 3 |
6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 2 |