Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İktisat için İstatistik II | STAT 206 | 2 | 2 | 3 + 0 | 3 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Tanımlayıcı istatistikleri hesaplar ve temel özelliklerini yorumlayabilir |
2. Kesikli ve sürekli dağılımların nokta tahmin edicilerini hesaplayabilir |
3. Ortalamalar, iki ortalama farkları, oranlar ve varyans için aralık tahminleri yapabilir |
4. Bir ortalama, iki ortalama eşitliği, oranlar ve varyanslara ilişkin istatistiksel hipotezleri test edebilir |
5. Tek yönlü ve çift yönlü varyansı analiz edebilir |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | STAT 205 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Stat 206, ekonomi bölümünde öğretilen istatistik alanındaki derslerden ikincisidir. Ders, öğrencilerin pek çok ekonomik durumda istatistiksel analiz yapabilmelerini sağlayan uygulamalı istatistiksel yöntemlerin anlaşılmasını sağlamaktadır. Ders; örnekleme yöntemleri; örnekleme dağılımları ve örnekleme istatistikleri; nokta tahmini ve nokta tahmin edicilerinin özellikleri; aralık tahmini; İstatistiki hipotez testleri: Bir ortalama için test, iki ortalama için testler, oranlar ve varyanslar için testler; tek ve çift yönlü varyans analizi konularını içermektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bulunmamaktadır |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Örnekleme Yöntemleri |
2 | Örneklem İstatistiğinin Dağılımları: Merkezi Limit Teoremi, Örneklem Ortalamasının Örneklem Dağılımı |
3 | Örneklem İstatistiğinin Dağılımları: Örneklem Oranının ve Örneklem Varyansının Örneklem Dağılımları |
4 | Nokta Tahmini: Momentler Methodu, En Yüksek Olabilirlik Yöntemi |
5 | Nokta Tahmincilerinin Özellikleri: Sapmasızlık, Etkinlik, Tutarlılık |
6 | Tanımlayıcı İstatistikler ve Nokta Tahmincileri |
7 | Ortalama için Aralık Tahmini, İki Ortalamanın Farkı: Yığın Varyansı Bilinen, Bağımsız Örneklemler |
8 | Ortalama için Aralık Tahmini, İki Ortalamanın Farkı: Yığın Varyansının Bilinmeyen, Bağımlı ve Bağımsız Örneklemler |
9 | Aralık Tahmini: Oran ve Varyans |
10 | Hipotez Testi: Tip I ve II Hataları, Testin Gücü |
11 | Hipotez Testi: Bir Ortalama için, İki Ortalamanın Eşitliği için |
12 | Hipotez Testi: Oran için, Varyans için, İki Varyansın Eşitliği için |
13 | Tek yönlü varyans Analizi |
14 | Çift yönlü varyans Analizi |
|
Kaynaklar: |
1. Newbold, Carlson & Thorne (2010), Statistics for Business & Economics, Pearson.
2. Hogg, Tannis & Zimmerman (2015), Probability & Statistical Inference, Pearson.
3. Lind, Marchal & Wathen (2015), Statistical Tech. in Bus. & Economics, McGraw-Hill.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Öğretim stratejisi çoğunlukla derslere ve problem çözmeye dayanmaktadır. Sınıf için tartışmalara katılmaları beklenen öğrenciler soru sorma ve düşüncelerini paylaşma konularında teşvik edilirler. Ders sorumlusu ile öğrencilerin ders materyali hakkındaki sorularını cevaplamak ve onlara yardımcı olmak için görüşme saatleri ayarlanmaktadır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Aktiviteler | 3 | %30 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. | 4 |
2 | Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler; problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. | 4 |
3 | Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. | 0 |
4 | Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahip olur. | 0 |
5 | Alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
| 0 |
6 | Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. | 0 |
7 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir | 0 |
8 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. | 0 |
9 | Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. | 0 |
10 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | 0 |
11 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | 0 |