Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Çevresel Psikoloji | INAR 395 | 3 | 1 | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. İnsanlar ve çevrelerini ilgilendiren temel konuları tartışabilirler |
2. İnsan davranışları ile algı ve bilişinin çevre ile bağlantısını ilişkilendirebilecekler |
3. Mesleğe dair temel terimleri ve önemli başlıkları tanımlayabilecekler |
4. Sahip olunan bilgileri kullanıcı ile daha verimli iletişim kuracak mekanlar yaratmak için kullanmak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Çevresel Psikoloji insan ile çevresi arasındaki etkileşim ve ilişkileri ele alan disiplindir. Çevresel psikoloji çevre ile insan davranışı arasındaki ilişki kadar bunların birbirleri üzerindeki etkilerini inceler. İç mimarlık mesleği tanımı gereği insanın yaşadığı çevrede fiziksel ve psikolojik açıdan sağlıklı, rahat, konforlu bir hayat sürdürebilmesi için tüm gereksinimlerin tasarlanmasını, organize edilmesini, düzenlenmesini vs. kapsar; dolayısıyla çevresel psikoloji kullanıcının tüm bu istek ve ihtiyaçlarının tasarımcı tarafından anlaşılabilmesi için bir köprü kurar. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında yapay zekâ kullanımının, öğrencilerin başarılarını artırmak, öğretim süreçlerini desteklemek ve eğitimde dijital dönüşümü sağlamak gibi konularda öğretim süreçlerine katkı sağlaması beklenmektedir. Yaratıcı süreçte yapay zekadan sınırlı ve etik bir şekilde faydalanılması teşvik edilebilir. Öğrenciler, araştırma, fikir geliştirme veya sunum hazırlama süreçlerinde bu araçlardan - bunu uygun biçimde belirterek ve kaynak göstererek - destek alabilirler. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: Mekan, insan davranışı, tasarım |
2 | Çevresel Psikolojinin kapsamı: tarih, kuram, araştırma yöntemleri |
3 | Çevresel psikolojinin tarihi:İnsan gelişimi ve çevreye adaptasyon |
4 | Kuramlar ve araştırma yöntemleri: Barker, Maslow, gözlem, röportaj, simülasyon |
5 | İnsan davranışı: temel süreçler, Çevresel tutumlar, değer biçme ve değerlendirmeler |
6 | Mekansal davranışlar: Çevresel algı elemanları, okunaklılık, oryantasyon, yön bulma |
7 | ARA SINAV |
8 | Bilişsel süreç: algı ve biliş, bilişsel haritalar, bilginin işlenmesi |
9 | Mahremiyet, bölgecilik, yoğunluk, kalabalık, kontrol mekanizmaları |
10 | Sosyo-ekonomik boyutlar: statü, zenginlik, yaş, cinsiyet |
11 | Kültürel boyutlar: cinsiyet, yaş, ülke, kültürel altyapı |
12 | Teknolojik boyutlar: sanal ortamlar, bilginin anlamlandırılması, ulaşım, yeni malzemeler |
13 | Tasarım boyutları: insan ihtiyaçlarının tasarım üzerine etkisi, tasarımın insan davranışları üzerindeki etkileri, geleceğe yönelik çıkarımlar |
14 | Öğrenci Sunumları |
|
Kaynaklar: |
Robert Gifford Environmental Psychology: Principles and Practice Allyn and Bacon 1997 0 205 189415
Bell, Fisher, Baum, Greene Environmental Psychology Harcourt Brace College Publishers 1996 0 15 501496 X |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders, haftada 3 saat anlatım, soru/cevap/tartışma öğretim yöntemleri ile yüzyüze, Powerpoint sunumları kullanılarak işlenmektedır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Sunum | 1 | %30 |
Grup Projesi | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 4 |
2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 4 |
3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 4 |
4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 3 |
5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 2 |
6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 2 |
7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 3 |
8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 1 |