Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yapı Hizmetleri | INAR 325 | 3 | 1 | 2 + 0 | 2 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Binalarda kullanıcılara sağladığı hizmetler ile ilgili ihtiyaçları anlamak, |
2. Kapalı bir yapılı çevrede bulunan binaların ihtiyaçları; ısıl konfor, iç mekan hava kalitesi, yangın güvenliği, elektrik kullanım gereksinimleri ve ıslak alan kullanımı, |
3. Doğru elektrik, mekanik ve yangın güvenliği kurulumları / uygulamaları için tasarım kurallarını anlamak, |
4. Pasif ve aktif iklimlendirme teknikleri ve bina servis sistemleri için piyasadaki teknolojik çözüm alternatifleri ve ekipmanlarını öğrenmek, |
5. Mekanik ve elektrikli ekipman teknolojisini ve işletim sistemlerini anlamak, |
6. Genel mimari tasarımın ayrılmaz bir parçası olan mekanik ve elektrik sistemlerinin / hizmetlerinin uygulama ve çizim tekniklerini sunmak gibi konularda bilgi kazanmaları hedeflenir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Ders, mekanik, elektrik ve yangın güvenliği ekipmanı ve teçhizatı olarak sınıflandırılabilecek bina hizmetlerinin temel anlayışına odaklanmaktadır. Kurs ayrıca ilgili ekipmanın işletilmesi ve bakımı ile ilgili bilgileri de kapsar. Ayrıca, bir bina ile bütünleştirilmiş mekanik ve elektrik sistemlerinin teknik çizimleri, ilgili kısaltmalar ve gösterge tabloları da genel ders dönemi ile entegre edilmiştir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yapı Hizmetleri dersinde üretken yapay zeka; mekanik ve elektrik sistemlerinin şematik tasarımı, ekipman yerleşim alternatiflerinin geliştirilmesi ve teknik çizimlerin görselleştirilmesi süreçlerinde destekleyici bir araç olarak kullanılacaktır. Öğrencilerin, yapay zekâ destekli modelleme ve analiz yöntemleriyle bina hizmet sistemlerini daha etkin biçimde değerlendirme ve tasarlama becerileri kazanmaları hedeflenmektedir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş ve bina hizmetleri hakkında genel bilgiler |
2 | Yapı tipleri ve yapılı çevrenin kullanımı |
3 | Yapıda ulaşım hatları ve mekanik ulaşım araçları |
4 | İç mekan fiziksel çevre faktörleri ve kullanıcıların konfor gereksinimleri |
5 | Aktif havalandırma sistemleri |
6 | Aktif ısıtma ve soğutma sistemleri |
7 | Yapılandırılmış tartışma |
8 | Aktif ve pasif yangın güvenliği önlemleri |
9 | Yangın güvenliği tasarım kuralları ve ilgili yönetmelikler |
10 | Sıhhi tesisat sistemleri ve doğalgaz tesisatı |
11 | Banyo tasarımı ilkeleri ve ekipmanlar |
12 | Mutfak tasarımı ilkeleri ve ekipmanlar |
13 | Elektrik tesisatı ve ekipmanları |
14 | Genel değerlendirme, tekrar ve tartışma |
|
Kaynaklar: |
Papatya Nur DÖKMECİ YÖRÜKOĞLU, INAR325: Building Services Course Lecture Notes and PowerPoint Slides, Unpublished
|
|
Diğer Kaynaklar: |
İbrahim G. Kan, Yapıların Elektrik Tesisatı, Birsen Yayınevi, 2004, 9755113746-349074
Müslim Avcıoğlu, Yapı Tesisatı, Nobel Yayın Dağıtım , 2013, 9786051334370
Cavit Sıdal, Sıhhi Tesisat, Birsen Yayıncılık / Mühendislik Dizisi, 2000, 9789755110288
Cavit Sidal, Tesisat Terimleri Sözlüğü, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, 9789757438717
Elvan Odabaşı Kanar, Şaban Güngördü, Mekanik Tesisat, Birsen Yayınevi, 2011, 9789755114576 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders kapsamında; kuramsal ders anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi uygulanır. Ödevler kapsamında; tasarım stüdyolarında çalıştıkları projeler üzerinden proje yöntemi kullanılarak, kuramsal bilginin uygulamaya aktırılması hedeflenmektedir. Dersler bilgisayar ve web tabanlı dokümantasyon kullanımı ile eğitim videolarına ve linklere çevrimiçi bağlantılar ile ilerler. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 4 | %40 |
Ara Sınav | 2 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %30 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 2 | 2,00 | 4,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 3,00 | 3,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
6 | Ev ödevleri | 4 | 1,00 | 4,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 2 | 2,00 | 4,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 3,00 | 3,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 2 |
2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 4 |
3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 4 |
4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 3 |
5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 2 |
6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 2 |
7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 1 |
8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 3 |