PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Yapı Fiziği IIARCH 319313 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. yapı konstrüksiyonu çözümlerinde yangın ve gürültüye karşı detay tasarımı yapabilir
2. gürültü ve yangın ile ilgili yönetmelikleri bilir
3. doğal ve yapay aydınlatma açısından bina-çevre etkileşimine dayalı kavramları tasarıma aktarabilir
4. aydınlatma analizi yapabilir
5. mekânların aydınlık düzeyini ve akustik performansını hesaplayabilir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerARCH216
 
Dersin Tanımı:

Ders, güneş kontrol yöntemleri ve araçlarını, doğal ve yapay aydınlatma ilkelerini, akustik çevreyle ilgili fiziksel büyüklükleri, gürültüden korunma ve ses yalıtımını, akustik biçimlendirmeyi, ses emicileri ile ilgili standart ve yönetmelikleri ve tasarım sürecinde yangına karşı dikkate alınması gereken hususları kapsamaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Ders kapsamında fiziksel çevre denetime ilişkin temel bina fiziği konularının kavranması ve anlaşılmasında üretken yapay zeka olanaklarından yararlanılması mümkündür.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1 Giriş: Fiziksel çevre ve insan gereksinimleri
2 Güneş, gölge ve güneş kontrolü
3 Doğal aydınlatma prensipleri
4Yapay aydınlatma prensipleri
5Aydınlatma ile ilgili standartlar
6 Aydınlatma hesaplama metodolojisi
7 Ses ile ilgili genel kavramlar
8Akustik büyüklükler
9 Mimari Akustik - statik yöntem
10 Mimari Akustik - ışın izleme yöntemi
11 Akustik ile ilgili standartlar
12Gürültü kontrolü
13 Binalarda yangın güvenliği
14 Yangın güvenliği ile ilgili standartlar
 
Kaynaklar:
1. S. Szokolay. (2004). Introduction to Architectural Science. Elsevier - Architectural Press 2. V. Olgyay. (2001). Design with Climate. Princeton University Press 3. A.Shaw. (1989). Energy Design for Architects. Fairmont Press 4. C. Gallo, M. Sala, A. M. M. Sayigh. (1988). Architecture, Comfort and Energy. Pergamon Press 5. N. Lehner. (2014). Heating, Cooling, Lighting: Sustainable Design Methods for Architects. John Wiley and Sons Inc. 6. CIBSE. (2004). CIBSE guide F, Energy Efficiency in Buildings. CIBSE press
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 3 saat teorik ders anlatımı. Dersin konularını pekiştirmek amacı ile bir kaç ödev yapılması gerekmektedir. Ödevlerin içeriği her dönem başında öğrencilere duyurulur.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev2%10
Final Sınavı1%40
Ara Sınav2%40
Test/Quiz/Kısa Sınav2%10
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir.0
2Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir.0
3Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir.4
4Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir.2
5Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir.0
6Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir.1