PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Karar Analizi IMIS 307313 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Belirli bir karar problemini çözmek için matematiksel modellemeyi kullanabilir.
2. Bir işletme problemini doğrusal programlama problemi olarak formüle edebilir ve grafiksel ve simpleks yöntemleri kullanarak çözebilir.
3. Tamsayılı programlama ve hedef programlama problemlerini formüle edebilir ve çözebilir.
4. Yöneticilerin ve tüketicilerin karşılaştığı bazı karar problemlerini doğrusal olmayan optimizasyon problemlerine dönüştürüp çözebilir.
5. İşletme ve tüketici karar problemlerinin çözümünde Lagrange çarpanı, Kuhn-Tucker koşulları ve kuadratik programlama yöntemlerini uygulayabilir.
6. R programı kullanarak doğrusal ve doğrusal olmayan programlama problemlerini çözebilir ve program çıktılarını yorumlayabilir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, iki dönemlik karar analizi ders serisinin ilk bölümü olup belirlilik altında yönetsel ve tüketici karar verme davranışlarına odaklanmaktadır. Derste, öğrencilere işletmelerin ve tüketicilerin nasıl karar aldıklarını anlamalarına yardımcı olacak niceliksel yöntemler tanıtılmaktadır. Ele alınan konular arasında doğrusal programlama problemlerinin çözümü için grafiksel ve simpleks yöntemler; duyarlılık analizi ve gölge fiyatlar, dualite, büyük M yöntemi, tamsayılı programlama, hedef programlama, eşitlik kısıtlamaları altında doğrusal olmayan programlama, Kuhn-Tucker optimalite koşulları ve kuadratik programlama yer almaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

ChatGPT, Copilot, Claude ve Gemini gibi üretken yapay zeka araçları, bu derste tamamlayıcı öğrenme araçları olarak kullanılacaktır. Öğrencilerin, zorlandıkları konularda bu yapay zeka araçlarını kullanmaları, kendi çözümlerini yapay zeka tarafından üretilen yanıtlarla karşılaştırmaları ve adım adım çözümleri analiz ederek hatalarını veya daha verimli yaklaşımları belirlemeleri teşvik edilecektir. Bu uygulama, öğrencilerin optimizasyon tekniklerini daha derinlemesine anlamalarına, eleştirel düşünme becerilerini geliştirmelerine ve problem çözme verimliliklerini artırmalarına yardımcı olurken, yapay zeka tarafından üretilen çözümlerin güçlü ve zayıf yönlerine dair içgörüler kazanmalarını sağlayacaktır. Yapay zeka araçları tamamlayıcı bir destek olarak kullanılacak olsa da, öğrenciler yapay zeka çıktılarının eleştirel bir şekilde değerlendirilmesi ve bağımsız analitik düşünme becerilerinin geliştirilmesi konusunda yönlendirilecektir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Doğrusal Programlama: Model Formülasyonu ve Grafiksel Çözüm I
2Doğrusal Programlama: Model Formülasyonu ve Grafiksel Çözüm II
3Duyarlılık Analizi ve Gölge Fiyatlar
4Simpleks Yöntemi: Formundaki Kısıtlarla Maksimizasyon
5Dual Problem: Formundaki Kısıtlarla Minimizasyon
6Büyük M Yöntemi
7Ara Sınav
8Tamsayılı Programlama
9Ulaşım, Aktarma ve Atama Problemleri
10Hedef Programlama
11Doğrusal Olmayan Programlama: Lagrange Çarpanları
12Doğrusal Olmayan Programlama: Kuhn–Tucker Koşulları
13Doğrusal Olmayan Programlama: Kuadratik Programlama
14R ile Doğrusal ve Doğrusal Olmayan Programlama Problemlerinin Çözümü
 
Kaynaklar:
(1) Taylor, Bernard W. (2019), Introduction to Management Science, 13th edition. Pearson. (ISBN: 9780137503933). (2) Barnett, R. A. et al. (2019), Finite Mathematics for Business, Economics, Life Sciences, and Social Sciences, 14th edition. Pearson. (ISBN: 9780134675985).
 
Diğer Kaynaklar:
(1) Camm, Jeffrey D., et al. (2023), An Introduction to Management Science: Quantitative Approaches to Decision Making, 16th edition. Cengage Learning. (ISBN: 9780357715468). (2) Winston, Wayne W. (2003), Operations Research: Applications and Algorithms, 4th edition, Cengage Learning. (ISBN: 9780534380588).
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Öğretim stratejisi çoğunlukla derslere ve problem çözmeye dayanmaktadır. Sınıf için tartışmalara katılmaları beklenen öğrenciler soru sorma ve düşüncelerini paylaşma konularında teşvik edilirler. Ders sorumlusu, öğrencilerin ders materyali hakkındaki sorularını cevaplamak ve onlara yardımcı olmak için düzenli görüşme saatlerine sahiptir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%40
Final Sınavı1%40
Ödev1%20
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Bilişim teknolojileri altyapısını öğrenmek ve gelişmeleri takip etmek.0
2Örgüt yapısına uygun bilişim sistemleri tasarlamak.0
3Yazılım bilgileri edinmek ve etkin bir şekilde kullanabilmek.4
4Veri toplama, temizleme ve saklama yöntemlerini öğrenmek.0
5Gelecekteki veri ve yazılım gereksinimlerini tahmin edebilmek.2
6Firma içindeki veri odaklı yönetim süreçlerini takip etmek.2
7"Büyük Veri" kullanarak bilgi elde etme yöntemlerini öğrenmek.0
8Bilgi teknolojilerindeki gelişmeleri takip etmek.2
9Bir kuruluşun bilgi teknolojileri ve veri problemlerini anlamak ve değerlendirmek.1
10Veri toplama, yorumlama, analiz etme ve yayma süreçlerinde bilimsel, sosyal ve etik standartları korumak.4
11Bilgi sistemleri arasındaki birlikte çalışabilirliği anlamak.0
12İş ortamını anlamak ve değerlendirmek.4