Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Çağdaş Mimarlık Kuramları | ARCH 314 | 3 | 2 | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Mesleğin temel teorik kavram ve tartışmalarını anlama becerisi |
2. Mimari üretimin kuramsal arka planı hakkında eleştirel düşünebilme becerisi |
3. Teorik tartışmalar ve felsefi yaklaşımların bir sonucu olarak üretilen mimari ürünler hakkında eleştirel olarak düşünebilme becerisi |
4. Mimari ürünlerin oluşturulmasında ve eleştirel analizinde işlenmiş teorik tartışmalardan yararlanabilme becerisi. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, Aydınlanma'dan 21. yüzyıla kadar mimarlık pratiğine yön veren temel kuramsal tartışmaları kapsamaktadır. Ders, 19., 20. ve 21. yüzyılların temel felsefi tartışmalarını, bunların başlattığı mimari akımları ve bu akımların yansıması olarak ortaya çıkan mimari pratikleri ele almaktadır. Bu kuramlari ve onların yansıması olan pratikleri inceleyerek, ders öğrenciye günümüz mimarlık alanındaki çağdaş gelişmeleri anlama ve eleştirel bir şekilde düşünme kriterleri sağlar. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse Giriş: Ders izlencesinin ve içeriğinin sunumu |
2 | Modernizmin Kökenleri (1): Aydınlanma ve Geçmişi (19. yüzyıla kadar) |
3 | Modernizmin Kökenleri (2): Sanayi Devrimi ve Etkileri (19. yüzyıl - 1800-1900) |
4 | Modernizm: Savaş Öncesi Yıllar (1894-1945) ve Savaş Sonrası Yıllar (1945-1970) |
5 | Modernizme Erken Tepkiler: Totaliter Mimarlık, Ekspresyonizm, Brutalizm ve Yapısalcılık (1920-1970) |
6 | Postmodernizm: Yapısalcılık, Semiyotik ve Post Modern Mimarlık (1958-1979) (1960 ve 1970'ler) |
7 | Postmodernizm: Yapısalcılık, Semiyotik ve Post Modern Mimarlık (1958-1979) (1960 ve 1970'ler) |
8 | Modernizm Devam Ediyor: Chicago High-Rise Akımı, Fütürist, Ekolojik, Metabolist ve Yüksek Teknoloji Mimarisi (Yapısal Dışavurumculuk) (1960 ve 1970'ler) |
9 | Phenomenology and Critical Regionalism (1980’s) |
10 | Postyapısalcılık ve Dekonstrüktivizm (1980’ler) |
11 | Pragmatizm ve Minimalizm (1990’lar) |
12 | Çevrecilik ve Yeşil Bina Uygulamaları (Biyofmatik Tasarım, Yeşil Şehircilik, Sürdürülebilirlik) (2000’ler) |
13 | Parametrisizm (Dijital Tasarım ve Yaratıcılık) (2000’ler) |
14 | Güncel Mimari Uygulamalar (2000’ler) |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Harry Francis Mallgrave (Editor), Christina Contandriopoulos (Editor). Architectural Theory: Volume II - An Anthology from 1871 to 2005, Wiley-Blackwell, 2008 (ISBN-10: 1405102608 ISBN-13: 978-1405102605).
Harry Francis Mallgrave and David J. Goodman. An Introduction to Architectural Theory: 1968 to the Present Wiley-Blackwell, 2011, (ISBN: 978-1-4051-8063-4).
Kate Nesbitt (Editor). Theorizing a New Agenda for Architecture: An Anthology of Architectural Theory 1965-1995. Princeton Architectural Press, 1996, (ISBN: I-56898-054-X).
Neil Leach (Editor). Rethinking Architecture: A Reader in Cultural Theory. Routledge, 1997, (ISBN-13: 978-0415128261 ISBN-10: 0415128269). |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders, her hafta 3 saat süreyle gerçekleştirilen teorik konu anlatımlarını içermektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 2 |
2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 4 |
3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 2 |
4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 1 |
5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 1 |
6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 4 |