PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Ulaşım MühendisliğiCE 352323 + 034,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Ulaştırma sistemlerinin ve karayolu geometrik tasarımının temel ilkelerini anlamak.
2. Güvenli karayolu tasarımı için görüş mesafelerini ve taşıt performansını analiz etmek.
3. Etkili yol güzergahı planlaması için yatay kurp tasarımı yapmak.
4. Karayolu tasarımında dever ilkelerini uygulamak.
5. Düşey kurp tasarımı ve karayolu drenaj çözümleri geliştirmek.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, karayolu mühendisliğinin temel yönlerini kapsamakta olup; geometrik tasarım, görüş mesafeleri, yol taşıtı performansı, yatay ve düşey kurplar, dever ve karayolu drenajı gibi konuları içermektedir. Öğrenciler, ulaştırma altyapısının planlanması ve tasarımı için gerekli olan temel ilkeleri ve uygulamaları öğrenecek; ders boyunca karayolu sistemlerinde güvenlik, stabilite ve performansa odaklanılacaktır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yok
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Ulaştırma Sistemlerine Giriş
2Karayolu Geometrik Tasarımını Etkileyen Faktörler ve Yol Güzergahı Belirleme
3Yol Güzergahı Belirleme
4Görüş Mesafeleri
5Görüş Mesafeleri
6Harekete Karşı Dirençler
7Harekete Karşı Dirençler
8Yatay Kurp Tasarımı
9Yatay Kurpta Stabilite Analizi
10Dever Uygulaması
11Dever Uygulaması
12Düşey Kurp Tasarımı
13Düşey Kurp Uygulamaları
14Karayolu Drenajı
 
Kaynaklar:
Garber, N. J., & Hoel, L. A. (2018). Traffic and Highway Engineering. Cengage Learning. ISBN: 9780495082507 Yayla, N. (2011). Karayolu Mühendisliği. Birsen Yayınevi. ISBN: 9789755112879 Kök, B. V. (2019). Karayolu Mühendisliği ve Tasarımı. Nobel Akademik Yayıncılık. ISBN: 978-605-033-039-7
 
Diğer Kaynaklar:
Mannering, F. L., & Washburn, S. S. (2020). Principles of Highway Engineering and Traffic Analysis. John Wiley & Sons. ISBN: 978-1-118-47139-5
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Her hafta 3 saatlik dersler yapılacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Grup Projesi1%15
Ara Sınav1%40
Final Sınavı1%45
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma.1
2Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.0
3Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.0
4Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.0
5Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.0
6Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.0
7Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.0
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma.1
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma.0
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma.0
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.0
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
14Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma.0
15Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma.0
16Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0