PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Veri Analizi: TahminMIS 306323 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Understand the basic components and properties of time series data (trend, seasonality, randomness)
2. Use R programming to import, manipulate, and visualize time series data
3. Decompose time series into components
4. Apply basic forecasting methods such as average, naive, and seasonal models
5. Apply exponential smoothing techniques
6. Build and evaluate ARIMA models for forecasting
7. Compare forecasting models using error metrics such as MAE, RMSE, and MAPE
8. Interpret model outputs and communicate forecasting results effectively
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, zaman serisi verilerini analiz etme ve öngörü (tahmin) yapma süreçlerine giriş niteliğindedir. Ders kapsamında öğrencilere zaman serisi grafiklerinin oluşturulması, serilerin ayrıştırılması, üstel düzeltme ve ARIMA modelleri gibi temel öngörü yöntemleri tanıtılır. Ayrıca regresyon tabanlı zaman serisi modelleme yaklaşımları ve model karşılaştırma kriterleri de ele alınmaktadır. Dersin uygulama kısmı R programlama dili kullanılarak yürütülmektedir. Ders, öğrencilerin istatistiksel öngörü yöntemlerini anlamalarını, uygun modelleri seçmelerini ve gerçek veri setleri üzerinde analiz yapabilmelerini amaçlamaktadır. Aynı zamanda, gelecekteki veri bilimi ve analitik temelli dersler için bir temel oluşturur.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrencilerin, ChatGPT ve Copilot gibi üretken yapay zeka araçlarını, problem çözme konusunda rehberlik almak, kendi çözümlerini yapay zeka tarafından üretilen yanıtlarla karşılaştırmak ve hatalarını tespit etmek için çözümleri adım adım analiz etmek amacıyla kullanmaları teşvik edilecektir. Bu uygulama öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirecektir. Yapay zeka öğrenme sürecinde değerli bir destek aracı olarak hizmet etse de, öğrencilerin üretilen çıktıları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmeleri ve bağımsız analitik düşünme yetilerini güçlendirmeleri teşvik edilecektir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Introduction to forecasting and R
2Date and Time in R
3Time series graphics
4Time series decomposition
5The forecaster’s toolbox
6Exponential smoothing
7Exponential smoothing
8Autocorrelation, partial autocorrelation
9AR, MA, ARMA Models
10AR, MA, ARMA Models
11ARIMA models
12ARIMA models
13Forecasting with ARIMA models
14Group Presentations
 
Kaynaklar:
Hyndman, R. J., & Athanasopoulos, G. (2021). Forecasting: principles and practice. OTexts.
 
Diğer Kaynaklar:
Jonathan D. Cryer and Kung-Sik Chan, “Time Series Analysis with Applications in R”, second edition, Springer Shumway, Robert H., Stoffer, David S, “Time Series Analysis and Its Applications, With R Examples”, third edition, Springer Tsay, R. S. Analysis of financial time series 3rd Edition. John Wiley & Sons.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Dersler uygulama örnekleri ve vaka çalışmaları işle desteklenerek öğrencilere uygulama alanında tecrübe kazanmaları sağlanacaktır. Sınıf içinde öğrencilerin tartışmalara katılmaları teşvik edilecek ve grup olarak yapılan çalışmalar ve sunumları ile takım çalışması tecrübesi kazanmaları sağlanacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev3%30
Ara Sınav1%20
Dönem Ödevi (Sunumu)1%20
Final Sınavı1%20
Ders Katılımı1%10
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Bilişim teknolojileri altyapısını öğrenmek ve gelişmeleri takip etmek.0
2Örgüt yapısına uygun bilişim sistemleri tasarlamak.0
3Yazılım bilgileri edinmek ve etkin bir şekilde kullanabilmek.3
4Veri toplama, temizleme ve saklama yöntemlerini öğrenmek.4
5Gelecekteki veri ve yazılım gereksinimlerini tahmin edebilmek.3
6Firma içindeki veri odaklı yönetim süreçlerini takip etmek.0
7"Büyük Veri" kullanarak bilgi elde etme yöntemlerini öğrenmek.0
8Bilgi teknolojilerindeki gelişmeleri takip etmek.2
9Bir kuruluşun bilgi teknolojileri ve veri problemlerini anlamak ve değerlendirmek.3
10Veri toplama, yorumlama, analiz etme ve yayma süreçlerinde bilimsel, sosyal ve etik standartları korumak.2
11Bilgi sistemleri arasındaki birlikte çalışabilirliği anlamak.0
12İş ortamını anlamak ve değerlendirmek.0