Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Analog Elektronik | MECE 349 | 3 | 1 | 3 + 2 | 4 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Belirsiz |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Bir diyotun, bir BJT'nin ve bir FET'in nasıl çalıştığını tanımlamak. Diyotu, BJT transistörünü ve FET devrelerini tanımlamak, ayırt etmek ve hesaplamak. BJT'lerin ve FET'lerin DC önyargı devrelerini analiz etmek. BJT ve FET devrelerinin küçük sinyal voltaj amplifikasyonunu, giriş ve çıkış empedanslarını hesaplamak ve ayırt etmek |
2. Bir amplifikatörün frekans davranışını yorumlamak. Bir amplifikatör için frekans tepkisi grafiğini çizmek, kritik frekansları hesaplamak, performansı değerlendirmek. |
3. Bir RC devresinin zaman davranışını ve frekans tepkisini hesaplamak. Bir amplifikatörün frekans tepkisini oluşturmak, frekans davranışını incelemek ve değerlendirmek. Op-amp devrelerini ayırt etmek ve voltaj kazancı, giriş ve çıkış empedanslarını hesaplamak. Aktif filtreleri ayırt etmek ve frekans tepkilerini çizmek |
4. Güç amplifikatörlerini tanımlamak, güç amplifikasyonunu, verimliliği analiz etmek ve hesaplamak. Örneklemeyi, analogdan dijitale, dijitalden analoğa dönüşümü tanımlamak, parametreleri karşılaştırmak ve zıtlaştırmak. Negatif ve pozitif geri beslemeyi ayırt etmek ve tanımak, osilatörleri tanımlamak. Voltaj düzenlemesini yorumlamak, voltaj düzenleme devrelerini tartışmak. Bir DC doğrultucu devresini analiz etmek ve tasarlamak. Diğer yarı iletken cihazları tanımlamak ve uygulamalarını listelemek |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | MECE 234 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Yarı iletkenlerin fiziksel yapısının açıklanması. Yarı iletken aygıtların analizi ve kullanımı: Diyotlar, Bipolar Kavşak Transistörleri (BJT'ler), Alan Etkili Transistörler (FET'ler), DC önyargılama ve bu aygıtların küçük sinyal analizi ve bunların amplifikatör olarak kullanılması. Farklı FET tipleri (JFET'ler, MOSFET'ler, D-MOSFET'ler, E-MOSFET'ler). Amplifikatörlerin frekans analizi. Analog entegre devrelerin uygulamaları, özellikle operasyonel amplifikatörler (op-amp'ler) ve diğerleri bu derste öğretilir. Aktif filtre tasarımı, osilatör yapımı, voltaj kontrollü osilatör, FM modülatörü, demodülatör devreleri, analogdan dijitale, dijitalden analoğa dönüştürücüler, güç amplifikatörlerinin tasarımı ve analizi bu dersin konuları arasındadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bulunmamkatadır |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Yarıiletken Diyotlar |
2 | Diyot Uygulamaları |
3 | Bipolar Kavşak Transistörleri (BJT'ler), BJTleri DC Öngerilimleme |
4 | Alan Etkili Transistörler (FET'ler), FET DC Öngerilimleme (JFET, MOSFET) |
5 | BJT Modelleme-Küçük Sinyal Analizi, FET Modelleme-Küçük Sinyal Analizi, MOSFET modelleme ve küçük sinyal analizi |
6 | RC ağlarının frekans tepkisi, BJT ve FET amplifikatörlerinin frekans tepkisi |
7 | RC ağlarının frekans tepkisi, BJT ve FET amplifikatörlerinin frekans tepkisi |
8 | Diferansiyel ve Operasyonel Amplifikatörler (Op-Amp'ler), Op-Amp uygulamaları, Doğrusal Dijital Entegre Devreler (IC'ler) |
9 | Diferansiyel ve Operasyonel Amplifikatörler (Op-Amp'ler), Op-Amp uygulamaları, Doğrusal Dijital Entegre Devreler (IC'ler) |
10 | Diferansiyel ve Operasyonel Amplifikatörler (Op-Amp'ler), Op-Amp uygulamaları, Doğrusal Dijital Entegre Devreler (IC'ler) |
11 | Analog-Dijital ve Dijital-Analog Dönüştürücüler, Negatif Geri Besleme ve Osilatörler |
12 | Analog-Dijital ve Dijital-Analog Dönüştürücüler, Negatif Geri Besleme ve Osilatörler |
13 | Güç Amplifikatörleri, Regülatörler, Diyak, Triyak, Silikon Kontrollü Doğrultucu, Diğer Doğrusal Olmayan Devre Elemanları |
14 | Güç Amplifikatörleri, Regülatörler, Diyak, Triyak, Silikon Kontrollü Doğrultucu, Diğer Doğrusal Olmayan Devre Elemanları |
|
Kaynaklar: |
R.L. Boylestadt, L. Nashelsky Electronic Devices and Circuit Theory 10th edition, Prentice-Hall, Inc. 2009 978-0-13-606463-3
|
|
Diğer Kaynaklar: |
P. Horowitz, W. Hill, The Art of Electronics-2nd edition, Cambridge University Press. 1994 0-521-37095-7
F.H. Mitchell,JR, F.H. Mitchell, SR, Introduction to Electronics Design-2nd edition, Prentice-Hall, Inc. 1992 0-13-473679-6
Adel S. Sedra and Kenneth C. Smith, Microelectronic Circuits, Oxford University Press 1998
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
3 saat ders ve 2 saat laboratuvar uygulaması |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Midterm Exam | 1 | %25 |
Final Sınavı | 1 | %35 |
Laboratuvar Projesi | 1 | %20 |
Laboratuvar Çalışması | 14 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 1,00 | 1,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 20,00 | 20,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi. | 0 |
2 | Bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 0 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 0 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 0 |
5 | Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 3 |
6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 0 |
7 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 3 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi. | 0 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi. | 0 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. | 0 |
12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 0 |
13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
14 | Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi. | 0 |
15 | Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. | 0 |
16 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |