| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Sistem Dinamiği | ME 431 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. Enerji ilişkilerine dayanarak sistem bileşenlerini tanımlama becerisi |
| 2. Mühendislik sistemleri için temel denklemleri türetebilme becerisi |
| 3. Birinci ve ikinci dereceden sistemlerin zaman cevaplarını analiz ve değerlendirme becerisi |
| 4. Mekanik, elektriksel, ısıl ve akışkan sistemlerini tanımlama ve denklemlerini türetebilme becerisi |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | MATH254, ME206 |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Fiziksel sistemlerin modellenmesi. Mekanik, elektrik, sıvı ve termal sistem elemanları. Doğrusallaştırma. Durum değişkenleri.
Sistem denklemlerinin matris formunda değerlendirilmesi. Fiziksel, kanonik ve faz değişkenleri. Sistemlerin zaman cevapları. Sıklık
sistemlerin cevapları. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Sistem kavramı Sistem dinamiğine giriş, tanımlar. Fiziksel sistemlerin modellenmesi. Global parametre modelleri. Değişken çeşitleri |
| 2 | Laplace dönüşümü |
| 3 | Mekanik sistemler |
| 4 | Dinamik sistemlere transfer fonksiyonu yaklaşımı |
| 5 | Dinamik sistemlere transfer fonksiyonu yaklaşımı |
| 6 | Dinamik sistemlerin modellenmesinde durum uzayı yaklaşımı |
| 7 | Elektrik ve elektromekanik sistemler |
| 8 | Akışkan sistemler ve termal sistemler |
| 9 | Doğrusallaştırma |
| 10 | Dinamik sistemlerin zaman bölgesi analizi |
| 11 | Dinamik sistemlerin zaman analizi |
| 12 | Kontrol sistemlerinin zamana göre tasarımı |
| 13 | Dinamik sistemlerin frekans analizi |
| 14 | Kontrol sistemlerinin frekansa göre tasarımı. |
| |
| Kaynaklar: |
| System Dynamics for Engineering Students, Nicolae Lobontiu, Academic Press; 1st edition, 2018, ISBN: 9780240811284 |
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| Ogata,K System Dynamics, 4th ed. Prentice-Hall 2004 ISBN: 9780131424623 |
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Haftalık 3 saat yüzyüze ders. |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Midterms | 2 | %50 |
| Final | 1 | %30 |
| Project | 2 | %20 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 5,00 | 5,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 0,50 | 7,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 14 | 1,50 | 21,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 2 | 4,00 | 8,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 2 | 2,50 | 5,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 9,00 | 9,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 2 |
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 3 |
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 0 |
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 0 |
| 5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 0 |
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 0 |
| 7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 0 |
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 0 |
| 9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 0 |
| 10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | 0 |
| 11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | 0 |