Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İç Mekanlar için Yapım | INAR 286 | 2 | 2 | 2 + 2 | 3 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Yapı elemanlarını (duvar, zemin, tavan, merdiven) teknik ve işlevsel yönleriyle tanımlar. |
2. İç mekânda yapı sistemlerinin mekânsal organizasyonla ilişkisini analiz eder. |
3. Yapı elemanlarının işlevselliğini, kullanıcı ihtiyaçlarıyla bağlantılı olarak değerlendirir. |
4. Farklı yapı sistemlerini karşılaştırarak uygun sistem seçiminde bilinçli karar verir. |
5. Teorik yapım bilgisini tasarım sürecine entegre eder. |
6. Yapı elemanlarının mekânsal deneyim ve estetik üzerindeki etkilerini tartışır. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, öğrencilere, özellikle yapıya kat veya mekansal ekler gibi değişiklikler yapılırken gerekli olacak inşaat uygulamaları bilgilerini kazandırmak üzere kurgulanmıştır. Bu bağlamda, asmakatlar, merdivenler, asansörler, açıklıklar, kuru duvar sistemleri,asma tavanlar, ve basit döşeme sistemleri ders kapsamında çalışılmaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu derste üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarının (örneğin, ChatGPT, DALL·E, Midjourney vb.) sınırlı ve etik çerçevede kullanımı teşvik edilebilir. Öğrenciler, araştırma, fikir geliştirme veya sunum hazırlama süreçlerinde bu araçlardan destek alabilirler. Ancak, üretilen içeriğin özgünlüğü, doğruluğu ve akademik sorumluluğu tamamen öğrenciye aittir. Yapay zekadan alınan destek, uygun biçimde belirtilmeli ve kaynak gösterilmelidir. Ders kapsamında intihal, otomatik içerik üretimiyle sınırlı bilgi aktarımı gibi etik dışı kullanımlar kabul edilmez. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Dersin Tanıtımı ve İç Mekânda Yapımın Temel İlkeleri |
2 | Mevcut Yapılarla Çalışmak: Uyum, Değişiklik ve Müdahale Stratejileri |
3 | Duvar Sistemleri ve Bölücü Elemanlar: Sabit, Hareketli ve Yarı Saydam Yapılar |
4 | Açıklıklar ve Mekânda Geçiş: Kapı & Pencere tiploljileri, geçirgenlik, Işık ve Görsel Bağlantı |
5 | Tavan Sistemleri: Yapısal İlişki ve Teknik Entegrasyon |
6 | Zemin Sistemleri: Katmanlar, Yükseltilmiş Döşeme ve Yüzey Etkisi |
7 | Yatay Dolaşım: Koridorlar, Geçiş Alanları, Planlama |
8 | Düşey Dolaşım I: Tipolojiler ve Genel Planlama İlkeleri |
9 | Düşey Dolaşım II: Merdiven Bileşenleri ve Teknik Gereklilikler |
10 | Düşey Dolaşım III: Ergonomi, Malzeme ve Yönetmelikler |
11 | Düşey Dolaşım IV: Merdiven Tasarımında Denge, Akış ve Mekânsal Kompozisyon |
12 | Teknolojik Sistemlerin İç Mekânda Konumlandırılması |
13 | Final Projesi Üzerine Kritikler |
14 | Final Projesi Üzerine Kritikler ve Dersin Genel Değerlendirmesi |
|
Kaynaklar: |
Ashcroft, Roland. Construction For Interior Designers. Longman Scientific &Technical,1992.
Ching, Francis D.K.; Adams, Cassandra. Building Construction Illustrated. Van Nostrand Reinhold, New York, 1991.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Burberry, Peter. Mitchell’s Building Series: Environment and Services. Addison Wesley Longman Ltd., Harlow,England, 1997.
Ching, Francis D.K. Interior Design Illustratated. John Willey &Sons,Inc, 1987.
Bingelli,Corky. Building Systems For Interior Designers, John Willey &Sons,Inc, 2003. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, bilişsel çıraklık yöntemini temel alarak öğrenci merkezli bir yaklaşımla yürütülmektedir. Kuramsal içerikler anlatım ve sunuş teknikleriyle aktarılırken, uygulamalı bölümler proje temelli öğrenme, gösterim ve tartışma temelli keşif yöntemleriyle desteklenir. Öğrencilerin yapı elemanlarına ilişkin teknik bilgi ve çizim becerilerini derinleştirmeleri amaçlanmaktadır.
Öğretim Yöntemleri:
1. Anlatım – Sunuş
2. Tartışma – Buluş
3. Gösterip yaptırma
4. Proje temelli öğrenme
Öğretim Teknikleri:
1. Gösterim
2. Mikro öğretim (öğret – yeniden öğret)
3. Bilişsel çıraklık |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Final Projesi | 1 | %30 |
Ara Sınav | 1 | %20 |
Ders Katılımı | 2 | %20 |
Ödev | 4 | %20 |
Sınıf Tartışmaları | 2 | %10 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 2 |
2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 3 |
3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 3 |
4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 4 |
5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 2 |
6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 0 |
7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 0 |
8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 3 |