PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Malzeme Karakterizasyonu II MSE 307313 + 246,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Kristalografinin temel anlayışını ve X-ışını kırınım tekniğini, malzemelerin yapı özellikleri üzerindeki rolünü ve ölçmek için nasıl uygulanacağını açıklayabilir
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerMSE 201
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, X-ışınlarının ve elektron ışınlarınınözellikleri, latis ve kristal yapıları, yapı faktörü, stereografik projeksiyonu, spektroskopi, kristalografinin temelleri, kırınım, kırınıma uğrayan x-ışınlarının yönleri, ideal olmayan koşullarda kırınım, kristal yapıların tayini, kırınıma uğrayan x-ışın demetinin şiddeti, kesin parametre ölçümü, düzen-düzensizlik geçişleri, amorf yapılarda difraksiyon, malzeme analizlerinde x-ışını kırınımı tekniğinin kullanılması, Bragg yasası konularını anlatır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1X-ışınları ve Elektron Işınının Özellikleri: Elektromanyetik spektrum, sürekli ve karakteristik spektrum, x-ışınlarının emilimi ve algılanması
2X-ışınları ve Elektron Işınının Özellikleri: Elektromanyetik spektrum, sürekli ve karakteristik spektrum, x-ışınlarının emilimi ve algılanması
3X-ışınları ve Elektron Işınının Özellikleri: Elektromanyetik spektrum, sürekli ve karakteristik spektrum, x-ışınlarının emilimi ve algılanması (devam)
4Kristallerin Geometrisi: Kafesler, kristal düzlemler ve yönler, stereografik izdüşüm, karşılık gelen kafes
5Kristallerin Geometrisi: Kafesler, kristal düzlemler ve yönler, stereografik izdüşüm, karşılık gelen kafes
6Kristallerin Geometrisi: Kafesler, kristal düzlemler ve yönler, stereografik izdüşüm, karşılık gelen kafes
7Kırılmış Kiriş I Yoğunluğu: Bir elektron ile saçılma, atomik saçılma faktörü, yapı faktörü (birim hücreden saçılma)
8Kırılmış Kiriş I Yoğunluğu: Bir elektron ile saçılma, atomik saçılma faktörü, yapı faktörü (birim hücreden saçılma) (devam)
9Kirişli Kirişin Yönü: Bragg Yasası, İdeal Olmayan Koşullarda Kırınım
10Kırılmış Işın I Yoğunluğu I: Bir elektron ile saçılma, atomik saçılma faktörü, yapı faktörü (birim hücreden saçılma).
11Kırılmış Işın Yoğunluğu II: Geometrik (Lorentz) faktörler, absorpsiyon faktörü, sıcaklık faktörü, yoğunluk hesapları
12Kırılmış Işın Yoğunluğu II: Geometrik (Lorentz) faktörler, absorpsiyon faktörü, sıcaklık faktörü, yoğunluk hesapları. devam
13X-ışını kırınımının ileri kullanımları
14Malzeme Karakterizasyonu Prosedürünün Tasarımı
 
Kaynaklar:
1. B.D. Cullity and S.R. Stock Elements of X-Ray Diffraction Prentice Hall 2001
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Kurs haftada altı saat olarak tasarlanmıştır. Ders saatleri teorik altyapıyı sağlamak ve öğrencilerin anlama düzeyini arttırmak için kullanılacaktır. Teorik altyapıyı sağlamak ve öğrencilerin anlama düzeyini arttırmak için üç ders saati verilecek, her konu için okuma materyalleri açıklanacaktır. Okuma materyali, ders kitabı veya başka bir referans kitabı olabilir. Öğrencilerin okuma ödevlerini gözden geçirerek önceden derse hazırlanmaları beklenir. Dersler, belirli örnekler vererek ve sayısal örnekleri çözerek önemli noktaların eleştirel gözden geçirilmesi olacaktır. Laboratuvarlar, ders sırasında elde edilen teorik bilgileri uygulamak için kullanılacak şekilde tasarlanacaktır. Öğrencilerin problem çözmede yardımcı olacak ders saatleri ve çalışma saatleri olabilir. Konuları net olarak açıklamak için X-ışını laboratuvarı projesi olacaktır. X-ışını laboratuar projesi, tipik olarak bilinmeyen bir malzemenin tam ve detaylı yapısal / kimyasal karakterizasyonunu içerir. Proje 2-3 öğrenci, grup sunum ve dönem ödevi takım çalışması gerektirir. Her laboratuvar oturumu için bireysel laboratuvar raporları yazılmalıdır. Öğrencilerin çabaları, her laboratuvardaki sınavlardaki bilgilerini test ederek derecelendirilecektir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara sınav2%45
Proje1%5
Laboratuvar14%10
Final Sınavı1%30
Ödev2%10
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor