PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Kontrol TeorisiMECE 386313 + 245,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Denetleyici sentezi ve sistem analizi amacıyla dinamik sistemlerin nasıl modelleneceğini öğrenir
2. Kontrol sistemlerinin performans ve kararlılık analizi için farklı araçlar
3. Kararlılık ve uygun sistem performansı elde etmek için kontrolör tasarımının temel bilgisi
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerMECE 218, MATH 253, MATH 254
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, geri besleme sistemlerinin analizi ve tasarımına bir giriş sağlar. İşlenen konular şunlardır: geri besleme kontrol sistemlerinin özellikleri ve avantajları, zaman alanı ve frekans alanı modellemesi, kararlılık analizi, kök yeri yöntemi, Nyquist kriteri, temel denetleyici tasarım teknikleri, uygulama örneklerini içermektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bulunmamaktadır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Geribildirim Döngüsünün Tanıtımı, Temel Modelleme Kavramları
2Modelleme: Doğrusal Sistemler – Blok Diyagramlar
3Modelleme: Doğrusal Olmayan Sistemler ve Doğrusallaştırma – Blok Diyagram Basitleştirmeleri
4Modelleme: Durum Uzayı ve Frekans Alanı Gösterimi
5Sistem Analizi: Transfer Fonksiyonlarının Kutupları ve Sıfırları
6Sistem Analizi: Kararlılık Tanımları ve Kriterleri
7Sistem Analizi: Dinamik Davranış ve Performans Kriterleri
8Kontrol Döngüsü Analizi: Nyquist Diyagramı
9Kontrol Döngüsü Analizi: Kök Yer Eğrileri
10Kontrol Döngüsü Analizi: Bode Grafiği
11Kontrol Döngüsü Sentezi: Kök Yeri Kullanılarak PID Kontrolü
12Kontrol Döngüsü Sentezi: Bode Grafiği Kullanılarak PID Kontrolü
13Kontrol Döngüsü Sentezi: Durum Geribildirim Kontrolü – Kontrol Edilebilirlik
14Kontrol Döngüsü Sentezi: Durum Gözlemci Tasarımı - Gözlemlenebilirlik
 
Kaynaklar:
Katsuhiko Ogata Modern Control Engineering Prentice Hall; 4 edition 2001 ISBN 0130609072
 
Diğer Kaynaklar:
Goodwin, Graham, Graebe Stefan, Salgado, Mario Control System Design Prentice-Hall, Inc. 2001 ISBN 0-13-958653-9 Astrom, Karl and Murray, Richard Feedback Systems: An Introduction for Scientists and Engineers. Princeton University Press. 2008 ISBN 0691135762
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 3 ders saati ve haftada 2 saat laboratuvar/öğretici ders
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev4%10
Ara Sınav2%40
Laboratuvar Çalışması14%20
Final Sınavı1%30
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)142,0028,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)141,0014,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)14,004,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)141,0014,00
6Ev ödevleri42,008,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)26,0012,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)18,008,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi.4
2Bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.0
3Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.0
4Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. 0
5Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.0
6Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.0
7Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.0
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi.0
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi.0
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.0
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.0
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
14Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.0
15Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.0
16Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0