Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Algılayıcılar ve Ölçme | MECE 302 | 3 | 2 | 3 + 2 | 4 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Ölçme prensiplerini ve teknolojilerini anlar |
2. Ölçüm sinyallerini işleme ve özelliklerini analiz eder |
3. Sensör teknolojileri ve uygulamaları hakkında bilgi edinme |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu derste, ölçüm sistemlerinin temelleri ölçüm sistemlerinin bileşenleri ve uygulamaları, ölçüm sistemlerinin ve sinyallerin statik ve dinamik, Fourier analiz, örnekleme ve örtüşme, analog sayısal dönüşüm, istatistiksel analiz, gürültü ölçümü, hata ölçümü ve belirsizlik analizi için irdelenecektir.
Sıcaklık, gerinim, kuvvet, ivme fiber optik, titreşim, basınç ve akı sensörleri gibi belli başlı sensör teknolojileri incelenecektir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu ders içeriğinde Üretken Yapay Zeka Kullanımı yoktur. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Ölçüm Sistemleri: Giriş ve Örnekler |
2 | Ölçüm Sistemleri: Dönüştürücüler ve Veri Toplama |
3 | Ölçüm Sinyalleri: Özellikler, Ayrıştırma |
4 | Ölçüm Sinyalleri:Belirsizlik ve Hata Analizi |
5 | Ölçüm Güvenilirliği |
6 | Verilerin grafiksel gösterimi: Eğri uydurma ve Regresyon teknikleri |
7 | Ölçüm sisteminin Kalibrasyonu |
8 | Sıcaklık Sensörleri: Dirençli ve Termokupllar |
9 | Kuvvet ve Tork Sensörleri: Endüktif, Dirençli, Kapasitif ve Piezo dirençli |
10 | Basınç Sensörleri: Kapasitif ve Piezoresistif |
11 | Pozisyon ve Mesafe Sensörleri: Dirençli ve Kapasitif |
12 | Pozisyon ve Mesafe Sensörleri: Mutlak, Artımlı ve Darbe |
13 | Hız ve İvme: Mekanik, Endüktif, Dirençli ve Kapasitif |
14 | Akış Sensörleri: Dirençli ve Mekanik |
|
Kaynaklar: |
Alan S. Morris, Measurement and Instrumentation Theory and Application,Butterworth-Heinemann, 2011, ISBN:0 1238 19601 |
|
Diğer Kaynaklar: |
Clarence W. de Silva, Sensors and Actuators , Engineering System Instrumentation, CRC Press, ISBN: 9780429096433 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada 3 saat teorik ders ve 2 saat uygulama yapılacaktır. Sensör uygulamalarının ölçüm ve analizi laboratuvar sınıflarında gerçekleştirilecektir.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Laboratuvar | 14 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 4,00 | 4,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 4,00 | 4,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 5,00 | 5,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi. | 4 |
2 | Bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 0 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 0 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 0 |
5 | Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 0 |
6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 0 |
7 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi. | 0 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi. | 0 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. | 0 |
12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 0 |
13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
14 | Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi. | 0 |
15 | Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. | 0 |
16 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |