PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Olasılık ve İstatistiğe GirişCE 230222 + 235,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Rastgele değişkenleri ve rastgele değişkenlerin fonksiyonlarını tanımlama
2. Rastgele örnekleme ve parametre tahmini uygulama
3. Çeşitli dağılımların istatistiksel parametrelerini hesaplama
4. Hipotez testini gerçekleştirme
5. Regresyon analizi gerçekleştirme
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

İstatistiğin temelini oluşturan olasılık ve rastgele değişkenlerin temel kavramları. Kesikli ve sürekli rastgele değişkenler ve dağılımları, kesikli rastgele değişkenlerin beklenen değerleri. Rastgele örnekleme, istatistik ve dağılımları, tahmin, hipotez testi, regresyon analizi.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yok
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş
2Olasılığın Temel Kavramları
3Rastgele Değişkenler ve Değişkenliğin Modellenmesi
4Rastgele Değişkenler ve Olasılık Dağılımları: Kesikli Değişkenler
5Rastgele Değişkenler ve Olasılık Dağılımları: Sürekli Değişkenler
6Rastgele Değişkenlerin Fonksiyonları
7Rastgele Değişkenlerin Fonksiyonları
8Rastgele Örnekleme ve Parametre Tahmini
9Rastgele Örnekleme ve Parametre Tahmini
10Rastgele Örnekleme ve Parametre Tahmini
11Olasılık Modeli Testi
12Olasılık Modeli Testi
13Korelasyon ve Regresyon
14Regresyon Analizi
 
Kaynaklar:
A.H.S. Ang and W.H. Tang Probability Concepts in Engineering: Emphasis on Applications to Civil and Environmental Engineering John Wiley & Sons 2007
 
Diğer Kaynaklar:
D.C. Montgomery Applied Statistics and Probability for Engineers Wiley 2011 T.N. Kottegoda and R. Rosso Applied Statistics and Probability for Civil and Environmental Engineers Blackwell Publishing 2008
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Her hafta iki saat ders ve iki saat soru çözümü yapılacaktır. Öğrencilerin bilgisini ölçmek için ödevler, bir ara sınav ve kapsamlı bir final sınavı verilecektir. Derslere devamın ağırlığı %5, ödevlerin toplam ağırlığı %25, ara sınavın ağırlığı %30 ve final sınavının ağırlığı %40 olacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev2%25
Ara Sınav1%30
Derse Devamsızlık14%5
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma.3
2Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.0
3Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.0
4Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.0
5Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.0
6Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.0
7Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.0
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma.0
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma.0
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma.0
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.0
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
14Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma.0
15Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma.0
16Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0