Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Mekatronik Sistem Tasarımı I | MECE 308 | 3 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Farklı dişli tipleri için gerekli hesaplamaları yapabilme becerisi |
2. Rulmanlar, kayışlar, kasnaklar, frenler, debriyajlar için gerekli hesaplamaları ve katalog seçimlerini yapabilme becerisi |
3. Komple bir dişli kutusu tasarımı |
4. Makine tasarımında optimizasyon |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | MECE 307 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | None |
|
Dersin Tanımı:
Ders üç ana bölümden oluşmaktadır. Birincisi, mekatronik mühendisliğindeki yaygın mekanik bileşenlerin (rulmanlar, dişliler, kayışlar, frenler ve debriyajlar) tanımlarını, tasarım hususlarını, analitik prosedürleri ve katalog seçimlerini kapsayan tipik örnek uygulamalarını içerir. İkincisi, teknik özellikler için AGMA sistemi tarafından dişli kutusu tasarımını tanıtmaktadır. Üçüncüsü, makine mühendisliği tasarımı bağlamında ortaya çıkan optimizasyon ilkelerinin tanıtılmasını içerir.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yapay zeka uygulamaları ders kapsamında kullanılmamaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Rulmanlı yatak |
2 | Rulmanlı Yataklar |
3 | Dişli Genel |
4 | Dişli-Genel |
5 | Düz ve helis dişliler |
6 | Düz ve helis dişliler |
7 | Düz ve Helis dişliler |
8 | Konik ve kurt dişliler |
9 | Esnek mekanik elemanlar |
10 | Debriyajlar, frenler |
11 | Dişli Kutusu Tasarımı |
12 | Dişli kutusu tasarımı |
13 | Makine tasarımında optimizasyon |
14 | Makine tasarımında optimizasyon |
|
Kaynaklar: |
R. G. Budynas, J. K. Nisbett, Shigley’s Mechanical Engineering Design, Ninth Ed. in SI Units, Mc-Graw Hill 2011.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
E.Paul DeGarmo, J.T. Black and Ronald A. Kohser Materials and Processes in Manufacturing . John Wiley & Sons, Inc. 1999 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftalık teorik olarak 3 saat ders yapılmaktadır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Aktiviteler | 2 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %30 |
Aktiviteler | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 2 | 5,00 | 10,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 35,00 | 35,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi. | 0 |
2 | Bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 4 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 0 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 4 |
5 | Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 0 |
6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 3 |
7 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi. | 0 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi. | 0 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. | 4 |
12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 0 |
13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
14 | Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi. | 0 |
15 | Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. | 0 |
16 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |