Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yapı sistemleri III | ARCH 305 | 3 | 1 | 2 + 2 | 3 | 4,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Belirsiz |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Yapı bileşenlerine ait detay sorunları çözebilir |
2. Kapı ve pencere sistemlerinin detaylarını çizer ve çözümler. |
3. Islak hacimlere ait yapı detaylarını geliştirir ve sıhhi tesisat sistemlerini tanımlar. |
4. Katalog bileşenlerini yapı detaylarına adapte edebilir |
5. Farklı giydirme cephe türlerini karşılaştırmalı olarak analiz eder; bu sistemlerin yapısal, termal ve estetik performanslarını değerlendirir ve teknik çizim yoluyla detaylarını ifade eder. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Arch 234 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Arch 234 |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, bir binanın temel yapı bileşenlerine ilişkin ileri düzeyde bilgi ve uygulamaları kapsamaktadır. Dersin amacı, öğrencilerin yapı sistemleri konusundaki bilgi birikimlerini artırmak ve karmaşık yapı bileşenlerinin teknik çözümlerini kavramalarını sağlamaktır. Bu doğrultuda, ders kapsamında tavan sistemleri, iç ve dış kaplama elemanları, giydirme cephe sistemleri, kapı ve pencere sistemleri gibi bina kabuğunu oluşturan elemanlara ilişkin detaylı teknik bilgiler sunulur. Ayrıca, ıslak hacimlere ait konstrüktif detaylar ile sıhhi tesisat sistemlerine dair çözümler de hem teorik hem de uygulamalı olarak ele alınır. Öğrenciler, bu ders aracılığıyla yapı bileşenlerinin mimari bütünlük ve performans kriterleri açısından nasıl tasarlandığını, malzeme seçimi, montaj teknikleri ve dayanıklılık gibi faktörleri dikkate alarak analiz etme ve çözüm üretme becerisi kazanırlar. Ders süresince yapılan çizim ve modelleme çalışmaları sayesinde, yapı sistemlerinin sadece işlevsel değil aynı zamanda estetik ve sürdürülebilir yaklaşımlarla nasıl ele alınması gerektiği de tartışılır. Böylelikle öğrenciler, bir yapının kabuğunu oluşturan sistemleri entegre bir bakış açısıyla değerlendirme ve uygulama yetkinliği geliştirirler. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrenciler, fikir geliştirme, kavram netleştirme ve emsal araştırmayı desteklemek için tamamlayıcı tasarım danışmanları olarak üretken yapay zeka araçlarını (ChatGPT veya görüntü oluşturucular gibi) kullanmaya teşvik edilmektedir. Bununla birlikte, tasarım süreci boyunca eleştirel düşünme ve özgün yazarlık vurgulanır ve yapay zeka tarafından üretilen çıktılar nihai tasarım çözümleri olarak değil, yansıtıcı olarak kullanılır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş, modüler koordinasyon, önceki kazanımların gözden geçirilmesi |
2 | Islak Hacimler, Tasarım ve Teknik Gereklilikler |
3 | Islak Hacimler, Tesisat ve Strüktür ilişkisi |
4 | Islak Hacimler, Detaylar ve Bitirmeler |
5 | Duvar sistemlerinde açıklıklar oluşturma / Pencereler - Kapılar |
6 | Pencere Sistemleri |
7 | Kapı Sistemleri |
8 | Kaplamalar |
9 | Giydirme cephe sistemleri |
10 | Giydirme cephe sistemleri |
11 | Giydirme cephe sistemleri |
12 | Cam Giydirme Sistemleri |
13 | Giydirme Cepheler, Asma Tavanlar ve Yükseltilmiş Döşemeler |
14 | Giydirme Cepheler, Asma Tavanlar ve Yükseltilmiş Döşemeler |
|
Kaynaklar: |
Burberry, Peter Mitchell’s Building Series: Environment and Services, Addison Wesley Longman Ltd., Harlow,England, 1997, ISBN 0-582-24521-4 Ching, Francis D.K. Building Construction Illustrated , Van Nostrand Reinhold, New Adams, Cassandra York, 1991. Ching, Francis D. K. A Visual Dictionary of Architecture , John Willey and Sons, Inc.,1997. Ching, Francis D. K. Building Codes Illustrated, , John Willey and Sons,Inc., 2003. Foster, Jack Stroud Mitchell’s Building Series : Structure and Fabric Part 1, Pearson Education Limited Longman, Harlow, England, 2000, ISBN 0-582-40447-9 Foster, Jack Stroud and Mitchell’s Building Series : Structure and Fabric part 2, Pearson Education Limited,Harlow, Harrington, Raymond Longman England,2000, ISBN 0-582-40520-3 Hasol, Doğan Dictionary, Architecture + Building English-French-Turkish, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul, 1993. (More books will be announced during the lectures) |
|
Diğer Kaynaklar: |
- |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, haftada toplam 4 saat olacak şekilde 2 saat teorik eğitim ve 2 saat stüdyo çalışmasıyla yürütülmektedir. Teorik derslerde, yapı sistemlerine ilişkin temel bilgiler sunulmaktadır. Stüdyo çalışmalarında ise yapı elemanlarıyla ilgili yapım sorunları incelenmekte ve çizim alıştırmalarıyla çözümlenmektedir. Bu alıştırmalar, ders dışında yapılan bireysel ödevlerle pekiştirilmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Haftalık Çalışmalar | 4 | %100 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 0 |
2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 0 |
3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 1 |
4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 4 |
5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 1 |
6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 1 |