Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Makine Teorisi I | MECE 301 | 3 | 1 | 3 + 0 | 3 | 4,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Eklem ve bağlantı çeşitlerini, bir mekanizmanın serbestlik derecelerini belirleme becerisi |
2. Farklı mekanizmaları sıralayabilme becerisi |
3. Düzlemsel mekanizmaların pozisyon, hız ve ivme analizlerini gerçekleştirme becerisi |
4. Düzlemsel mekanizmaların pozisyon, hız ve ivme analizlerinin tam çevrim çözümlerinde bilgisayar kullanabilme becerisi |
5. Farklı tipte dişli takımları ve uygulama alanlarını belirleme becerisi |
6. Basit veya planet dişli takımının hız oranını belirleme becerisi |
7. Dört linkli bağlantıların ayrıntılı kinematik özelliklerini araştırmak. |
8. Düzlemsel mekanizmalarda var olan farklı güç türlerini tanımlama becerisi |
9. Statik veya dinamik dengede olan düzlemsel bir mekanizmada reaksiyonu ve aktüatör kuvvetlerini belirleme becerisi |
10. Bilgisayarı, düzlemsel mekanizmaların kuvvet analizinin tam çevrim çözümünde kullanabilme becerisi. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | MECE 206 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Mekanizmalara giriş: temel kavramlar, serbestlik derecesi, mekanizma çeşitleri. Bağlantıların konumu, hızı ve ivme analizi. Dört kol mekanizması. Vitesli trenler. Bağlantıların statik ve dinamik kuvvet analizi.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu derste üretken yapay zeka kullanımı yoktur. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş |
2 | Kinematik Temelleri: Eklemlerin ve mekanizmaların serbestlik derecesi, özel durumlar |
3 | Kinematik Temelleri: Grübler denklemi, kinematik sayım, sınıflandırma |
4 | Döngü Kapama Denklemleri Kullanılarak Konum Analizi |
5 | Döngü Kapama Denklemleri Kullanılarak Konum Analizi |
6 | Hız Analizi ve Tekil Konumlar |
7 | Hız Analizi ve Tekil Konumlar |
8 | İvme Analizi |
9 | Dört Link Mekanizmaları: Grashof’un kuralı, aktarım açısı, kuplör pozisyon sentezi |
10 | Dişli Takımları |
11 | Dişli Takımları |
12 | Vektör Statik Kuvvet Analizi |
13 | Vektörel Dinamik Kuvvet Analizi |
14 | Vektörel Dinamik Kuvvet Analizi |
|
Kaynaklar: |
Söylemez, E. (1979). Mechanisms. Middle East Technical University. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Norton, R. L. (1999). Design of machinery: an introduction to the synthesis and analysis of mechanisms and machines (Vol. 924). Boston: McGraw-Hill. Uicker, J. J., Pennock, G. R., & Shigley, J. E. (2011). Theory of machines and mechanisms (Vol. 1). New York, NY: Oxford University Press. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftalık 3 saat teorik olarak ders anlatılmaktadır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 2 | %45 |
Final Sınavı | 1 | %35 |
Ödev | 4 | %10 |
Proje | 2 | %10 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 0,50 | 7,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 1,00 | 1,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
6 | Ev ödevleri | 3 | 4,00 | 12,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 2 | 4,00 | 8,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 6,00 | 6,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi. | 2 |
2 | Bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 2 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 1 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 0 |
5 | Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 0 |
6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 1 |
7 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi. | 0 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi. | 0 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. | 0 |
12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 0 |
13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
14 | Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi. | 0 |
15 | Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. | 0 |
16 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |