PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ
Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kent Sosyolojisi | CRP 230 | 2 | 2 | 3 + 0 | 3 | 4,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Temel kent sosyolojisi kavramlarının ve teorilerinin öğrenilmesi |
2. Kentlerdeki farklı sosyal yapıların oluşumuna dair sosyolojik bir bakış açısı kazanma |
3. Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerin toplumsal yapılarına ve kentleşme süreçlerine dair dinamikleri hakkında farkındalık kazanma |
4. Kent ve kentsel topluma ilişkin klasik ve çağdaş teorileri kavrama |
5. Kentsel mekanın şekillenmesinde etkili olan problemler, potansiyeller ve dinamikler konusunda farkındalık geliştirme |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Dersin amacı sosyolojinin mekân ve kentsel toplumla ilişkili temel kavramları, dinamikleri ve teorik tartışmaları; kentlerdeki sosyal yapı, organizasyonlar ve ağlar, kent mekanını sosyal boyutta analiz etmeye yardımcı araştırma yöntemleri konularında bilgi edindirmektir. Ayrıca, bu ders farklı bağlam, kent ve ölçeklerde (yerelden küresele) sosyolojik tartışmaları sunmayı amaçlar. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yoktur |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş, kent sosyolojisi nedir? |
2 | Kentleşme, kentlerin oluşumu, sanayileşme, alt kentleşme |
3 | Klasik kent teorileri |
4 | Klasik kent teorileri |
5 | Ekolojik yaklaşım ve Chicago Okulu |
6 | Çağdaş kent teorileri |
7 | Sosyal sınıflar ve tabakalaşma |
8 | Kentsel çeşitliik, kent kültürü, sosyal hareketlilik |
9 | Sosyal kurumlar |
10 | Sosyal ağlar ve etkileşim |
11 | Sosyal ve mekânsal ayrışma |
12 | Kentsel sorunlar: cinsiyet, yoksulluk, sınıf |
13 | Türkiye kentleşme süreci ve mekansal yansımaları |
14 | Türkiye'de göç süreçleri |
|
Kaynaklar: |
Güvenç, M., 2001, “Ankara’da statü/köken farklılaşması” in Y. Yavuz, Tarih İçinde Ankara II: Aralık 1998 Seminer Bildirileri, Ankara, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları pp:17-35
Kıray, M.B., 1982, “Azgelişmiş ülkelerde metropoliten kent olgusu” in Y. Sey, (ed.), 1998, 75 Yılda Değişen Kent ve Mimarlık, Istanbul, Türk Tarh Vakfı Yayınları, 99-106.
Harding, D. J., 2007, “Cultural Context, Sexual Behavior, and Romantic Relationships in Disadvantaged Neighborhoods.” American Sociological Review 72(3): 341-364.
Jargowsky, P. A., 1997, 116-184 in Poverty and Place: Ghettos, Barrios, and the American City. New York: Russell Sage Foundation, 29-58.
Kleniewski, N., 1997, Chapter 6, “Cities, Suburbs, and Metropolitan Areas”, in Cities, Change, and Conflict: A Political Economy of Urban Life, 114-138.
Knox, P., 2000, “Neighbourhood, community and the social construction of place,” ch.9 in Urban Social Geography, 249-259.
Crowder, K. and South, S. J., 2005, “Race, Class, and Changing Patterns of Migration between Poor and Nonpoor Neighborhoods.” The American Journal of Sociology 110 (6): 1715-1763.
Logan, J. and Molotch H., 1987, Urban Fortunes: The Political Economy of Place. Berkeley: The University of California Press. Chapter 3, “The City as a Growth Machine”, 50-98.
Quillian, L., 1999, “Migration Patterns and the Growth of High-Poverty Neighborhoods, 1970-1990." American Journal of Sociology 105(1): 1-37.
Mumford L., 1937, “What is a City ?”, in LeGates T.R. and Stout F. (ed.) The City Reader. Routledge: London and New York, 183-188.
Pacione, M., 2001, The Origins and Growth of Cities, in Urban Geography: A global Perspective, London:Routledge pp:37-65.
Park, R. E., 1936, "Human Ecology." The American Journal of Sociology 42(1): 1-15.
Savage, M and A. Warde, 1993, “Inequality and social organization in the city” in M. Savage and A. Warde, Urban Sociology, Capitalism and Modernity, Hampshire, 62-95.
Wilson, W. J., 1987, The Truly Disadvantaged: The Inner City, the Underclass, and Public Policy. Chicago: University of Chicago Press. Chapters 2-3.
Wirth, L., 1938, “Urbanism as a Way of Life.” The American Journal of Sociology, 44(1): 1-24.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Du Bois, W.E.B., 1899, The Philadelphia Negro. New York: Cosimo Classics.
Flanigan, W. 1993. “Contemporary Theories of Urbanism and Community”, in Contemporary Urban Sociology, 13-44.
Giddens, A., 1998, “Stratification and class structure” in A. Giddens in Sociology, Cambridge, Polity Press (3rd edition, 2nd impression), 239-282.
Gottdiener, M., 1994, “People lifestyles and the metropolis” in M. Gottdiener, The New Urban Sociology, Austin, University of Texas Press, 147-174. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders teorik anlatımlara, tartışmalara ve alan çalışmalarına bağlı öğrenme yöntemlerini kullanmaktadır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 2 | %15 |
Aktiviteler | 2 | %50 |
Final Sınavı | 1 | %35 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 12 | 1,00 | 12,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 6,00 | 6,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 10 | 1,00 | 10,00 |
6 | Ev ödevleri | 2 | 4,00 | 8,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 2 | 6,00 | 12,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur. | 2 |
2 | Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur. | 3 |
3 | Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur. | 2 |
4 | Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur. | 4 |
5 | Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur. | 4 |
6 | Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir. | 3 |
|