Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Planlama Stüdyosu III | CRP 301 | 3 | 1 | 4 + 4 | 6 | 10,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Bir kent bölgenin ekonomik, sosyal, çevresel, kültürel ve altyapısal dinamikleri ve ilişkileri konusunda bilgi sahibi olmak |
2. Bölgesel ve bölgeler arası ilişki ve problemleri anlamak |
3. Öğrencilerin bir problem alanına yaklaşımları konusunda analitik bakış açısı geliştirmelerini sağlamak |
4. Bir kent bölge içinde yer alan çok yönlü ve hiyerarşik yapıları incelemek |
5. Stratejik planlama yaklaşımını anlar ve uygular. |
6. Grup içinde yaratıcı katkılar sunarak sorumluluk alır ve uyumlu çalışır |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | CRP 202 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, “stratejik planlama yaklaşımı” kapsamında analiz, planlama ve tasarım uygulamalarını birleştirmeyi ve daha çok bölgesel ölçekte odaklanmayı amaçlamaktadır. Ders kapsamında çalışma alanı olarak seçilen bölge konusunda bölgeler arası yapıları ve süreçleri anlamak için ayrıntılı bir bölgesel çalışma yürütülmektedir. Öğrenciler gruplar halinde seçilen bölgeyi demografi, yerleşim hiyerarşisi, bölgesel kalkınma, idari yapı vb. konularda analiz ederek döneme başlamaktadır. Bu analiz sonucunda bölge için stratejik planlama altında vizyonlar, stratejiler ve politikalar belirlenir. Bu derste üç önemli aşama tamamlanmaktadır: 1. Analiz, 2. 1 / 250.000 ve 1/100.000 Stratejik Mekansal Planlama Aşamaları. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bulunmamaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş |
2 | Bölgesel analize giriş: Farklı analiz konularının sunulması |
3 | Analiz |
4 | Analiz |
5 | Saha gezisi |
6 | Verilerin derlenmesi |
7 | Verilerin analiz edilip sunulması |
8 | Stratejik planlamaya giriş |
9 | Stratejik planlama (1/250.000) |
10 | Stratejik planlama (1/250.000) |
11 | Stratejik planlama (1/250.000) |
12 | Stratejik mekansal planlama (1/100.000 ölçek) |
13 | Stratejik mekansal planlama (1/100.000 ölçek) |
14 | Stratejik mekansal planlama (1/100.000 ölçek) |
|
Kaynaklar: |
• Alkay, E. (2014) Şehir Planlamada Analiz ve Değerlendirme Teknikleri, Literatür Yayınevi: İstanbul.
• Çubukçu M., (2008) Planlamada Klasik ve Sayısal Yöntemler, ODTÜ Yayıncılık
|
|
Diğer Kaynaklar: |
• Allison, M., Kaye J., (2015) Strategic Planning for Nonprofit Organizations, A Practical Guide for Dynamic Times, Wiley Publishing.
• Bryson, J. M. (2004) What To Do When Stakeholders Matter, Public Management Review, Vol. 6, s. 21-53.
• Isard, W. (1998), Methods of Interregional and Regional Analysis, Taylor and Francis
• David, F. (2010). Strategic Management. 13th ed. Prentice Hall, Upper Saddle River N.J.
• Meeda, B; Parkin N; Walton D. (2007) Graphics for Urban Design, GB: Thomas Telford Books.
• Mintzberg, H., Ahlstrand, B., Lampel., J., (2008) Strategy Bites Back: Strategy is far more, and less, than you ever imagined, Edinburg: Prentice Education.
• Wang X; Hofe V. R. (2007) Research Methods in Urban and Regional Planning, New York: Springer. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders yapılan çalışamalr kapsamında yüzyüze kritikler ve teorik anlatımlara yürütülmektedir. Ders haftada 4 saat ders ve 4 saat stüdyo çalışması olarak düzenlenmiştir. Stüdyo çalışması, grup çalışması, stüdyo eleştirileri ve jüri sistemi olarak düzenlenmiştir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 2 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Araştırma | 1 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 4,00 | 56,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 4,00 | 56,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 12 | 4,00 | 48,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 3 | 6,00 | 18,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
6 | Ev ödevleri | 1 | 8,00 | 8,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 2 | 18,00 | 36,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 28,00 | 28,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur. | 4 |
2 | Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur. | 4 |
3 | Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur. | 3 |
4 | Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur. | 3 |
5 | Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur. | 4 |
6 | Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir. | 3 |