Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Mimari Tasarım Stüdyosu III | ARCH 301 | 3 | 1 | 4 + 4 | 6 | 11,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Belirsiz |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Teorik/Kavramsal bilgiyi uygulama becerisini elde etmek |
2. Bilimsel/Teknik bilgiyi uygulama becerisini elde etmek |
3. Bilişsel/Pratik bilgiyi uygulama becerisini elde etmek |
4. Bilimsel araştırma yöntemlerini uygulama becerisini elde etmek |
5. Mimari kompozisyon, program ve biçim arasındaki ilişkiyi anlama becerisini elde etmek |
6. Mimarlık ve yapılı çevreyi etkileyen bağlamsal faktörleri anlama becerisini elde etmek |
7. Yüksek seviyede görsel ve yazınsal sunuş/iletişim becerilerini kazanmak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Arch 202 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Arch 202 |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders toplamda 6 adet olan Mimari Tasarım Stüdyoları serisinin 3.südür. Bu stüdyonun ana odağı orta ölçekli, orta yoğunluklu, özel, yarı özel ve kamusal mekanların tasarımını fiziksel ve sosyo kültürel bağlamla gerçekleştirmektir. Önceki yarıyıllardan gelen tasarım bilgisinin üzerine eleştirel düşünme, alternatif tasarım kurguları geliştirme ile farklı işlevleri bütünleştirme yetisi kazandırılmaya çalışılır. Tektonik ve strüktürel sistemler ile erişilebilirlik dönem boyunca özellikle tartışılan kavramlardır. Stüdyo dersinde öğrencinin özgür üretim ve seçim ortamı desteklenerek, mimarlık disiplinindeki kişisel çizgisinin geliştirilmesi hedeflenmektedir. Bu kapsamda panel kritiklerle yürütülen derste belirlenen tasarım konusuna ait spesifik mimari program verilmeyip, konu yardımıyla çizilen çerçevenin özgün ve yenilikçi yaklaşımlarla ele alınması öğrencilerden beklenmektedir. Bu kapsamda ofis yapıları, devlet daireleri, eğitim ve araştırma birimleri, müzeler, spor ve rekreasyon yapıları, kültür merkezleri gibi konular ele alınırken, arazi, kütle-form ilişkisi ve yapım metodları da incelenir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu stüdyo kapsamında, üretken yapay zekâ teknolojilerinin tasarım sürecine destekleyici araçlar olarak entegre edilmesi teşvik edilmektedir. Üretken yapay zekâ, doğrudan tasarım üretimi amacıyla değil; sürdürülebilirlik odaklı tasarım süreçlerinde görselleştirme, grafikleştirme, simülasyon verilerinin analizi ve veri yorumlama gibi alanlarda yardımcı bir araç olarak kullanılacaktır. Temel amaç, öğrencilerin tasarım kararlarını kendi bilgi ve yaratıcılıkları doğrultusunda geliştirirken, yapay zekâdan üretim sürecini hızlandıran, veri çeşitliliğini artıran ve alternatif çözümler üretilmesine katkı sağlayan bir destek aracı olarak yararlanmalarını sağlamaktır. Bu kullanım biçimi, yapay zekânın bir kopya üretim aracı olarak değil, analitik düşünme, karar verme ve eleştirel tasarım geliştirme süreçlerini güçlendiren bir kaynak olarak değerlendirilmesini hedeflemektedir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Dersin genel sürecini, ders işleme yöntemlerini, amaçlarını ve gerekliliklerini tanıtmak ve tartışmak |
2 | Ön aşama-(Zorunlu) Vaka Analizi, Arazi Analizi, Tasarım Fikri, Programın Tanıtımı – (Opsiyonel) Isınma Projesi |
3 | Ön aşama-(Zorunlu) Vaka Analizi, Arazi Analizi, Tasarım Fikri, Programın Tanıtımı – (Opsiyonel) Isınma Projesi |
4 | Ön aşama-(Zorunlu) Vaka Analizi, Arazi Analizi, Tasarım Fikri, Programın Tanıtımı – (Opsiyonel) Isınma Projesi |
5 | Tasarım Aşaması – Stüdyo/Proje Çalışması |
6 | Tasarım Aşaması – Stüdyo/Proje Çalışması |
7 | Tasarım Aşaması – Stüdyo/Proje Çalışması |
8 | Tasarım Aşaması – Stüdyo/Proje Çalışması |
9 | Tasarım Aşaması – Stüdyo/Proje Çalışması |
10 | Tasarım Aşaması – Stüdyo/Proje Çalışması |
11 | Tasarım Aşaması – Stüdyo/Proje Çalışması |
12 | Tasarım Aşaması – Stüdyo/Proje Çalışması |
13 | Tasarım Aşaması – Stüdyo/Proje Çalışması |
14 | Tasarım Aşaması – Stüdyo/Proje Çalışması |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders hafta 8 saat olmak üzere bir akademik dönemin 14 haftası süresince verilir. Dersin her haftalık 4 saati teorik ders veya öğrencilerin çalışmaları üzerinden kurgulanan teorik tartışmaları içerir. Kalan 4 saati öğrencilerin tasarım çalışmaları üzerinden kurgulanır. Her Dönem Projesi iki aşamadan oluşur: zorunlu bir Vaka Analizi, Arazi Analizi, Tasarım Fikri, Program Tanıtımı işlerini içeren Ön Aşama ve öğretim elemanı tarafından tanımlanan ve belirlenen bir projeye dair Tasarım Aşamasını içeren Tasarım Aşaması. Dönem projesi konuları ve ders izlencesi dersin öğretim elemanı tarafından belirlenir. Her dönemin başında bu dönemlik kurgu Bölüm Başkanlığı tarafından onaylanır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Proje | 1 | %100 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 4 |
2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 0 |
3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 4 |
4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 3 |
5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 1 |
6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 3 |