Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Şehir Planlama İlkeleri ve Kentsel Tasarım | ARCH 320 | 3 | 2 | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kentler ve tarih içerisindeki evrimleri hakkında genel bilgi sunmak |
2. Kentleşme süreci ve kent fenomeni hakkında eleştirel bir anlatış oluşturmak |
3. Kent formu ve yapısal bileşenlerini tanımlamak |
4. Kentsel büyüme modellerinin tiplerini tanımlamak |
5. Kent formunun sosyal, ekonomik ve kültürel girdilere etkisini tanımlamak |
6. Mimarinin kent üretimi konusundaki diğer disiplinlerle olan ilişkisini irdelemek |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders öğrencilere şehir ve kent planlamasını tanıtmaktadır. Kent tanımı, gelişimi, kent elemanlarının analizi, fonksiyonları ve bununla örtüşen fiziksel formu. Kent planlamasına giriş: tarihsel arka planı, arazi-kullanım planlaması, taşıt planlaması, farklı ölçeklerde planlama, kentlerin yönetimi, kent oluşumunu yönlendiren yasal çerçeve. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında üretken yapay zeka modelleri kullanılmamaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Dersin ve işleyiş yönteminin tanımlanması |
2 | Ders 1: Kentin tanımı ve evrimi |
3 | Ders 2: Kentleşme süreci, büyüme kalıpları, kent tipleri |
4 | Ders 3: Şehri oluşturan unsurlar, farklı arazi kullanımları |
5 | Ders 4: Temel şehir planlama yaklaşımları |
6 | Ders 5: Kentsel ulaşım planlaması ve politikaları + Yaya ve araç sirkülasyonu |
7 | Tekrar ve Değerlendirme |
8 | Ders 6: Kent Imgesi |
9 | Ders 7: Kentsel mekanın morfolojisinin tanımlanması |
10 | Ders 8: Kentsel mekan ve peyzaj |
11 | Ders 9: Kentsel tasarımın unsurları |
12 | Ders 10: Kentsel gelişimi yönlendiren yasal çerçeve: Türk imar kanunu |
13 | Saha analizleri/vaka çalışmalarının sunumları |
14 | Saha analizleri/vaka çalışmalarının sunumları |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Lewis Mumford The City in History: Its Origins, Its Transformations, and Its Prospects (1972)
Gary Hack, et al. Local Planning: Contemporary Principles and Practice (2009)
Jane Jacobs The Death and Life of Great American Cities (1961) |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Dersin içeriği şehir ve şehircilikle ilgili derslerden oluşacak olup, ders kapsamında saha analizi, vaka çalışması, vize ve final sınavı yapılacaktır.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Vaka İncelemesi | 1 | %35 |
Final Sınavı | 1 | %35 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektiriyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 3 |
2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 3 |
3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 4 |
4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 2 |
5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 1 |
6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 3 |