Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Ulaşım Mühendisliği | CE 352 | 3 | 2 | 3 + 0 | 3 | 4,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Ulaştırma sistemlerinin ve karayolu geometrik tasarımının temel ilkelerini anlamak. |
2. Güvenli karayolu tasarımı için görüş mesafelerini ve taşıt performansını analiz etmek. |
3. Etkili yol güzergahı planlaması için yatay kurp tasarımı yapmak. |
4. Karayolu tasarımında dever ilkelerini uygulamak. |
5. Düşey kurp tasarımı ve karayolu drenaj çözümleri geliştirmek. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, karayolu mühendisliğinin temel yönlerini kapsamakta olup; geometrik tasarım, görüş mesafeleri, yol taşıtı performansı, yatay ve düşey kurplar, dever ve karayolu drenajı gibi konuları içermektedir. Öğrenciler, ulaştırma altyapısının planlanması ve tasarımı için gerekli olan temel ilkeleri ve uygulamaları öğrenecek; ders boyunca karayolu sistemlerinde güvenlik, stabilite ve performansa odaklanılacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Ulaştırma Sistemlerine Giriş |
2 | Karayolu Geometrik Tasarımını Etkileyen Faktörler ve Yol Güzergahı Belirleme |
3 | Yol Güzergahı Belirleme |
4 | Görüş Mesafeleri |
5 | Görüş Mesafeleri |
6 | Harekete Karşı Dirençler |
7 | Harekete Karşı Dirençler |
8 | Yatay Kurp Tasarımı |
9 | Yatay Kurpta Stabilite Analizi |
10 | Dever Uygulaması |
11 | Dever Uygulaması |
12 | Düşey Kurp Tasarımı |
13 | Düşey Kurp Uygulamaları |
14 | Karayolu Drenajı |
|
Kaynaklar: |
Garber, N. J., & Hoel, L. A. (2018). Traffic and Highway Engineering. Cengage Learning. ISBN: 9780495082507
Yayla, N. (2011). Karayolu Mühendisliği. Birsen Yayınevi. ISBN: 9789755112879
Kök, B. V. (2019). Karayolu Mühendisliği ve Tasarımı. Nobel Akademik Yayıncılık. ISBN: 978-605-033-039-7 |
|
Diğer Kaynaklar: |
Mannering, F. L., & Washburn, S. S. (2020). Principles of Highway Engineering and Traffic Analysis. John Wiley & Sons. ISBN: 978-1-118-47139-5 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Her hafta 3 saatlik dersler yapılacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Grup Projesi | 1 | %15 |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %45 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma. | 1 |
2 | Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 0 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 0 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 0 |
5 | Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 0 |
6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 0 |
7 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma. | 1 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma. | 0 |
12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 0 |
13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
14 | Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
15 | Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma. | 0 |
16 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |