Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Malzeme Karakterizasyonu II | MSE 307 | 3 | 1 | 3 + 2 | 4 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kristalografinin temel anlayışını ve X-ışını kırınım tekniğini, malzemelerin yapı özellikleri üzerindeki rolünü ve ölçmek için nasıl uygulanacağını açıklayabilir |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | MSE 201 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, X-ışınlarının ve elektron ışınlarınınözellikleri, latis ve kristal yapıları, yapı faktörü, stereografik projeksiyonu, spektroskopi, kristalografinin temelleri, kırınım, kırınıma uğrayan x-ışınlarının yönleri, ideal olmayan koşullarda kırınım, kristal yapıların tayini, kırınıma uğrayan x-ışın demetinin şiddeti, kesin parametre ölçümü, düzen-düzensizlik geçişleri, amorf yapılarda difraksiyon, malzeme analizlerinde x-ışını kırınımı tekniğinin kullanılması, Bragg yasası konularını anlatır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | X-ışınları ve Elektron Işınının Özellikleri: Elektromanyetik spektrum, sürekli ve karakteristik spektrum, x-ışınlarının emilimi ve algılanması |
2 | X-ışınları ve Elektron Işınının Özellikleri: Elektromanyetik spektrum, sürekli ve karakteristik spektrum, x-ışınlarının emilimi ve algılanması |
3 | X-ışınları ve Elektron Işınının Özellikleri: Elektromanyetik spektrum, sürekli ve karakteristik spektrum, x-ışınlarının emilimi ve algılanması (devam) |
4 | Kristallerin Geometrisi: Kafesler, kristal düzlemler ve yönler, stereografik izdüşüm, karşılık gelen kafes |
5 | Kristallerin Geometrisi: Kafesler, kristal düzlemler ve yönler, stereografik izdüşüm, karşılık gelen kafes |
6 | Kristallerin Geometrisi: Kafesler, kristal düzlemler ve yönler, stereografik izdüşüm, karşılık gelen kafes |
7 | Kırılmış Kiriş I Yoğunluğu: Bir elektron ile saçılma, atomik saçılma faktörü, yapı faktörü (birim hücreden saçılma) |
8 | Kırılmış Kiriş I Yoğunluğu: Bir elektron ile saçılma, atomik saçılma faktörü, yapı faktörü (birim hücreden saçılma) (devam) |
9 | Kirişli Kirişin Yönü: Bragg Yasası, İdeal Olmayan Koşullarda Kırınım |
10 | Kırılmış Işın I Yoğunluğu I: Bir elektron ile saçılma, atomik saçılma faktörü, yapı faktörü (birim hücreden saçılma). |
11 | Kırılmış Işın Yoğunluğu II: Geometrik (Lorentz) faktörler, absorpsiyon faktörü, sıcaklık faktörü, yoğunluk hesapları |
12 | Kırılmış Işın Yoğunluğu II: Geometrik (Lorentz) faktörler, absorpsiyon faktörü, sıcaklık faktörü, yoğunluk hesapları. devam |
13 | X-ışını kırınımının ileri kullanımları |
14 | Malzeme Karakterizasyonu Prosedürünün Tasarımı |
|
Kaynaklar: |
1. B.D. Cullity and S.R. Stock Elements of X-Ray Diffraction Prentice Hall 2001 |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Kurs haftada altı saat olarak tasarlanmıştır. Ders saatleri teorik altyapıyı sağlamak ve öğrencilerin anlama düzeyini arttırmak için kullanılacaktır. Teorik altyapıyı sağlamak ve öğrencilerin anlama düzeyini arttırmak için üç ders saati verilecek, her konu için okuma materyalleri açıklanacaktır. Okuma materyali, ders kitabı veya başka bir referans kitabı olabilir. Öğrencilerin okuma ödevlerini gözden geçirerek önceden derse hazırlanmaları beklenir. Dersler, belirli örnekler vererek ve sayısal örnekleri çözerek önemli noktaların eleştirel gözden geçirilmesi olacaktır. Laboratuvarlar, ders sırasında elde edilen teorik bilgileri uygulamak için kullanılacak şekilde tasarlanacaktır. Öğrencilerin problem çözmede yardımcı olacak ders saatleri ve çalışma saatleri olabilir. Konuları net olarak açıklamak için X-ışını laboratuvarı projesi olacaktır. X-ışını laboratuar projesi, tipik olarak bilinmeyen bir malzemenin tam ve detaylı yapısal / kimyasal karakterizasyonunu içerir. Proje 2-3 öğrenci, grup sunum ve dönem ödevi takım çalışması gerektirir. Her laboratuvar oturumu için bireysel laboratuvar raporları yazılmalıdır. Öğrencilerin çabaları, her laboratuvardaki sınavlardaki bilgilerini test ederek derecelendirilecektir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 2 | %45 |
Proje | 1 | %5 |
Laboratuvar | 14 | %10 |
Final Sınavı | 1 | %30 |
Ödev | 2 | %10 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |