PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Kent SosyolojisiCRP 230223 + 034,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Temel kent sosyolojisi kavramlarının ve teorilerinin öğrenilmesi
2. Kentlerdeki farklı sosyal yapıların oluşumuna dair sosyolojik bir bakış açısı kazanma
3. Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerin toplumsal yapılarına ve kentleşme süreçlerine dair dinamikleri hakkında farkındalık kazanma
4. Kent ve kentsel topluma ilişkin klasik ve çağdaş teorileri kavrama
5. Kentsel mekanın şekillenmesinde etkili olan problemler, potansiyeller ve dinamikler konusunda farkındalık geliştirme
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Dersin amacı sosyolojinin mekân ve kentsel toplumla ilişkili temel kavramları, dinamikleri ve teorik tartışmaları; kentlerdeki sosyal yapı, organizasyonlar ve ağlar, kent mekanını sosyal boyutta analiz etmeye yardımcı araştırma yöntemleri konularında bilgi edindirmektir. Ayrıca, bu ders farklı bağlam, kent ve ölçeklerde (yerelden küresele) sosyolojik tartışmaları sunmayı amaçlar.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yoktur
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş, kent sosyolojisi nedir?
2Kentleşme, kentlerin oluşumu, sanayileşme, alt kentleşme
3Klasik kent teorileri
4Klasik kent teorileri
5Ekolojik yaklaşım ve Chicago Okulu
6Çağdaş kent teorileri
7Sosyal sınıflar ve tabakalaşma
8Kentsel çeşitliik, kent kültürü, sosyal hareketlilik
9Sosyal kurumlar
10Sosyal ağlar ve etkileşim
11Sosyal ve mekânsal ayrışma
12Kentsel sorunlar: cinsiyet, yoksulluk, sınıf
13Türkiye kentleşme süreci ve mekansal yansımaları
14Türkiye'de göç süreçleri
 
Kaynaklar:
Güvenç, M., 2001, “Ankara’da statü/köken farklılaşması” in Y. Yavuz, Tarih İçinde Ankara II: Aralık 1998 Seminer Bildirileri, Ankara, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları pp:17-35 Kıray, M.B., 1982, “Azgelişmiş ülkelerde metropoliten kent olgusu” in Y. Sey, (ed.), 1998, 75 Yılda Değişen Kent ve Mimarlık, Istanbul, Türk Tarh Vakfı Yayınları, 99-106. Harding, D. J., 2007, “Cultural Context, Sexual Behavior, and Romantic Relationships in Disadvantaged Neighborhoods.” American Sociological Review 72(3): 341-364. Jargowsky, P. A., 1997, 116-184 in Poverty and Place: Ghettos, Barrios, and the American City. New York: Russell Sage Foundation, 29-58. Kleniewski, N., 1997, Chapter 6, “Cities, Suburbs, and Metropolitan Areas”, in Cities, Change, and Conflict: A Political Economy of Urban Life, 114-138. Knox, P., 2000, “Neighbourhood, community and the social construction of place,” ch.9 in Urban Social Geography, 249-259. Crowder, K. and South, S. J., 2005, “Race, Class, and Changing Patterns of Migration between Poor and Nonpoor Neighborhoods.” The American Journal of Sociology 110 (6): 1715-1763. Logan, J. and Molotch H., 1987, Urban Fortunes: The Political Economy of Place. Berkeley: The University of California Press. Chapter 3, “The City as a Growth Machine”, 50-98. Quillian, L., 1999, “Migration Patterns and the Growth of High-Poverty Neighborhoods, 1970-1990." American Journal of Sociology 105(1): 1-37. Mumford L., 1937, “What is a City ?”, in LeGates T.R. and Stout F. (ed.) The City Reader. Routledge: London and New York, 183-188. Pacione, M., 2001, The Origins and Growth of Cities, in Urban Geography: A global Perspective, London:Routledge pp:37-65. Park, R. E., 1936, "Human Ecology." The American Journal of Sociology 42(1): 1-15. Savage, M and A. Warde, 1993, “Inequality and social organization in the city” in M. Savage and A. Warde, Urban Sociology, Capitalism and Modernity, Hampshire, 62-95. Wilson, W. J., 1987, The Truly Disadvantaged: The Inner City, the Underclass, and Public Policy. Chicago: University of Chicago Press. Chapters 2-3. Wirth, L., 1938, “Urbanism as a Way of Life.” The American Journal of Sociology, 44(1): 1-24.
 
Diğer Kaynaklar:
Du Bois, W.E.B., 1899, The Philadelphia Negro. New York: Cosimo Classics. Flanigan, W. 1993. “Contemporary Theories of Urbanism and Community”, in Contemporary Urban Sociology, 13-44. Giddens, A., 1998, “Stratification and class structure” in A. Giddens in Sociology, Cambridge, Polity Press (3rd edition, 2nd impression), 239-282. Gottdiener, M., 1994, “People lifestyles and the metropolis” in M. Gottdiener, The New Urban Sociology, Austin, University of Texas Press, 147-174.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders teorik anlatımlara, tartışmalara ve alan çalışmalarına bağlı öğrenme yöntemlerini kullanmaktadır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev2%15
Aktiviteler2%50
Final Sınavı1%35
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)121,0012,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)16,006,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)101,0010,00
6Ev ödevleri24,008,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)26,0012,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)110,0010,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur.2
2Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur.3
3Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur.2
4Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur.4
5Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur.4
6Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir.3