Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Olasılık ve İstatistiğe Giriş | CE 230 | 2 | 2 | 2 + 2 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Rastgele değişkenleri ve rastgele değişkenlerin fonksiyonlarını tanımlama |
2. Rastgele örnekleme ve parametre tahmini uygulama |
3. Çeşitli dağılımların istatistiksel parametrelerini hesaplama |
4. Hipotez testini gerçekleştirme |
5. Regresyon analizi gerçekleştirme |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
İstatistiğin temelini oluşturan olasılık ve rastgele değişkenlerin temel kavramları. Kesikli ve sürekli rastgele değişkenler ve dağılımları, kesikli rastgele değişkenlerin beklenen değerleri. Rastgele örnekleme, istatistik ve dağılımları, tahmin, hipotez testi, regresyon analizi. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş |
2 | Olasılığın Temel Kavramları |
3 | Rastgele Değişkenler ve Değişkenliğin Modellenmesi |
4 | Rastgele Değişkenler ve Olasılık Dağılımları: Kesikli Değişkenler |
5 | Rastgele Değişkenler ve Olasılık Dağılımları: Sürekli Değişkenler |
6 | Rastgele Değişkenlerin Fonksiyonları |
7 | Rastgele Değişkenlerin Fonksiyonları |
8 | Rastgele Örnekleme ve Parametre Tahmini |
9 | Rastgele Örnekleme ve Parametre Tahmini |
10 | Rastgele Örnekleme ve Parametre Tahmini |
11 | Olasılık Modeli Testi |
12 | Olasılık Modeli Testi |
13 | Korelasyon ve Regresyon |
14 | Regresyon Analizi |
|
Kaynaklar: |
A.H.S. Ang and W.H. Tang Probability Concepts in Engineering: Emphasis on Applications to Civil and Environmental Engineering John Wiley & Sons 2007 |
|
Diğer Kaynaklar: |
D.C. Montgomery Applied Statistics and Probability for Engineers Wiley 2011
T.N. Kottegoda and R. Rosso Applied Statistics and Probability for Civil and Environmental Engineers Blackwell Publishing 2008
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Her hafta iki saat ders ve iki saat soru çözümü yapılacaktır. Öğrencilerin bilgisini ölçmek için ödevler, bir ara sınav ve kapsamlı bir final sınavı verilecektir. Derslere devamın ağırlığı %5, ödevlerin toplam ağırlığı %25, ara sınavın ağırlığı %30 ve final sınavının ağırlığı %40 olacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 2 | %25 |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Derse Devamsızlık | 14 | %5 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma. | 3 |
2 | Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 0 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 0 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 0 |
5 | Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 0 |
6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 0 |
7 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma. | 0 |
12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 0 |
13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
14 | Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
15 | Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma. | 0 |
16 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |