Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Mobilya ve İçmimarlık Kültürü | INAR 262 | 2 | 2 | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Mobilya tasarımının tarihsel gelişimini ve dönemsel etkilerini tanımlar. |
2. Farklı mobilya türlerini işlevlerine, biçimsel özelliklerine ve kullanım bağlamına göre sınıflandırır. |
3. Mobilya ile iç mekân arasındaki kuramsal ve işlevsel ilişkiyi analiz eder. |
4. Ergonomi, antropometri ve kullanıcı ihtiyaçları doğrultusunda mobilya yerleşimi kararları geliştirir. |
5. Biçim, doku ve malzeme ilişkilerini iç mekân bağlamında değerlendirir. |
6. Güncel iç mimarlık yaklaşımlarını mobilya tasarımı ile ilişkilendirir. |
7. Mobilya-mekân etkileşimini estetik, işlevsel ve kullanıcı odaklı açılardan eleştirel biçimde yorumlar. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, mobilya tasarımının tarihsel gelişimini dönemsel etkileriyle birlikte ele alarak, mobilya ile iç mekân arasındaki kuramsal ve işlevsel ilişkiyi analiz etmeyi amaçlar. Ergonomi, antropometri, kullanıcı ihtiyaçları, biçim-doku-malzeme uyumu ve mekânsal yerleşim gibi başlıklar üzerinden, mobilyanın mekân içinde nasıl anlam kazandığı ve mekâna nasıl yön verdiği tartışılır. Ders kapsamında farklı fonksiyonlara yönelik mobilya tipolojileri ve güncel iç mimarlık yaklaşımları da değerlendirilir.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş – Mobilya ve Mekân Arasındaki Temsil İlişkisi |
2 | Mobilya Tarihine Kuramsal Yaklaşımlar |
3 | Antik Dönem ve Erken Uygarlıklarda Mobilya ve Mekân |
4 | Orta Çağ'da Mobilya, Mekân ve İnanç Sistemleri |
5 | Rönesans, Barok ve Rokoko: İktidar, Estetik ve Gösteri |
6 | Neoklasisizm, Viktorya ve Tarihselcilik |
7 | Arts & Crafts, Art Nouveau ve Sanayileşmenin Etkileri |
8 | Art Deco, Modernizm ve Mekânda Rasyonel Dönüşüm |
9 | Mid-Century Modern ve Postmodern Dönem |
10 | Çağdaş İç Mekânlarda Tarihsel Referanslar |
11 | Mobilya, İç Mekân ve Kültürel Kimlik – Türkiye’den ve Dünyadan Örnekler |
12 | Mobilya, İç Mekân ve Kültürel Kimlik – Türkiye’den ve Dünyadan Örnekler |
13 | Dönemler Arası Karşılaştırmalı Stil ve Mekân Analizi |
14 | Dönemler Arası Karşılaştırmalı Stil ve Mekân Analizi |
|
Kaynaklar: |
Pile, J. (2005). A History of Interior Design (3rd ed.). Wiley. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Blakemore, R. G. (2005). History of Interior Design and Furniture: From Ancient Egypt to Nineteenth-Century Europe (2nd ed.). Wiley.
Fiell, C., & Fiell, P. (2005). Design of the 20th Century. Taschen.
Miller, J. (2010). Furniture: World Styles from Classical to Contemporary. DK Publishing.
Pile, J. (2005). A History of Interior Design (3rd ed.). Wiley.
Lucie-Smith, E. (1981). Furniture: A Concise History. Thames & Hudson.
Google Arts & Culture – Furniture Collections. https://artsandculture.google.com |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, haftalık teorik sunumlar, görsel analizler ve kavramsal tartışmalar eşliğinde yürütülür. Öğrencilerden derslere düzenli katılım göstermeleri, okuma materyallerini takip etmeleri ve tartışmalara aktif olarak katılmaları beklenir. Bireysel sunumlar ve dönem içi projeler yoluyla öğrencilerden, mobilya ile mekân ilişkisine yönelik kuramsal bilgi birikimlerini ve analitik düşünme becerilerini göstermeleri istenir. Ders kapsamında görsel araştırmalar, yerleşim çözümlemeleri ve biçim-doku-malzeme ilişkisi üzerine çalışmalar yapılabilir. Yapay zekâ araçlarının, sadece görsel fikir geliştirme veya içerik yapılandırma amaçlı destekleyici biçimde kullanımı, eleştirel değerlendirme koşuluyla serbesttir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %25 |
Sözlü Sunum | 1 | %25 |
Ders Katılımı | 0 | %10 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 3 |
2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 2 |
3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 4 |
4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 2 |
5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 1 |
6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 1 |
7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 2 |
8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 3 |