PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Psikolojide Ölçme ve DeğerlendirmePSY 331313 + 247,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Psikolojik testin temel ilkelerini ve varsayımlarını yorumlayabilir ve değerlendirebilir
2. Bilimsel düşünme becerilerini kazanır.
3. Psikolojik test ve ölçümde davranış etiğini öğrenir.
4. Psikolojik test ve ölçme prensipleri hakkında temel bilgileri geliştirir.
5. Beceri, ilgi alanları ve kişilik ölçütlerinin nasıl geliştirileceğini öğrenirler.
6. Farklı ölçme yöntemlerinin kalitesinin nasıl değerlendirileceğini öğrenirler.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders iki bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde, psikolojik testlere giriş yapılır ve testler ve ölçümler hakkında bilgi edinme, psikolojik yapıları tanımlama ve ölçme amaçlamaktadır. Dersin ikinci bölümünde, ölçekler, dönüşümler, normlar, güvenilirlik, geçerlilik ve madde analizi gibi konuların tanıtımı ile birlikte psikolojik ölçüm prensipleri ele alınmaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrencilerin mevcut derste fikir geliştirme ve hazırlama süreçlerinde üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarını kullanmalarına izin verilmektedir. Ancak, yapay zeka araçlarından doğrudan kopyalanmış metinlere yer vermenize izin verilmemektedir. Öğrenciler yapay zekadan elde ettikleri fikirleri kendi cümleleri ile ifade etmeli, özgün yorum ve analizleri ile harmanlamalıdır. Yapay zeka araçları kullanılmışsa, bu durum ödevde açıkça belirtilmeli ve kullanılan ÜYZ'nın sohbet kayıtları ödevin eki olarak sunulmalıdır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş
2Test ve Ölçümler
3 Psikolojik Özelliklerin Tanımlanması ve Ölçülmesi: Beceri, İlgi Alanları ve Kişilik
4Basic Concepts in Measurement and Statistics
5 Ölçekler, Dönüşümler ve Normlar
6Ara Sınav 1
7Güvenilirlik: Test Puanlarının Tutarlılığı
8 Test Güvenilirliği ile İlgili Bilgileri Kullanma ve Yorumlama
9 Ölçme Geçerliliği: İçerik ve Yapısal Odaklı Stratejiler
10Karar Geçerliliği
11Madde Analizi
12Grup Sunumları
13Grup Sunumları
14Grup Sunumları
 
Kaynaklar:
Murphy, K. R., & Davidshofer, C. O. (2018). Psychological Testing: Principles and Applications (6th International Edition). Pearson
 
Diğer Kaynaklar:
Miller, L. A., & Lovler, R. L. (2020). Foundations of psychological testing: A practical approach. Sage publications.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders haftalık 3 saat teorik ve 2 saat labotatuvar olarak tasarlanmıştır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Final Sınavı1%35
Proje1%20
Laboratuvar Çalışması1%10
Sözlü Sunum1%5
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)142,0028,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)00,000,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)00,000,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)00,000,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)125,0025,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)140,0040,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)140,0040,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Sosyal ve Davranış Bilimleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir.4
2İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir.0
3Alana ilişkin kavramsal bilgiyi analiz eder ve uygulamaya yansımalarını değerlendirir.4
4Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır.3
5Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir.4
6Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir.1
7Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır.2
8Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden, sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir.2
9Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.0
10Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır.1
11Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarma, değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir.4
12Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür.3
13Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.3
14Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder.4
15Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.1
16Değişime karşı açık bir tutum sergiler.1