PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Yapı Sistemleri IIARCH 234222 + 234,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüBelirsiz
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Yapı Problemlerini çözümler
2. Mimari konstrüksiyon önerileri geliştirebilir
3. Mimarlığın yapısal ve teknik ana konularında teorik,metodolojik ve uygulama bilgilerini etkin olarak kullanabilir
4. Düşey ve yatay dolaşım sistemlerinin temel ilkelerini tanımlar
5. Çatı sistemlerini tasarlar ve çeşitli çözümler geliştirir
6. Temel yapı bileşenlerini doğru bir şekilde çizmer ve ölçekli modeller oluşturur
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerArch 233
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerArch 233
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, yapı problemlerinin çözümüne yönelik elemanter yaklaşımlar çerçevesinde konstrüksiyon bilgisini aktarmayı amaçlamaktadır. Yapı Sistemleri 1 dersinin devamı niteliğinde olan bu ders, özellikle dolaşım sistemleri (örneğin merdivenler) ve yapı kabuğunun çatı özelindeki bileşenleri üzerine yoğunlaşır. Yapı elemanlarının işlevsel, yapısal ve estetik gereklilikler doğrultusunda nasıl tasarlanıp çözümlenebileceği kuramsal ve uygulamalı olarak ele alınır. Ders kapsamında, farklı yapı malzemeleri ve taşıyıcı sistem tipleri üzerinden dolaşım elemanlarının ve çatı sistemlerinin çeşitliliği ve bu sistemlerin çeşitli çevresel, yapısal ve kullanıcı ihtiyaçlarına göre nasıl şekillendiği analiz edilir. Aynı zamanda yapı teknolojileri ile tasarım süreci arasındaki ilişki tartışılır. Teknik çizim, detay geliştirme ve modelleme çalışmaları ile öğrencilerin bu yapı bileşenlerini bütüncül bir yapım sistemi içerisinde değerlendirme becerisi kazanmaları hedeflenir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrenciler, fikir geliştirme, kavram netleştirme ve emsal araştırmayı desteklemek için tamamlayıcı tasarım danışmanları olarak üretken yapay zeka araçlarını (ChatGPT veya görüntü oluşturucular gibi) kullanmaya teşvik edilmektedir. Bununla birlikte, tasarım süreci boyunca eleştirel düşünme ve özgün yazarlık vurgulanır ve yapay zeka tarafından üretilen çıktılar nihai tasarım çözümleri olarak değil, yansıtıcı olarak kullanılır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş, Önceki derslerin yapım bilgilerini gözden geçirmek (Çerçeve Sistemler ve Döşemeler)
2Düşey ve yatay dolaşım bileşenleri (rampalar, merdivenler, yürüyen merdivenler, asansörler, vb.)
3Merdivenleri Tipolojik ve Teknolojik Özelliklerine Göre Sınıflandırma, Merdiven Bileşenleri
4Merdivenleri Tipolojik ve Teknolojik Özelliklerine Göre Sınıflandırma, Merdiven Bileşenleri
5Merdiven Dengeleme
6Merdivenlere ait detay çözümleri
7Merdivenlere ait detay çözümleri
8Çatı Sistemleri: (Tipolojik ve Teknolojik Özellikler)
9Çatı Sistemleri: (Tipolojik ve Teknolojik Özellikler) / Çatı Sistemleri: Ahşap Çatılar (Tek Eğimli, Çift Eğimli, Çapraz Eğimli Çatı Sistemleri)
10Ahşap Çatlar: Ahşap Makaslar, Ahşap Makaslı Çatılar
11Çatılarla İlgili Detaylandırma / Düz/Teras Çatı Sistemleri
12Çelik Çatı Sistemleri
13Çelik Çatı Sistemleri / Uzay Kafes
14Çatılarla İlgili Detaylandırma / Uzay Kafes Sistemler
 
Kaynaklar:
Ching, Francis D.K. Adams, Cassandra : Building Construction Illustrated Van Nostrand Reinhold, New York 1991 0-471-35898-3 Ching, Francis D.K. Winkel,Steven R : Building Codes Illustrated John Willey and Sons,Inc 2003 0-471-09980-5 Ching, Francis D.K. : A Visual Dictionary of Architecture John Willey and Sons,Inc 1997 0-471-28451-3
 
Diğer Kaynaklar:
Şahinler, Orhan, Kızıl, Fehmi : Mimarlıkta Teknik Resim YEM Yayın, İstanbul 2014 978-605-4793-62-4 Ching, Francis D. Onouye, Barry S. Zuberbuhler, Dougles Çizimlerle Taşıyıcı Sistemler YEM Yayın, İstanbul 2013 978-605-4793-02-0 ,
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders, haftalık olarak 2 saat teorik anlatım ve 2 saat stüdyo uygulaması olmak üzere toplam 4 saatlik bir programla yürütülür. Teorik derste, yapı sistemlerine dair temel bilgiler sunulur. Stüdyo saatlerinde ise, yapı elemanlarına ilişkin konstrüksiyon problemleri çizim yoluyla analiz edilir ve çözümlenir. Bu çizim ve uygulama çalışmaları, öğrencilerin bireysel ev ödevleriyle desteklenerek tamamlanır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Haftalık Çalışmalar4%100
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir.0
2Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir.0
3Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir.1
4Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir.4
5Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir.1
6Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir.1