Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Mimarlık Tarihi IV | ARCH 311 | 3 | 1 | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Birinci ve İkinci Ulusal Mimarlık hareketleri de dahil olmak üzere, 19. yüzyıldan çağdaş mimariye kadar Türkiye'deki önemli mimari gelişmeleri tanımlamak ve açıklamak. |
2. Sömürgecilik, Oryantalizm ve Oksidentalizmin 19. yüzyıl Osmanlı mimarisi ve erken Türkiye Cumhuriyeti mimarisi üzerindeki etkilerini eleştirel olarak değerlendirebileceklerdir. |
3. Uluslararası Üslup'un uyarlanması ve 1950'ler, 1970'ler ve 1980'lerdeki mimari tasarım üzerindeki etkisi de dahil olmak üzere Türkiye'de modernizmin ortaya çıkışını analiz edebilecektir. |
4. Mimari ürünleri biçimsel, yapısal ve işlevsel yönleriyle anlama ve eleştirel değerlendirme becerisi |
5. Önemli Türk mimarların eserlerini ve farklı tarihsel dönemlerde ulusun mimari kimliğini şekillendirmedeki rollerini karşılaştırınız. |
6. Türk mimari eğilimleri hakkındaki bilgileri sentezleyebilecek ve Osmanlı döneminden günümüze Türk mimari uygulamalarındaki süreklilik ve değişime ilişkin iyi desteklenmiş argümanlar oluşturabilecektir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | ARCH204 |
|
Dersin Tanımı:
Mimarlık Tarihi II, öğrencilere mimari gelişmeler ve kültürler arası ilişkiler hakkında eleştirel bir anlayış kazandıran dört genel inceleme dersinden ikincisidir. Bu derste sunulan malzeme 7. yüzyılın sonundan 19. yüzyıla kadar uzanmaktadır ve ağırlıklı olarak Avrupa ve Akdeniz havzası mimarisine odaklanacaktır. Ders, mimarlık ve yapılı çevreyi bağlamsal bir çerçeve içinde ele alacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Mimari stillerin görselleştirilmesi ve karşılaştırmalı analiz için üretken yapay zeka araçları kullanılabilir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Ders izlencesinin, yönteminin, amaçlarının ve gerekliliklerinin sunumu Yapılar ve çevrelerinin ilişkisine dair temel sorular |
2 | 19. yy.da Osmanlı Mimarlığı |
3 | Mimarlıkta Kolonializm, Oryantalizm ve Oksidentalizm |
4 | Türk Mimarlığı: Erken Cumhuriyet Dönemi I Birinci Ulusal Akım ve İkinci Ulusal Akım |
5 | Türk Mimarlığı: Erken Cumhuriyet Dönemi II Birinci Ulusal Akım ve İkinci Ulusal Akım |
6 | 1950'lerde Türk Mimarlığı |
7 | 1950'lerde Türk Mimarlığı |
8 | Uluslararası Akım |
9 | 1970'lerde Türk Mimarlığı |
10 | 1970'lerde Türk Mimarlığı |
11 | 1980'lerde Türk Mimarlığı |
12 | Türkiye'de Günümüz Mimarlığı I |
13 | Türkiye'de Günümüz Mimarlığı II |
14 | Türkiye'de Günümüz Mimarlığı III |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
1. Francis Ching, Mark Jarzombek, Vikram Prakash, A Global History of Architecture, Wiley, 2006
2. William J. R. Curtis, Modern Architecture Since 1900, Phaidon, 2010
3. Sözen Metin, Cumhuriyet Dönemi Türk Mimarisi, Türkiye iş Bankası Yayınları, 1996
4. Aslanoğlu İnci, Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı 1923-38, Bilge Kültür Sanat, 2010
5. Bozdoğan Sibel, Modernism and Nation Building, University of Washington Press, 2002
6. Edited Book, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi I-II-III, Yem Yayınları, 1997 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, öğrencileri sınıf tartışmaları için teşvik eden bir konferans dersi olarak düzenlenmiştir. Fotoğraf, film ve müzik gibi farklı medya araçları da kullanılacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %50 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 0 |
2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 4 |
3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 0 |
4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 0 |
5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 0 |
6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 0 |